محمدمهدی طباطبایینژاد درباره امکان اکران فیلمهای توقیفی در سینمای آنلاین گفت: ما بنایی برای تغییر رویه خود در پخش آنلاین نداریم. در واقع هرکدام از فیلمهای توقیفی به علتی برای اکران خود با مشکل مواجه شدند که آن مشکل برای اکران باید رفع شود. گرچه همواره سعی کردیم وجهه ممیزانه آخرین مسئله ما باشد.
به گزارش سینماسینما، محمدمهدی طباطبایینژاد (معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی) در پاسخ به این پرسش که آیا اکران آنلاین میتواند امکان اکران فیلمهایی که در سالهای گذشته توقیف بودهاند را فراهم کند، گفت: من در مورد تک تک فیلمها صحبت نمیکنم اما هر کدام از فیلمهای توقیفی، یک جنسی از مسئله و مشکل را دارا هستند. یعنی این نیست که مشکل همه آنها یکسان بوده و به یک دلیل توقیف شده باشند. ممکن است یکی به خاطر موضوع، دیگری به خاطر مسئله حجاب، یکی دیگر رویکردش به مسئله مطرح شده در فیلم و دیگری محدودیت اکران مانع از پخش فیلم شده باشد.
وی ادامه داد: اجمالا باید بگویم در حوزه پخش آنلاین، ما بنایی برای تغییر رویه خود در شرایط کنونی نداریم یعنی مثلا اینکه بگوییم این فیلم که اکران نمیشود، چون آنلاین است اکران شود، خیر، همچین قراری نداریم.
معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در ادامه بیان کرد: در این ایام شایعه شده بود که سازمان سینمایی و مدیران سینمایی میخواهند از فرصت پخش اکران آنلاین استفاده کنند و فیلمهای توقیفی را نمایش دهند. باید بگویم ما از توقیف هیچ فیلمی راضی نیستیم و دلمان نمیخواهد هیچ فیلمی متوقف باشد ولی برای اینکه فیلم به نمایش عمومی دربیاید، اگر محذوریتی وجود داشته باشد، باید رفع شود. حال چه در حوزه آنلاین و چه در حوزه غیرآنلاین.
طباطبایینژاد همچنین درباره اینکه آیا برنامهای برای اعلام مشکل هریک از فیلمهای توقیفی وجود دارد، اظهار داشت: بیان مشکل هرکدام از این آثار ممکن است وقت خیلی مبسوطی بخواهد. اما توقیف هر کدام از فیلمها دلایلی دارد و ممکن است مدیران وقت برای توقیف هرکدام از فیلمها توضیحاتی داده باشند.
وی در پاسخ به واکنش برخی از سازندگان فیلمها که از دلیل توقیف فیلم خود ابراز بیاطلاعی میکنند، بیان کرد: درباره فیلمهای مختلف که برای اکران آنها مشکلی به وجود آمده، هم به تهیهکننده و هم کارگردان محترم توضیحاتی داده شده و دلایل توقیف فیلم اعلام شده است. باید بگویم بنده هم قبل از اینکه معاون نظارت باشم، معاون ارزشیابی هستم یعنی اینکه سابقه ارزشی اثر را بفهمم و درک کنم و از آن حمایت کنم، در اولویت قرار دارد. در واقع همواره هم سعی کردیم که نگاه ممیزی آخرین مسئولیت و وجهه ممیزانه آخرین مسئله ما باشد.
معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی ادامه داد: مهمترین مسئله ما حمایت از سینما، اکران فیلمها، حمایت از محتوای آثار و تقویت محتوای آثار ارزشمند و مفید برای خانواده ایرانی است. این تلاش ما بوده و ممکن است خیلی از این فیلمها نیز دارای ارزشهای محتوایی ارزشمندی باشند، ولی مواردی در آنها باشد که با مصالح اکران سینمای ما و نمایش آن حداقل در شرایط فعلی همراه نباشد و ناگزیر باشیم توقفهایی در اکران آنها ایجاد کنیم.
طباطبایینژاد در پایان گفت: لزوما این توقفها به معنای توقیف مادامالعمر یک فیلم نیست. ممکن است یک فیلم امسال قابل اکران نباشد ولی سال بعد مسئله آن حل شود یا ما گفتگویی با فیلمساز داشته باشیم و اگر موارد قابل اصلاحی داشته باشد، اصلاحات و تعدیلهای آن را انجام دهیم تا مشکلات برطرف شود. گاهی اوقات نیز ممکن است زمان یک موضوع را حل کند. بنابراین مسئله خیلی از این فیلمها ممکن است با گذشت زمان کمرنگ یا مرتفع شود. البته این نکته را هم باید در نظر داشت که مثلا ممکن است یک فیلمی برای نمایش عمومی و سراسری مجاز نباشد ولی در گروه هنر و تجربه و گروههای خاص یا مراکز خاص ما مجاز باشد.
منبع: ایلنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران آنلاین فیلم «پیر پسر» آغاز شد
- نسخه اصلی «خانه پدری» آنلاین اکران شد
- «خانواده خلج» به اکران آنلاین رسید/ نمایش ۳ انیمیشن در سالن حقیقت
- «در آغوش درخت» به اکران آنلاین رفت
- «صبحانه با زرافهها» به اکران آنلاین رسید
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- اکران آنلاین «بچه زرنگ» از ۵ فروردین
- نوبت فیلم کیانوش عیاری شد؛ انتشار نسخه قاچاق از فیلم توقیفی «کاناپه»
- «آغوش باز» آنلاین اکران میشود
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- اکران آنلاین «قیف» از سهشنبه
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- آغاز پیش فروش فیلم سروشصحت/ «سال گربه» آنلاین اکران میشود
- «تمساح خونی» و «آبی روشن» آنلاین اکران میشوند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





