سینماسینما، حسین آریانی
نشانههایی از تلاش برای پُررنگ کردن و تفوق اجرا بر متن، در آثار بسیاری از کارگردانان تئاتر ایران- بهخصوص کارگردانهای نمایشهای تجربی- از گذشته تا به امروز همواره قابل مشاهده بوده است. همایون غنیزاده از جمله نسل جدیدی از این کارگردانهای تئاتر است که با به روی صحنه بردن نمایشهایی تجربی، جاهطلبانه و پُرسروصدا، همواره بر تفوق کیفیتهای بصری و اجرا بر متن در کارگردانی تئاتر تاکید داشته است.
«مسخرهباز»، اولین فیلم همایون غنیزاده، هم یادآور آثار تئاتری اوست. اینجا محدود ماندن لوکیشن به یک سلمانی و تمرکز روی سه شخصیت محوری نوعی آغاز از موقعیتی مشابه یک صحنه نمایش است.
«مسخرهباز» فیلمی تجربی با مایههای سورئال و فانتزی است؛ که سراسر سرشار از عشق فیلمساز به سینما و ارجاعات سینمایی فراوان و ادای دین به فیلمهای مشهوری چون «کازابلانکا»، «پاپیون»، «لئون»، «بیل را بکش» و… و سریالی چون «هزاردستان» است.
آغاز فیلم نشان میدهد فیلمساز امکانات بالقوه برای خلق روایتی دیدنی از شخصیتهای عجیب و روابط پُر از کشمکش و تنشآلودشان را دارد. دانش (با بازی صابر ابر) شاگرد سلمانی جوانی است که شیفتگیاش به بازیگری و سینما او را گاه در تخیلاتش غرق میکند و او خود را در قامت یک بازیگر مشهور میبیند. اما کاظم خان (علی نصیریان)، صاحبکارِ بداخلاقش در سلمانی به او میگوید: «تو هرگز بازیگر خوبی نخواهی شد، چون تو زشتی.»
برخی از سکانسهای «مسخرهباز» از نظر بصری فوقالعاده هستند، مثل سکانس ماشینی که وارد مغازه میشود، یا هواپیمای کازابلانکا که داخل سلمانی فرود میآید. فیلمبرداری استادانه علی قاضی مثالزدنی است و جلوههای ویژه هم در برخی صحنهها – در ابعاد سینمای ایران- مبهوتکنندهاند. در کنار آن البته بازی استادانه علی نصیریان- اینبار در ژانر کمدی- نیز مثل همیشه تحسینبرانگیز است. این جزئیات و ظرافتها از نظر فنی و فُرم بصری در کنار طراحی صحنه تاثیرگذار فیلم موجب خلق یک فضاسازی غریب و اگزوتیک و کمتر دیدهشده در سینمای ایران شده است. تا اینجای کار «مسخرهباز» را به جهت امتیازات و قابلیتهای بصری و فضاسازی منحصربهفردش میتوان فیلم متوسطی قلمداد کرد. اما این ترکیب قابل توجه از جذابیت بصری تنها میتواند یک پیشزمینه و نقطه عزیمت به سوی خلق یک روایتِ دیدنی و فیلمی خوب باشد. اما متاسفانه هر چه بیشتر با فیلم به پیش میرویم، بیشتر به این یقین میرسیم که عنصر روایت در «مسخرهباز» محلی از اعراب ندارد. برخورد سهلانگارانه غنیزاده با عنصری اساسی چون روایت در «مسخرهباز» تنها به این معنی است که او تنها به کفِ انتظارات و استانداردهای قابل دستیابی، یعنی شگفتزده کردن تماشاگر و مرعوب کردنش با تکنیکهای سینمایی و آرایههای بصری قناعت کرده است.
برخی از موتیفهای بصری «مسخرهباز» جذاب هستند؛ از برخورد فانتزی و خیالانگیز مرغان دریایی با ماهی پنکه سقفی و اصرار پیگیرانه کاظم خان برای دریافت نوار موسیقی «کازابلانکا» گرفته تا کوتاه کردن ناگهانی و بیمقدمه و کمیک سبیل مشتریان کاظم خان علیرغم میل باطنیشان، همگی تا نیم ساعت اول فیلم برای تماشاگران جذابیت دارند، اما این صحنهها به دلیل تکرار پرشمار و بدون ظرافتشان بهتدریج جذابیت خود را از دست میدهند و کسالتبار میشوند.
ذوقزدگی غنیزاده در اولین تجربه سینماییاش در ادای دین به نوستالژیهای سینماییاش موجب شده گاه بدون آنکه به محل مناسبی برای استفاده تکتک ارجاعهای سینماییاش و به ضرورت دراماتیک استفاده از هرکدام از آنها فکر کند، فلهای و بدون هیچ منطقی آنها را کنار هم ردیف کند.
همانطوری که اشاره شد، عنصر روایت به معنای قابل پذیرش و دفاعش در «مسخرهباز» غایب است و فیلم به کلیپی از صحنههای بهیادماندنی سینما و تلویزیون میماند که در کنار چند شخصیت عجیب و غریب و موتیفهای تصویری تکرارشونده درنهایت هدف خاصی را دنبال نمیکند و پیکره واحد و منسجمی را تشکیل نمیدهد.
در غیاب یک روایتپردازی درست، مناسب و هدفمند «مسخرهباز» بدل به فیلمی شده است که اغلب صحنههایش را بهراحتی میتوان با هم جابهجا کرد، بدون آنکه تفاوتی در محصول نهایی حاصل شود. یا حتی میتوان فیلم را تا ساعتها به همین منوال ادامه داد و پایانش را به تاخیر انداخت، بدون آنکه آب از آب تکان بخورد.
متاسفانه فیلمساز جوان ما به جای اینکه انرژی خود را معطوف به تکامل و به ثمر نشاندن فُرم بصری قابل توجه فیلمش در کنار روایتی تاثیرگذار و قابل قبول کند، ذوقزده و سرمست از کارگردانی نخستین فیلم بلند سینماییاش تنها مشغول خودنمایی و جلوهگری (در داخل و خارج فیلم) بوده است.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تقدیر ویژه جشنواره شبهای سیاه تالین از نصیریان/ علی نصیریان: مدیون تازهنفسها هستیم
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- ارسال ۶۱۴ اثر برای حضور در شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت
- با معرفی هیات انتخاب و داوری بخش آثار تجربی؛ فیلمهای تجربی راهیافته به سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- سیزدهمین جشنواره فیلم بلغارستان میزبان ۱۳ فیلم ایرانی
- اعلام فهرست فیلمهای بلند نهمین جشنواره جهانی فیلم پارسی
- تاملی بر شکلها و شیوههای بیانی تازه و قالبهای نوپدید در سینما/ تجربهگرایی و امید به سینمای آینده
- ساخت اولین سالن روباز تئاتر با یاد هما روستا
- راهیابی سه فیلم از ایران به جشنواره ترانسیلوانیا
- پاسخ فیلیمو به ادعاهای روابطعمومی یک فیلم
- توضیحاتی درباره حاشیه نمایش «مسخرهباز» در فضای مجازی
- برترین کارگردانان سال ۹۸ (۴)/ نرگس آبیار، همایون غنیزاده
- برترین بازیگر مرد سال ۹۸ (۴)/ بابک حمیدیان، علی شادمان
- برترین بازیگران مرد سال ۹۸ (۱)/ شهاب حسینی، علی نصیریان
- «مسخرهباز»؛ نه مسخرهبازی!/ نگاهی به فیلم «مسخرهباز»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





