سینماسینما، مائده مرتضوی
سریال «قهوهترک» تازهترین ساختهی علیرضا امینی است. این سریال داستان دختر جوانی را روایت میکند که به دلیل مرگ یک بیمار مجبور به مهاجرت میشود اما این مساله تنها دلیل مهاجرت این پرستار جوان نیست و کم کم پای شخصیتهای دیگری هم این میان باز میشود.
ترانه (با بازی سارا رسولزاده) پرستاری جوان است که علاوه بر کار در بیمارستان به موسیقی نیز اشتغال دارد. او گیتاریست یک بند موسیقی است که شبها بعد از کار به اجرا میپردازند. ترانه خواهری دوقلو به نام طنین دارد که با او مو نمیزند. اما این شباهت فقط در ظاهر آنهاست. یکی سراسر شور و شوق و احساس و دیگری سرتاپا منطق و عقل.
جای پای دوقلوها در سینما پررنگ است و تماشاگرپسند. استفاده از این پرسوناژِ امتحانپسداده، دست نویسنده را باز میگذارد برای تعلیق و قصهپردازی و پیشبرد قصه. محمد رضاییراد (نویسنده سریال) در حقیقت با خلق این خواهرهای دوقلو با هوشمندی تمام درصدد نشان دادن وجه تاریک و روشن یک انسان است. ترانه دختری جسور و به همان اندازه سادهلوح است و در لحظه تصمیم میگیرد و طنین دقیقا نقطه مقابل اوست. طنین دختری است که هیچوقت کارهای ترانه را تایید نمیکند اما حداقل در این چند قسمتی که از سریال دیدهایم قاطعانه هم در برابر اعمال خواهرش نمیایستد. ما از ترانه تقریبا همهچیز را میدانیم؛ اینکه عاشق موسیقی است اینکه برای رسیدن به هدفش دست به هر کاری میزند اینکه حاضر است خانه و زندگی و کشورش را به راحتی ترک کند و حتی کوچکترین خبری هم از خودش به کسی ندهد.
اما از طنین چیز زیادی نمیدانیم و او را با شخصیتهای دیگری که بر سر راهش قرار میگیرند میشناسیم؛ همکار و خاطرخواه ترانه، پدرش، طلبکارهای ترانه و البته خاطرات محوی که از مادرشان دارد.
کارکرد شخصیتهای دیگر این سریال تکمیل پازل قصه است؛ ماجرایی که ترانه گرفتارش شده و هنوز نه خودش خبر دارد دقیقا در چه دامی افتاده نه ما که تماشاگر این سریال هستیم مانند دانیال آذین (با بازی حامد بهداد) که در ترکیه به ترانه برخورد میکند و قول میدهد که همیشه به او کمک کند. اما این کمکها از نوعی نیستند که ترانه بخواهد. آدمهای زیادی بعد از فرارش به ترکیه بر سر راه او قرار میگیرند تا به قول خودشان کمکش کنند اما ترانه کمک آنها را نمیخواهد چرا؟ چون قرار نیست آنها او را در چیزی که میخواهد یاری کنند. ترانه میخواهد از راه ترکیه برود آلمان. او حتی حاضر است قاچاقی برود اما دیگران راهحلهای دیگری دارند؛ به او پیشنهاد میدهند که به ایران برگردد اما او حتی پاسپورتش را نمیخواهد. لازمش ندارد و حاضر نیست برای دوباره گرفتنش اقدامی انجام دهد. این میان پسری به نام پرهام (با بازی مجتبی پیرزاده) هم وجود دارد که ترانه در جستوجوی اوست. این آدمها مدام در حال رنگ عوض کردن هستند. خود ترانه هم در برزخ تصمیمگیری است و نمیداند دست کمک به سوی چه کسی دراز کند. پازل قصه با ورود هر یک از شخصیتها کاملتر میشود و چیزهای بیشتری برملا میشود.
«قهوه ترک» سریالی است که به چند موضوع به طور همزمان پرداخته؛ مسائل و محدودیتهای زنان در ایران برای فعالیتهای هنری، مسائل و مشکلات مهاجرت غیرقانونی، مسائل مهاجران ایرانی در خارج از کشور و همچنین تغییر نسلها.
در ادامه باید دید که فوکوس این سریال بر سر کدام مسئله است و آیا این مسائل به طور موازی به طور کامل در سریال بازتاب داده میشوند یا نه.
این سریال هر چهارشنبه از پلتفرم فیلمنت پخش میشود. تهیهکنندهی این سریال محمد شایسته است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «سمفونی باران» کلید خورد
- اتکا به ویترین، خلاء فیلمنامه/ نگاهی به سریال «قهوه ترک»
- «قهوه ترک» از سوم خرداد به فیلمنت میآید/ معرفی بازیگران سریال
- نمایش فیلم «راند چهارم» در بخش مسابقه جشنواره روسی
- «راند چهارم» آماده نمایش شد/ علیرضا امینی در تدارک ساخت «رقص دلفینها»
- «راند چهارم» علیرضا امینی مراحل فنی را سپری میکند/ پایان نگارش فیلمنامه «رقص دلفینها»
- «هزارپا» از «تگزاس» جلو زد/ نگاهی به جدول فروش در هفتهای که گذشت
- بازیگر تعطیلات رویایی: همیشه هفتسین خانه را من میچینم/ بدون پشتوانه بازیگر شدم
- دوست دارم در کارهای مناسبتی بازی کنم / روایت مریم معصومی از سریال «تعطیلات رویایی»
- تصویربرداری سریال نوروزی شبکه ۲ تمام شد/ عوامل از کیش برگشتند
- رونمایی از اولین تیزر سریال نوروزی «تعطیلات رویایی»
- با ادامه ضبط «تعطیلات رویایی»/ رضا یزدانی تیتراژ سریال نوروز ۹۷ را می خواند
- مجموعه بازیگران «تعطیلات رویایی» تکمیل شد/ رضا یزدانی در سریال نوروزی
- آغاز اکران «بلوک ۹ خروجی۲» پس از چهار سال/ رونمایی از پوستر فیلم
- ادامه تصویربرداری «تعطیلات رویایی» در جزیره کیش
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵





