سینماسینما، ایلیا محمدینیا
نکته نخست
«در سکوت» فیلمی خستهکننده و ملالآور است. از همان دست فیلمهایی که در بهترین شکل به آن میتوان عنوان تله فیلم ۹۰ دقیقهای تلویزیونی داد تا امید به جذب مخاطب خسته از کار و فعالیت و روزمرگی داشته باشد.
فیلمنامه
فیلم سوژهای ملتهب دارد که بهراحتی از دست میرود. فیلمنامه کمجان که آنقدر جان ندارد تا در پس سوژه جذابش بتواند مخاطب را با خود همراه سازد. فیلمنامه خالی از گرهافکنی و گرهگشایی معمول و مرسوم اینگونه از فیلمهاست که در بطن خود سوژهای ملتهب دارد. مخاطب فراز و فرودی را در فیلم تجربه نمیکند. روایت تخت و کماثر داستان در کنار فیلمنامه بیرمق باعث میشود مخاطب با هیچ کاراکتر فیلم حتی سودابه و ستاره همذاتپنداری نکند. مشکل بزرگ فیلم عامل انگیزه در فیلمنامه جهت پیشبرد قصه فیلم است. مخاطب درک نمیکند چرا مسئله بازگشت دوباره سودابه به وطن و دیدار با فرزندش از سوی خودش و خانواده همسرش، بهرام، خاصه از جانب پدر بهرام اینقدر پیچیده و غامض است. مشخص نمیشود چرا سودابه کودک ۱۰ روزهاش را پس از مرگ همسرش رها کرده و به خارج از کشور پناه میبرد. (البته دلیلی کمرنگ در فیلم ذکر میشود، اما آنقدر کممایه و کماثر است که ترک کودک از سوی مادر در آن شرایط برای مخاطب پذیرفتنی نیست.) اینکه چه لزومی داشت سودابه در نخستین مواجهه خود بعد ۲۳ سال با پدر همسرش بی هیچ دلیل منطقی از رازی بگوید که هیچ کمکی به او و دخترش و خانواده همسرش نمیکند. مشخص نمیشود چرا ستاره در مواجهه با زنده بودن مادرش چنین واکنش تند و غیرقابل باوری از خود نشان میدهد و… وقتی فیلم در تبیین عامل انگیزه میماند، بهطبع بقیه داستان جذابیت منطقی خود را از دست میدهد.فیلم قصه سادهای دارد، اما کارگردان نتوانسته است قصه ساده خود را بیلکنت تعریف کند.
آدمهای اضافی
«در سکوت» پر است از آدمهایی که بی هیچ دلیلی در فیلم رفتوآمد میکنند. آدمهایی که نبودنشان در فیلم لطمهای به کلیت آن نمیزند. نگاه کنید به حضور خنثی و بیاثر راننده سودابه با بازی پانتهآ پناهیها (واقعا حیف نیست چنین استفاده عقیمی از چنین بازیگر توانمندی میشود) که حذفش از فیلم لطمهای به آن نمیزند، یا نامزد ستاره که حضوری کاملا بیاثر در فیلم دارد و…
بازیهایی از سر رفع تکلیف
شاید تا پیش از این فیلم اثری که بتواند چنین بازی بدی از فاطمه معتمدآریا ارائه دهد، تولید نشده بود. گویی بازیگران فیلم از سر اجبار مقابل دوربین قرار گرفتهاند.
نکته پایانی
فیلم «در سکوت» به عنوان نخستین ساخته سینمایی ژرژ هاشمزاده فاقد هرگونه نشانه و قابلیت قابل توجهی برای اکران در گروه سینمایی هنر و تجربه است. فیلم بهرغم حضور عوامل حرفهای مقابل و پشت دوربین توجه سینمادارها را به خود جلب نکرد تا در گروه هنر و تجربه روانه اکران شود.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- جعفر صانعی مقدم: گسترش فعالیتها در سینمای «هنر و تجربه» بستگی به تامین نیازهای مالی دارد
- انتشار تیزر هفته فیلم ایتالیا + ویدئو
- اسامی فیلمهای حاضر در هفته فیلم ایتالیا اعلام شد/ از آثار مورتی تا برتولوچی
- هفته فیلم ایتالیا ۱۱ آذر آغاز میشود/ نمایش آنلاین و رایگان فیلمها
- چهارمین دوره هفته فیلم اروپایی برگزار میشود/ اعلام جزییات رویداد
- نانهای بیات/ نگاهی به فیلم «حوا، مریم، عایشه»
- کدام چریکه؟ کدام بهرام؟/ نگاهی به مستند «چریکه بهرام»
- سالها بایست تا دَم پاک شد/ نگاهی به فیلم «پری»
- فهرست فیلمهای روی پرده در سینماهای «هنروتجربه»/ «منگی» از ۱۵ شهریور میآید
- تابناک: نخستین گامها برای تعطیلی بستر نمایش دهها فیلم سینمایی ایران؟
- قابهای نامتعارف بیمعنی/ نگاهی به فیلم «امیر»
- ابوالفضل جلیلی: مشکل فیلمهای من این است که مردم را به فکر میاندازد
- آئین دیدار با عوامل فیلم «یلدا» برگزار شد/ گپی با فروغ قجابگلو بازیگر فیلم مسعود بخشی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران