پانزدهمین قسمت از برنامه اینترنتی «سیوپنج» با اجرای فریدون جیرانی، شب گذشته (شنبه ۲۰ آبان) میزبان محمدحسین مهدویان و هادی حجازیفر بود.
به گزارش سینماسینما، محمدحسین مهدویان درباره ساخت فیلم جدیدش به نام «لاتاری» و حاشیههایی که بر سر صدور مجوز ساخت آن پیش آمده است، توضیح داد: «بعد از «ماجرای نیمروز» با گروه دوستانی که دارم و هادی (حجازیفر) هم جزئی از آنهاست، با هم صحبت کردیم و ایده اولیه «لاتاری» را با هم شکل دادیم. در مورد صدور مجوز ساخت نیز فکر نمیکردم اینطور شود، البته انتخابات و تغییرات بعد از آن بیتاثیر نبود و شاید درست مدیریت نشد و شاید هم فیلمنامه حساس و خطیر بود. در هر صورت دوره پنجماهه سختی بود.»
او افزود: «پیشنهاد اصلاح داشتیم و موضوع خیلی پیچیده شد چون فقط مسئله شورای پروانه ساخت نبود و ابعاد دیگری هم پیدا کرد. با این حال از آنجا که مسائل حل شده است نمیخواهم به آنها برگردم ولی من به دنبال این بودم که روح فیلمنامه (فکر و لحن) «لاتاری» عوض نشود که اگر میشد، آن را کنار میگذاشتم. این مدت بسیار سخت بود و نمیدانستم چقدر طول میکشد، اما الان خوشحالم که پروانه ساخت صادر شده و قرار است آن را بسازم.»
مهدویان با بیان اینکه باید فکری جدی درباره نظارت شود، ادامه داد: «البته نمیگویم نظارت نباشد، اما نباید سلیقهها تعیینکننده باشند. «لاتاری» خیلی عجیب و غریب نیست و الان اینطور به نظر میرسد که خیلی خاص و جنجالی است، اما اینگونه نیست. این چندین ماه برایم تجربهای بود و سعی میکنم نگاه مثبتی به آن داشته باشم چون ممکن است فیلمسازان دیگر خیلی از این بدتر را تجربه کرده باشند. به هر حال الان روزهای آخر پیشتولید را میگذرانیم و به زودی آن را کلید میزنیم. امیدوارم اتفاقات خوبی در «لاتاری» بیفتد مخصوصا اینکه فیلمهای جدیدم را بهتر ساختهام و آنها را بیشتر دوست دارم و مطمئنم که «لاتاری» را از همه فیلمهایم بیشتر دوست خواهم داشت.»
این فیلمساز با اشاره به فیلم «ماجرای نیمروز» گفت: «خیلی دوست داشتم منتقدان در مورد میزانسن، دوربین و … «ماجرای نیمروز» صحبت کنند، اما بیشتر به تحریف پرداختند. با این حال «لاتاری» از این مسائل به کنار است و مطمئن هستم که به ساختار و فرم هم بیشتر پرداخته میشود و از نظر فکری هم کار تازهای است.»
مهدویان اظهار کرد: «من همه تلاشم را میکنم که فیلم به معنای واقعی بسازم. البته نفس سینما برایم ارحج است تا سیاست. حتی خود سینما برایم از تفکر حاکم بر فیلم مهمتر است، چرا که باید یک سینمای خوب داشته باشیم تا در مورد اندیشه حاکم بر فیلم حرف بزنیم. من با خود سینما کار دارم چون علاقهمند به سینما هستم و تلاش میکنم که این راه ارتباطی را با کاربلدان سینما حفظ کنم. البته به عنوان فیلمساز با دورنماها و تعابیر سیاسی مواجه هستم به ویژه در مورد «لاتاری» که حساستر هم شده است. همین روزها هم در حال مزه مزه کردن این هستیم که سکانسهای شائبهبرانگیز نداشته باشیم، اما امیدوارم این نوع موضوعات آسیبی به فیلم نزند و علاقهمندان بسیاری داشته باشد و علاقهمندان قبلی فیلمهایم از آن ناامید نشوند.»
به گفته او، ساعد سهیلی و هادی حجازیفر بازیگران اصلی «لاتاری» هستند. همچنین زیبا کرمعلی نقش دختر اصلی داستان را بازی میکند که اولین بار است جلو دوربین میرود و جواد عزتی نیز جزء بازیگران قطعی فیلم است که در اولین روزها جلو دوربین میرود.
او همچنین با بیان اینکه بخشی از فیلم را که باید در خارج فیلمبرداری میشد و نیاز به بازیگران نداشت، فیلمبرداری کرده است، خبر داد که اصل کار را از حدود ۱۰ روز دیگر در تهران آغاز میکند.
مهدویان درباره حضور فیلم در جشنواره فجر هم گفت: «اگر جشنواره قبول کند، فعل مهمی است. البته ما با زمانبندی «ماجرای نیمروز» در سال گذشته تقریباً همزمان هستیم و اگر مسئولان جشنواره فجر تمایل به حضور «لاتاری» داشته باشند، حتما به فجر خواهد رسید.»
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بازدید اهالی وزارت بهداشت از پشت صحنه «ماجرای نیمه شب»
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- انتشار نسخه سینمایی «زخم کاری ۳»
- فریدون جیرانی رئیس کانون کارگردانان شد
- بازگشت جواد عزتی به خونبازی در «زخمکاری ۳»
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- آغاز تولید فصل چهارم «زخم کاری»؛ پخش فصل سوم پس از پایان «قطب شمال»
- پیام کانون کارگردانان به مناسبت اولین سالگرد درگذشت کیومرث پور احمد
- گزارش مراسم رونمائی از کتاب «دندان گرگ»/ یک داستان حماسی شهری
- مردی برای همیشه/ در ستایش فریدون جیرانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





