امیرحسین علمالهدی در یادداشتی در روزنامه شرق به مقایسه فیلمهای روی پرده و توفیق آثار کمدی در مواجهه با مخاطب پرداخته است.به گزارش سینماسینما، علمالهدی در این یادداشت آورده است:
مهمترین بخش برای پرداختن به موضوع اکرانهای امسال سینمای ایران، به گمان من جشنواره فیلم فجری است که پشت سر گذاشتیم؛ جشنوارهای که معمولا نمایش کلی سال آینده سینمای ایران را مشخص میکند و متأسفانه سال گذشته جشنواره خوبی را به لحاظ تنوع آثار پشت سر نگذاشتیم. در این میان فقط تعداد معدودی از فیلمها مثل گشت ۲، خوب، بد، جلف یا نهنگ عنبر ۲ توانستند در گیشه موفقیتی کسب کنند و در فصل ابتدایی سال رونقی به گیشهها ببخشند. بعد از پشت سر گذاشتن جشنواره این موضوع قابل حدس بود که قطعا در اکرانهای سال ۹۶ با مشکل مواجه خواهیم شد و افت مخاطب را شاهد هستیم و بنا بر اعلام سایت سینماتیکت، افت یک میلیون و۴۰۰ هزارتایی مخاطب در چهار ماه اول سال گویای همین موضوع است و کاهش ۱۰ میلیوننفری مخاطب نسبت به سال گذشته خبر خوبی برای سینمای ما نیست.
اما موضوع دیگر به ماجرای فروش دو فیلم کمدی که مدتی است اکران شده است، برمیگردد. فیلم سینمایی ساعت ۵ عصر، براساس استراتژی تبلیغاتی که برای آن در نظر گرفته شده بود، قابل حدس بود که در دو، سه هفته اول موج عظیمی از تبلیغات میتواند تا حدی برای مخاطب وسوسهکننده باشد. فارغ از اینکه اصلا فیلم خوبی هست یا نه و کیفیت خوبی دارد یا خیر که دراینباره صحبت نمیکنم و وظیفه تحلیل فیلم با منتقدان محترم است اما این فیلم نشان داد نمیتواند با مخاطب گسترده و عام ارتباط برقرار کند و فروش فیلم در هفتههای ابتدایی اکران بیشتر حاصل تبلیغات فیلم بود و اگر مخاطب نتواند با فیلم ارتباط برقرار کند، طبعا نمیتوان به فروش فیلم در هفتههای بعد امید داشت که این اتفاق برای «ساعت ۵ عصر» افتاد. از طرف دیگر معتقدم «اکسیدان» با طیف گستردهتری از مردم ارتباط برقرار میکند و از این جهت موفقتر از ساعت ۵ عصر عمل کرد و اکسیدان نیز در زمره فیلمهایی قرار میگیرد که توانست در گیشه اتفاق مثبتی را ثبت کند. با توجه به اینکه این فیلم از طرف حوزه هنری تحریم شده است و تحریم حوزه معمولا ۱۰ تا ۱۵ درصد به فروش فیلم لطمه میزند؛ از این جهت فیلم با افتی در فروش مواجه شده است اما توانسته تا هفته ۹ اکران همچنان روال و فروش منطقی و قابل قبولی داشته باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- «وحشی»؛ اولین حضور سریالهای ایرانی در تورنتو
- هفت کار طنز مهران مدیری در فهرست؛ بهترین سریالهای ایرانی در imdb کدامند
- وحشیسازی یا وحشیزادگی؟/ روایتی از داود اشرف و زخم فرودستان در «وحشی»
- در پی اعلام خبرهایی از ساخت سریال تازه مدیری؛ ژوله و قاسمخانی همکاریشان را با تلویزیون تکذیب کردند
- متوهمی به نام «اون»!
- از ۲۵ فروردین؛ سریال هومن سیدی به شبکه نمایش خانگی میآید
- مهران مدیری و الناز شاکردوست در فیلم جدید هاتف علیمردانی
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «آنها مرا دوست داشتند» از ۱۸ مهر اکران میشود
- «تمساح خونی» و «آبی روشن» آنلاین اکران میشوند
- از ۶ صبح تا ۵ عصر خبری نبود!
- مهران مدیری با «گل یا پوچ» در شبکه نمایش خانگی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





