مسعود دهنمکی با حضور در یک مناظره سخنانی را درباره توجه ویژه به اپوزیسیونها در نظام مطرح کرد.
به گزارش سینماسینما٬ دهنمکی به همراه محمدمهدی عسگرپور٬ کارگردان سینما و مدیرعامل سابق خانه سینما در مناظره خبرآنلاین حاضر شد و در بخشی از این مناظره در مورد اینکه چرا اغلب افراد در درون نظام خود را اوپوزیسیون نشان میدهند٬ چنین توضیح داد:
«رافت اسلامی در نظام ما همیشه برای اپوزیسیون است. یعنی تا فردی مخالفخوانی نکند به حرف او گوش نمیدهند. تا موقعی که فرد در دایره است و دلسوزانه حرف میزند، کاری به او ندارند و نمیپرسند که تو نیاز داری ، نداری؟ سختی داشتی که این حرف را زدی؟ ولی هنگامی که فردی قدری مخالف میشود، همه دنبال جذب او میروند. یعنی برای نگاه داشتن آدمها هزینه نمیکنند و در مقابل برای جذبشان ۱۰ برابر هزینه میکنند. این طیف و آن طیف هم ندارد. به تعبیر آقا در مورد یکی از سینماگران: «شما دنبال این هستید که از فلانی هم یک مخملباف بسازید». این نکته مهمی است بعضی پتانسیلش را دارند اما برخی را آنقدر هل میدهند تا فرد آن طرف قرار بگیرد.»
او ادامه داد: «از طرف دیگر شما در فیلمهای پس از تمام شدن جنگ نگاه کنید، بیشتر حرفهای ضد جنگ زده شده تا دفاع از دفاع مقدس. یعنی درباره اینکه چرا رفتید جنگیدید فیلم زیاد ساخته شده٬ اما درباره اینکه چرا رفتیم جنگیدیم، اگر نمیرفتیم نمیجنگیدیم چی میشد خیلی کمتر فیلم ساخته شده است. آیا من برای دفاع از اینکه چرا رفتم جنگیدم نیاز به مجوز دارم؟ ولی آقایانی که میگویند چرا رفتید جنگیدید احتیاج به مجوز ندارند؟ خیلی از فیلمهای ما خود دفاع مقدس، خود انقلاب، حاکمیت، نظام و خیلی وقتها مسائل ملی ما را زیر سوال میبرند. اخلاق این جامعه را سیاه معرفی میکنند. این احتیاج به مجوز ندارد کسی هم نمیگوید تو چرا این حرف را زدی. ولی من برای دفاع از اینکه چرا جنگیدم نیاز به اجازه دارم؟ نه زدن این حرفها نیاز به اجازه ندارد. کمااینکه خیلی از این حرفها از ممیزی حضرات در سیستمها نظارتی رد نمیشد. منتهی ما اگر سر و صدا کنیم، تف سربالاست. به همین دلیل سکوت میکردیم. من برای گفتن این حرفها از دیگران تاوان بیشتری دادم. ولی برای طرح آنها احتیاجی به اجازه گرفتن از کسی نمیبینم.»
او گفت: «این اپوزیسیوننوازی نظام است که برخی را وادار به اپوزیسیوننمایی میکند. به سیستم حاکمیت نگاه کنید، مدیران اجرایی ما در همین مناظرات همه نقش اپوزیسیون به خود گرفتهاند. کسانی که باید پاسخگوی وضع موجود باشند؛ من اصل بحث جناحی نمیکنم، همه کسانی که مسئول این قصه هستند؛ از روفت و روب خیابان تا پلاسکو و از آن طرف تا بانک و صندوق ذخیره فرهنگیان، شما همه پاسخگویان این قصهاید. اما همه مدعی شدهاند و توپ را به زمین مردم میاندازند.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یک یادداشت کوتاه برای مردی بزرگ/ آقای متوسلانی نازنین ۹۰ سالگیتان خجسته
- محدودیت سنی برای سریال دهنمکی
- در پی ابتلای کارگردان و برخی عوامل به کرونا؛ تولید سریال مسعود دهنمکی به صورت موقت تعطیل شد
- بازنشستگی را باید پذیرفت!
- برگزاری کارگاههای آموزشی اصغر فرهای در تورنتو
- ناراحتی محمدحسین مهدویان از شنیده نشدن صدای رنج مردم سردشت پس از ۳۲ سال
- بررسی کارنامه «اوج» از نگاه سه کارگردان/ موعد بازنگری و آسیبشناسی است
- خاطره علی ملاقلیپور از دعوا سر صحنه یک فیلم، ۱۶ سال پیش
- غلامرضا جنتخواهدوست، کارگردان پیشکسوت دفاع مقدس درگذشت
- بازگشت داریوش مهرجویی پس از شش سال به سینما/ «لامینور» ادامهای بر «سنتوری»؟
- پروژه مشترک جدید ایران و اروپا به زودی آغاز میشود
- نمایش مستند «نسیان» در بازار فیلم کن
- «تگزاس ۲» در صدر/ گزارش فروش هفتگی سینمای ایران
- تذکر کتبی برای گالری آریانا، برگزارکننده نمایشگاه «آن دیگری»
- جرج کلونی، بنیانگذار یک کمپانی خودروسازی میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم





