تاریخ انتشار:۱۴۰۲/۱۱/۱۶ - ۱۵:۲۲ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 194277

سینماسینما، پاریس: یکشنبه شب ۴ فوریه، سومین جشنواره مسابقه‌ای مستندهای ایرانی در پاریس به کار خود پایان داد و برندگان توسط مدیر جشنواره اعلام شدند.

جایزه بزرگ فیلمهای بلند جشنواره به «رویای آب» ساخته محمد واعظی تعلق گرفت. -همچنین یک دیپلم افتخار به «خانه خاموش» ساخته مشترک فرناز و محمد رضا جورابچیان داده شد. در قسمت فیلم‌های مدت متوسط، جایزه اصلی به فیلم «خیام در بوشهر» ساخته یاسین محمدی، و دیپلم افتخار به  «بی‌بی جان» ساخته مشترک ایمان پاک‌نهاد، و نرگس جودکی، اهدا شد.

جایزه بهترین فیلم کوتاه به «فرهت» ساخته مصطفی شوقی تعلق گرفت. سومین دوره این جشنواره به همت آقای میشل نول، کارگردان مستندساز فرانسوی که مدیریت آن را به عهده دارد از سه سال پیش آغاز شده و هر ساله در ماه فوریه در پاریس برپا می‌شود. امسال بیش از پنجاه فیلم بلند و کوتاه مستند ایرانی به جشنواره رسیده بود که از سوی کمیته انتخاب تعداد ۷ اثر از آنها برای مسابقه و تعدادی دیگر برای بخش سینه کلوب ماهانه این انجمن انتخاب شد. پیش از شروع جشنواره که در روزهای دوم، سوم و چهارم فوریه برپا شده است، از سوی مدیر این جشنواره، چهار نفر کارشناس سینمای ایران برای داوری دعوت شده بودند که عبارتند هستند از: خانم شهلا رستمی، منتقد، محمد حقیقت منتقد و فیلمساز، منیژه حسام فر، فیلمشناس، ماکسیم جوان، سینه فیل، پاریس.

فیلمها از اقصی نقاط ایران به دفتر جشنواره ارسال شده بود، که بشکل موزاییک ایران را تشکیل می‌داد. این جشنواره به همت و کمک بخش فرهنگی سفارت فرانسه در تهران بر پا شد. مدیر جشنواره با شیفتگی بسیار در ابتدای هر سانس راجع فرهنگ‌های ایران سخن می‌گفت و کارگردانان حاضر در جشنواره را معرفی می‌کرد. بعد نمایش هر فیلم همچنین بحث و گفتگو بین کارگردانان و تماشاگران که خود را بسیار به فرهنگ ایران نزدیک نشان می‌دادند بر پا می‌شد.

آقای میشل نول مدیر جشنواره در بروشور خود می‌نویسد: هدف این جشنواره روشن کردن زندگی روزمره شهروندان این کشور است که چگونه زندگی می‌کنند ، رویاهایشان چیست، آرمان‌ها، ترس‌ها، کابوس‌هایشان کدام است و با وجود محدودیت‌های شدید فعلی، آینده خود را چگونه می‌بینند.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

 

آخرین ها