سینماسینما، حسین آریانی
نشانههایی از تلاش برای پُررنگ کردن و تفوق اجرا بر متن، در آثار بسیاری از کارگردانان تئاتر ایران- بهخصوص کارگردانهای نمایشهای تجربی- از گذشته تا به امروز همواره قابل مشاهده بوده است. همایون غنیزاده از جمله نسل جدیدی از این کارگردانهای تئاتر است که با به روی صحنه بردن نمایشهایی تجربی، جاهطلبانه و پُرسروصدا، همواره بر تفوق کیفیتهای بصری و اجرا بر متن در کارگردانی تئاتر تاکید داشته است.
«مسخرهباز»، اولین فیلم همایون غنیزاده، هم یادآور آثار تئاتری اوست. اینجا محدود ماندن لوکیشن به یک سلمانی و تمرکز روی سه شخصیت محوری نوعی آغاز از موقعیتی مشابه یک صحنه نمایش است.
«مسخرهباز» فیلمی تجربی با مایههای سورئال و فانتزی است؛ که سراسر سرشار از عشق فیلمساز به سینما و ارجاعات سینمایی فراوان و ادای دین به فیلمهای مشهوری چون «کازابلانکا»، «پاپیون»، «لئون»، «بیل را بکش» و… و سریالی چون «هزاردستان» است.
آغاز فیلم نشان میدهد فیلمساز امکانات بالقوه برای خلق روایتی دیدنی از شخصیتهای عجیب و روابط پُر از کشمکش و تنشآلودشان را دارد. دانش (با بازی صابر ابر) شاگرد سلمانی جوانی است که شیفتگیاش به بازیگری و سینما او را گاه در تخیلاتش غرق میکند و او خود را در قامت یک بازیگر مشهور میبیند. اما کاظم خان (علی نصیریان)، صاحبکارِ بداخلاقش در سلمانی به او میگوید: «تو هرگز بازیگر خوبی نخواهی شد، چون تو زشتی.»
برخی از سکانسهای «مسخرهباز» از نظر بصری فوقالعاده هستند، مثل سکانس ماشینی که وارد مغازه میشود، یا هواپیمای کازابلانکا که داخل سلمانی فرود میآید. فیلمبرداری استادانه علی قاضی مثالزدنی است و جلوههای ویژه هم در برخی صحنهها – در ابعاد سینمای ایران- مبهوتکنندهاند. در کنار آن البته بازی استادانه علی نصیریان- اینبار در ژانر کمدی- نیز مثل همیشه تحسینبرانگیز است. این جزئیات و ظرافتها از نظر فنی و فُرم بصری در کنار طراحی صحنه تاثیرگذار فیلم موجب خلق یک فضاسازی غریب و اگزوتیک و کمتر دیدهشده در سینمای ایران شده است. تا اینجای کار «مسخرهباز» را به جهت امتیازات و قابلیتهای بصری و فضاسازی منحصربهفردش میتوان فیلم متوسطی قلمداد کرد. اما این ترکیب قابل توجه از جذابیت بصری تنها میتواند یک پیشزمینه و نقطه عزیمت به سوی خلق یک روایتِ دیدنی و فیلمی خوب باشد. اما متاسفانه هر چه بیشتر با فیلم به پیش میرویم، بیشتر به این یقین میرسیم که عنصر روایت در «مسخرهباز» محلی از اعراب ندارد. برخورد سهلانگارانه غنیزاده با عنصری اساسی چون روایت در «مسخرهباز» تنها به این معنی است که او تنها به کفِ انتظارات و استانداردهای قابل دستیابی، یعنی شگفتزده کردن تماشاگر و مرعوب کردنش با تکنیکهای سینمایی و آرایههای بصری قناعت کرده است.
برخی از موتیفهای بصری «مسخرهباز» جذاب هستند؛ از برخورد فانتزی و خیالانگیز مرغان دریایی با ماهی پنکه سقفی و اصرار پیگیرانه کاظم خان برای دریافت نوار موسیقی «کازابلانکا» گرفته تا کوتاه کردن ناگهانی و بیمقدمه و کمیک سبیل مشتریان کاظم خان علیرغم میل باطنیشان، همگی تا نیم ساعت اول فیلم برای تماشاگران جذابیت دارند، اما این صحنهها به دلیل تکرار پرشمار و بدون ظرافتشان بهتدریج جذابیت خود را از دست میدهند و کسالتبار میشوند.
ذوقزدگی غنیزاده در اولین تجربه سینماییاش در ادای دین به نوستالژیهای سینماییاش موجب شده گاه بدون آنکه به محل مناسبی برای استفاده تکتک ارجاعهای سینماییاش و به ضرورت دراماتیک استفاده از هرکدام از آنها فکر کند، فلهای و بدون هیچ منطقی آنها را کنار هم ردیف کند.
همانطوری که اشاره شد، عنصر روایت به معنای قابل پذیرش و دفاعش در «مسخرهباز» غایب است و فیلم به کلیپی از صحنههای بهیادماندنی سینما و تلویزیون میماند که در کنار چند شخصیت عجیب و غریب و موتیفهای تصویری تکرارشونده درنهایت هدف خاصی را دنبال نمیکند و پیکره واحد و منسجمی را تشکیل نمیدهد.
در غیاب یک روایتپردازی درست، مناسب و هدفمند «مسخرهباز» بدل به فیلمی شده است که اغلب صحنههایش را بهراحتی میتوان با هم جابهجا کرد، بدون آنکه تفاوتی در محصول نهایی حاصل شود. یا حتی میتوان فیلم را تا ساعتها به همین منوال ادامه داد و پایانش را به تاخیر انداخت، بدون آنکه آب از آب تکان بخورد.
متاسفانه فیلمساز جوان ما به جای اینکه انرژی خود را معطوف به تکامل و به ثمر نشاندن فُرم بصری قابل توجه فیلمش در کنار روایتی تاثیرگذار و قابل قبول کند، ذوقزده و سرمست از کارگردانی نخستین فیلم بلند سینماییاش تنها مشغول خودنمایی و جلوهگری (در داخل و خارج فیلم) بوده است.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تقدیر ویژه جشنواره شبهای سیاه تالین از نصیریان/ علی نصیریان: مدیون تازهنفسها هستیم
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- ارسال ۶۱۴ اثر برای حضور در شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت
- با معرفی هیات انتخاب و داوری بخش آثار تجربی؛ فیلمهای تجربی راهیافته به سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- سیزدهمین جشنواره فیلم بلغارستان میزبان ۱۳ فیلم ایرانی
- اعلام فهرست فیلمهای بلند نهمین جشنواره جهانی فیلم پارسی
- تاملی بر شکلها و شیوههای بیانی تازه و قالبهای نوپدید در سینما/ تجربهگرایی و امید به سینمای آینده
- ساخت اولین سالن روباز تئاتر با یاد هما روستا
- راهیابی سه فیلم از ایران به جشنواره ترانسیلوانیا
- پاسخ فیلیمو به ادعاهای روابطعمومی یک فیلم
- توضیحاتی درباره حاشیه نمایش «مسخرهباز» در فضای مجازی
- برترین کارگردانان سال ۹۸ (۴)/ نرگس آبیار، همایون غنیزاده
- برترین بازیگر مرد سال ۹۸ (۴)/ بابک حمیدیان، علی شادمان
- برترین بازیگران مرد سال ۹۸ (۱)/ شهاب حسینی، علی نصیریان
- «مسخرهباز»؛ نه مسخرهبازی!/ نگاهی به فیلم «مسخرهباز»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





