مستند «کتایون به روایت کتایون» به کارگردانی حمیدرضا سنگیان و تهیهکنندگی مشترک السا فیروز آذر و محمد حسین حسینی روی میز تدوین قرار گرفت.
به گزارش سینماسینما، حمیدرضا سنگیان پیش از این نیز با کتایون امیرابراهیمی در فیلم «نابازیگر» و فیلم کوتاه «همه چیز در معرض فروش» در سمت کارگردان، بازیگر همکاری داشته و این بار با رویکرد پرداختن به جایگاه و نقش زن در سینمای ایران به سراغ تولید مستندی از زندگی این بازیگر پیشکسوت سینمای ایران رفته است.
کتایون امیر ابراهیمی از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۳ در نزدیک به پنجاه فیلم به ایفای نقش پرداخته است. او سابقه همکاری با کارگردانهایی چون علی حاتمی، داریوش مهرجویی، ایرج قادری، ساموئل خاچیکیان، فریدون گله، محمد علی فردین، ناصر ملک مطیعی، امیر شروان، نصرتالله وحدت را در کارنامه دارد.
او که چهار سال پیش از انقلاب ۵۷ از فعالیت در حرفه بازیگری کنارهگیری کرده بود و در فرانسه به سر میبرد، با انقلاب اسلامی به ایران بازگشت. اما پس از ۲۷ سال سکوت اجباری و در سن ۶۳ سالگی توانست اجازه فعالیت دوباره در سینمای ایران را پیدا کند.
از دیگر عوامل این اثر میتوان به: حمیدرضا سنگیان (پژوهشگر)، جعفر مطلبیپور و سیامک جاوید (تصویر برداران)، امید قربانی (صدا)، محمد مهدی سجادی (دستیار کارگردان و برنامهریز)، مهتاب میر (عکاس)، حامد قریب (مشاور رسانهای) اشاره کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران آنلاین «همه چیز در معرض فروش» آغاز شد
- پایان تصویربرداری فیلم «نابازیگر»/ معرفی بازیگران کامل
- «۱۹» آماده نمایش شد/ داستان به کما رفتن یک نقاش
- السا فیروزآذر کارگردان شد
- افشاگری کتایون امیرابراهیمی درباره سینمای قبل از انقلاب/ بهروز وثوقی با خواهر شاه ارتباطی نداشت
- السا فیروزآذر: وقتی کم کار کردم نگفتند گزیدهکار شده؛ گفتند پیشنهادی نداشته
- گزارشی از تمرین یک نمایش/ تجربه ای انتزاعی و جذاب در «تنهایی پرهیاهو»
- بازیگر فیلم تهمینه میلانی: سال آینده فیلم خودم را میسازم
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





