پانزدهمین قسمت از برنامه اینترنتی «سیوپنج» با اجرای فریدون جیرانی، شب گذشته (شنبه ۲۰ آبان) میزبان محمدحسین مهدویان و هادی حجازیفر بود.
به گزارش سینماسینما، محمدحسین مهدویان درباره ساخت فیلم جدیدش به نام «لاتاری» و حاشیههایی که بر سر صدور مجوز ساخت آن پیش آمده است، توضیح داد: «بعد از «ماجرای نیمروز» با گروه دوستانی که دارم و هادی (حجازیفر) هم جزئی از آنهاست، با هم صحبت کردیم و ایده اولیه «لاتاری» را با هم شکل دادیم. در مورد صدور مجوز ساخت نیز فکر نمیکردم اینطور شود، البته انتخابات و تغییرات بعد از آن بیتاثیر نبود و شاید درست مدیریت نشد و شاید هم فیلمنامه حساس و خطیر بود. در هر صورت دوره پنجماهه سختی بود.»
او افزود: «پیشنهاد اصلاح داشتیم و موضوع خیلی پیچیده شد چون فقط مسئله شورای پروانه ساخت نبود و ابعاد دیگری هم پیدا کرد. با این حال از آنجا که مسائل حل شده است نمیخواهم به آنها برگردم ولی من به دنبال این بودم که روح فیلمنامه (فکر و لحن) «لاتاری» عوض نشود که اگر میشد، آن را کنار میگذاشتم. این مدت بسیار سخت بود و نمیدانستم چقدر طول میکشد، اما الان خوشحالم که پروانه ساخت صادر شده و قرار است آن را بسازم.»
مهدویان با بیان اینکه باید فکری جدی درباره نظارت شود، ادامه داد: «البته نمیگویم نظارت نباشد، اما نباید سلیقهها تعیینکننده باشند. «لاتاری» خیلی عجیب و غریب نیست و الان اینطور به نظر میرسد که خیلی خاص و جنجالی است، اما اینگونه نیست. این چندین ماه برایم تجربهای بود و سعی میکنم نگاه مثبتی به آن داشته باشم چون ممکن است فیلمسازان دیگر خیلی از این بدتر را تجربه کرده باشند. به هر حال الان روزهای آخر پیشتولید را میگذرانیم و به زودی آن را کلید میزنیم. امیدوارم اتفاقات خوبی در «لاتاری» بیفتد مخصوصا اینکه فیلمهای جدیدم را بهتر ساختهام و آنها را بیشتر دوست دارم و مطمئنم که «لاتاری» را از همه فیلمهایم بیشتر دوست خواهم داشت.»
این فیلمساز با اشاره به فیلم «ماجرای نیمروز» گفت: «خیلی دوست داشتم منتقدان در مورد میزانسن، دوربین و … «ماجرای نیمروز» صحبت کنند، اما بیشتر به تحریف پرداختند. با این حال «لاتاری» از این مسائل به کنار است و مطمئن هستم که به ساختار و فرم هم بیشتر پرداخته میشود و از نظر فکری هم کار تازهای است.»
مهدویان اظهار کرد: «من همه تلاشم را میکنم که فیلم به معنای واقعی بسازم. البته نفس سینما برایم ارحج است تا سیاست. حتی خود سینما برایم از تفکر حاکم بر فیلم مهمتر است، چرا که باید یک سینمای خوب داشته باشیم تا در مورد اندیشه حاکم بر فیلم حرف بزنیم. من با خود سینما کار دارم چون علاقهمند به سینما هستم و تلاش میکنم که این راه ارتباطی را با کاربلدان سینما حفظ کنم. البته به عنوان فیلمساز با دورنماها و تعابیر سیاسی مواجه هستم به ویژه در مورد «لاتاری» که حساستر هم شده است. همین روزها هم در حال مزه مزه کردن این هستیم که سکانسهای شائبهبرانگیز نداشته باشیم، اما امیدوارم این نوع موضوعات آسیبی به فیلم نزند و علاقهمندان بسیاری داشته باشد و علاقهمندان قبلی فیلمهایم از آن ناامید نشوند.»
به گفته او، ساعد سهیلی و هادی حجازیفر بازیگران اصلی «لاتاری» هستند. همچنین زیبا کرمعلی نقش دختر اصلی داستان را بازی میکند که اولین بار است جلو دوربین میرود و جواد عزتی نیز جزء بازیگران قطعی فیلم است که در اولین روزها جلو دوربین میرود.
او همچنین با بیان اینکه بخشی از فیلم را که باید در خارج فیلمبرداری میشد و نیاز به بازیگران نداشت، فیلمبرداری کرده است، خبر داد که اصل کار را از حدود ۱۰ روز دیگر در تهران آغاز میکند.
مهدویان درباره حضور فیلم در جشنواره فجر هم گفت: «اگر جشنواره قبول کند، فعل مهمی است. البته ما با زمانبندی «ماجرای نیمروز» در سال گذشته تقریباً همزمان هستیم و اگر مسئولان جشنواره فجر تمایل به حضور «لاتاری» داشته باشند، حتما به فجر خواهد رسید.»
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بازدید اهالی وزارت بهداشت از پشت صحنه «ماجرای نیمه شب»
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- انتشار نسخه سینمایی «زخم کاری ۳»
- فریدون جیرانی رئیس کانون کارگردانان شد
- بازگشت جواد عزتی به خونبازی در «زخمکاری ۳»
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- آغاز تولید فصل چهارم «زخم کاری»؛ پخش فصل سوم پس از پایان «قطب شمال»
- پیام کانون کارگردانان به مناسبت اولین سالگرد درگذشت کیومرث پور احمد
- گزارش مراسم رونمائی از کتاب «دندان گرگ»/ یک داستان حماسی شهری
- مردی برای همیشه/ در ستایش فریدون جیرانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- برای رفتن غریبانه شیرین یزدانبخش؛ وصیتی به مثابه گلایه
- «کفایت مذاکرات» و خندههایی که از دل موقعیت میآیند
- «پرهیجان: نبرد برای اوبر»؛ چطور میتوانیم آرزوی شکستِ نجاتبخشمان را داشته باشیم؟
- درباره بازیگران زن مولف سینمای ایران/ ترانه علیدوستی؛ آخرین بازیگر زن مولف
- درباره اهمیت خواندن فیلمنامه اشغال بیضایی پس از جنگ ۱۲ روزه /بیگانه آزادی نمی آورد
- بهرام بیضایی درگذشت
- «موبهمو»؛ خط به خط، نفس به نفس، چهره به چهره
- در بیست و چهارمین دوره جشنواره؛ ۱۴ اثر از سینماگران ایرانی در داکا نمایش داده میشود
- از ۱۰ دیماه؛ «مرد خاموش» به سینماها میآید
- «بامداد خمار»؛ در منزلت فرودستی
- در ستایش سینمای بیچیز؛ همه چیز داشتن در عین بی چیزی
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما





