غالب مردم امروز، از زندگی خشک و بی روح شهری خسته شده اند. از طرفی ایرانی ها یک مجموعه بی نظیر از انواع آداب و رسوم هستند که جای خالی آن در زندگی های سرد امروز بسیار احساس می شود.
به گزارش سینماسینما ،با این وجود بسیاری از فیلم های ما نیز متاثر از زندگی شهری و روایتگر زندگی های مرفه و اشرافی است که بعضا با زندگی غالب مردم تفاوت دارد. در این حالت ممکن است که مخاطب، فیلم ببیند اما از روی ناچاری باشد.
مردم ما دوست دارند بدانند که اقوام ایرانی چطور زندگی می کنند، چه صفات و خصلت هایی دارند؟ دغدغه های آنهاچیست؟ نحوه تعامل آنها با یکدیگر چگونه است؟ نوع نگاه آنها نسبت به مسائل ملی چگونه است؟
وقتی شرق آسیا برای ما فیلم های افسانه ای و تخیلی می سازد و اتفاقا همان افسانه و خیال را به گونه ای پر و بال می دهد و طراحی می کندکه آن فیلم ها، نه تنها در کشورهای مبدا، که در آن سوی مرزهایشان مورد استقبال قرار می گیرد، و وقتی هالیوود یک چهره ساخته و پرداخته شده و غیرواقعی از آمریکا و غرب به خورد مخاطب می دهد و هنرش این است که قدرت روبه افول آمریکا را با دوپینگ سینما، به صورت غیرواقعی، بزرگ نمایی شده و ترسناک به دنیا نشان دهد، چرا ما در طی این سال ها نتوانسته ایم حتی داشته هایمان را به تصویر بکشیم؟
قطعا عده زیادی از مردم کشور، نه با کردنشینان غرب کشور، نه با فرهنگ و آداب و رسوم و نه با فداکاری های آنها آشنا هستند. بسیاری از ما پس از سریال «نون خ» تازه متوجه شدیم که مثلا میوه انار فقط مخصوص شهری مانند ساوه نیست! یا از بعضی آثار تاریخی، کوه ها و دامنه های زیبای غرب کشور و طبیعت چشم نواز آن به این صورت اصلا آگاهی نداشتیم. حال در نظر بگیرید که چقدر نسبت به زندگی و آداب و رفتارهای آنها بی اطلاع هستیم؟
این قضیه فقط به کردنشینان کشور ختم نمی شود. واقعا ما چقدر از زندگی اقوام بلوچ، ترک، لر، عرب، ترکمن، تالش، تات، بختیاری، قشقایی و… می دانیم؟ چقدر توانسته ایم از طریق فیلم ها، فرهنگ های ناب آنها را زنده نگه داریم و به نسل آینده که بسیاری از آنها دنیای خود را در لابه لای فالوورها و لایک ها جست وجو می کنند، منتقل کنیم؟ ای کاش که هنرمندان کشور، دوباره به دیار خود برگردند و هر کدام سفیری برای اقوام خود باشند.
قطعا در سال های گذشته مستندهای گوناگونی در زمینه شناخت اقوام ایرانی و آداب و رسوم آنها ساخته شده است، اما باید قبول کنیم که ساخت مستند یا گزارش، به تنهایی کفایت نمی کند و فیلم های سینمایی و مجموعه های تلویزیونی اثر بیشتری روی مخاطب خواهند داشت. در فیلم ها، مخاطب پابه پای فیلمنامه و بازیگران می آید و متاثر از رخدادها است و گاهی اوقات خود را درگیر بخشی از آن رخدادها می کند.
در نظر بگیرید که قبل از ساخته شدن سریال «پایتخت»، بسیاری از مردم وقتی نام مازندران و شمال را می شنیدند، به یاد ویلاهای گران قیمت شمال و مراکز توریستی می افتادند، اما بعد از سریال پایتخت با زوایای دیگری از مازندران- هر چند بسیار اندک- آشنا شدند. در سریال «نون خ ۲» نیز به نظر می رسد که روایتگری بیشتری از یک قوم ایرانی صورت گرفته است و بعضا به مناسبت، در برخی سکانس ها به ریز جزئیات زندگی آنها نیز پرداخته شد. هر چند هنوز هم این سریال بسیار جای کار دارد.
همین سریال «نون خ»، در سری دوم که تمرکز بیشتری بر مناطق کردنشین و پرداختن به دغدغه های آنها داشت و لوکیشن هایش را به آن خطه از کشور انتقال داد، اتفاقا جذابیت های بیشتری پیدا کرد و بیشتر بر سر زبان ها افتاد.
در هر صورت انتظار از سریال هایی مانند «پایتخت» و «نون خ» که در چند فصل تولید می شوند، این است که همچنان باید خود را در اوج نگه دارند. اگر خلاقیت مثبت و داستان پردازی صحیح در این نوع کارها صورت نگیرد، ممکن است با ادامه پیداکردن ساخت آنها، به همان دامی بیفتند که سینمای گیشه ای امروز در دام آن افتاده است، یعنی شوخی های دم دستی و مبتذل، و فحش و ناسزاگویی برای جلب توجه مخاطب و متفاوت نشان دادن خود از طریق شکستن هنجارهای اخلاقی و اجتماعی و خانوادگی.
به طور کلی باید گفت که وظیفه یک کمدی، به سخره گرفتن افراد نیست و برای خنداندن مخاطب دست به هرکاری نمی زند. متاسفانه در سینمای فعلی، بسیاری از فیلم ها دربردارنده شوخی های دم دستی و رکیک هستند که بیشتر می توان گفت متاثر از اینستاگرام و فضای مجازی ای است که قید و بندی ندارد. شان فیلمسازی بسیار بالاتر از آن است که تا این اندازه تنزل یافته و سخیف رفتار کند.
خلاصه اینکه حفاظت و نگهداری از دستاوردهای یک مجموعه تلویزیونی، بسیار سخت است. امیدواریم که سازندگان «پایتخت» ها و «نون خ»ها نیز به این مسئله مهم توجه کنند و هر روز بهتر از دیروز باشند، و اعتمادی را که با زحمت به دست آورده اند، حفظ کنند و همیشه بدرخشند.
کیهان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «نون خ»، «افعی تهران» و نقض حقوق آهنگسازان!
- رئیس سازمان سینمایی اوج خبر داد/ سریال صدام ساخته خواهد شد/ پاسخ اوج به برخی حواشی پیرامون این سازمان
- همان همیشگی/ نگاهی به برنامهها و سریالهای نوروزی تلویزیون
- گفتوگو با محمدرضا علیمردانی به بهانه بازپخش «پایتخت۴»/ محسن تنابنده اصرار داشت «بائو» را بازی کنم
- عصر ایران: درخواست دستمزد ۵ میلیاردی برای یک سریال تلویزیون! چرا؟ چه خبر است؟
- تهیهکننده «نون خ» تکذیب کرد/ نویسندهای به عوامل تولید این سریال اضافه نشده است
- سعید آقاخانی: شوخیهای فضای مجازی را در «نون.خ» تکرار نمیکنیم
- قرارداد «پایتخت۶» برای نوروز ۹۹ بسته شد/ شروع نگارش توسط تنابنده
- نگاهی به سریال «نون.خ»/سلطان تخمه چگونه آنتن نوروز را فتح کرد؟
- واکنش امام جمعه مریوان به سریال «نون.خ»
- تازهترین خبرها از سریال «پایتخت»
- دلنوشته عکاس «پایتخت» برای خشایار الوند/ بیمهریها را فراموش کن
- انتقاد مهدی کرم پور از بد سلیقگی و اشتباه استراتژیک در پخش به وقت شام وپایتخت
- نقدی بر برنامه های نوروزی سیما/ میدان رقابتی که پیروز آن اسپانسرها بودند
- جزئیات «پایتخت ۵» به روایت سیروس مقدم/ اتفاقاتی عجیب و تخیلی در راه است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود