منیژه حکمت با حضور در برنامه «۳۵» از وعده های عملی نشده مسئولین انتقاد کرد و گفت: «تا به حال همه وزرا گفتهاند در راستای شفافسازی مسائل مربوط به سینما اقدام خواهند کرد، اما در عمل هیچوقت این امر صورت نگرفته است.»
به گزارش سینماسینما، منیژه حکمت تهیهکننده و کارگردان سینمای ایران اشامگاه شنبه ۲۸ مرداد مهمان فریدون جیرانی در برنامه اینترنتی «۳۵» بود.
او در ابتدای برنامه درباره وضعیت سینمای امروز ایران گفت: «صنعتی شدن سینما ابزار خاص خودش را میخواهد، ما به واسطه محدودیتهایی که داریم امکان صنعتی شدن نداریم.»
حکمت درباره مسئولان سینمایی بیان کرد: «مدیران سینمایی فهم و درک بالاتری نسبت به سینماگران برای خود قائل هستند. این سوال همیشه وجود دارد چرا در ساختارهای مدیریتی جوانان جایگاهی ندارند و مدیران و مشاوران سالهاست که در پستهای متعدد حضور دارند؟ زمانی که نسل جدید که وارد عرصه شود، پذیرای شرایط مشابه امروز نخواهد بود.»
او در همین راستا افزود: «تا به حال همه وزرا گفتهاند در راستای شفافسازی مسائل مربوط به سینما اقدام خواهند کرد، اما در عمل هیچوقت این امر صورت نگرفته است؛ در مقابل این حجم از تعهداتی که دولت از فیلمساز میگیرد چه تعهدی میدهد؟ حتی به تعهدی که ظاهرا دارند و باید شرایط اکران را فراهم کنند نیز عمل نمیکنند. متاسفانه سینماداران از قدرتها میترسند و تابع منابع قدرت میشوند.»
این سینماگر ادامه داد: «تنها راه خروج ما از این چرخه نادرست شفافسازی است که وعده آن چهار سال پیش داده شده بود.»
حکمت همچنین گفت: «شفافسازی از توزیع عادلانه امکانات آغاز میشود، ناهنجاریهای اجتماعی دغدغه ما سینماگران است اما اجازه فعالیت در این زمینهها را نداریم و نمیتوان وارد اجتماع شد و بخشی از مشکلات آن را نادیده گرفت. با چسباندن دو کلمه و ساختن واژهای همچون سیاه نمایی اجازه نمیدهند مشکلات اجتماعی مطرح شود.»
او ادامه داد: «اگر ما اجازه داشته باشیم مشکلات را تصویر کنیم، پس از آن کارشناسان و مسئولان میتوانند راهکار مناسب برای حل مشکلات را ارائه دهند.»
حکمت در پایان خطاب به جیرانی گفت: « آقای جیرانی ما نسل خستهای هستیم و حالا انگیزه میخواهیم.»
این هنرمند درباره فعالیت های اخیر خود هم بیان کرد: « «خونهی مادربزرگه» و «برباد رفته» را میخواهم بسازم که فیلمنامه اولی را خانم برومند نوشته است.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- منیژه حکمت از جشنواره داکا جایزه گرفت
- حضور «ملخ» در بخش رقابتی جشنواره ونکوور
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
- بلوغ بازیگری برآمده از یک خانواده سینمایی/ درباره بازی پگاه آهنگرانی
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- در بند اما سبز/ نگاهی به فیلم «بندربند»
- اولین حضور بینالمللی «ملخ» در یک جشنواره آمریکایی
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با منیژه حکمت کارگردان فیلم «بندربند»/ یاور من مردم هستند
- با طرحی از فرهاد فزونی؛ پوستر رسمی «بندربند» منتشر شد
- در یک اکران خصوصی؛ چهرههای فرهنگی به تماشای «بندربند» نشستند/ حکمت: از تمام اندیشمندان میخواهم صدای ما باشند
- آغاز پیشفروش بلیت فیلم «بندربند» از هفتم آذر ماه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





