بسیاری از رسانه ها و شبکه های تلویزیونی دنیا مهم ترین هدفشان را سرگرم کردن مخاطب می دانند. این رویکرد البته در کشور ما و در میان مدیران رسانه ای و بویژه رسانه ملی چندان طرفدار ندارد. رادیو و تلویزیون در کنار سرگرمی، همیشه قائل به الگوسازی، تغییر شیوه های غلط زندگی و آموزش بوده است. برنامه «دورهمی» هم که چند ماه دیگر یکساله می شود، از ابتدا نشان داده که علاوه بر بهره گیری از آیتم های طنز، قصد دارد الگوسازی و برخی آموزش ها را -هرچند در بسیاری موارد به شعاری ترین شکل ممکن و بیشتر به صورت سطحی- به مخاطب القا کند. مصداق روشن آن هم آخرین شماره این برنامه است که جمعه شب روی آنتن تلویزیون رفت. مهران مدیری سازنده دورهمی که جنجال و حاشیه را همواره دوست داشته، در این برنامه در باب «شجاعت» گفت: «عده ای جرات کردند وارد عملیاتی شوند که به آنها گفته شده بود، برگشتی در آن نیست. اگر ما بودیم چه کار می کردیم، امروز که شرایط کاملاً عادی است، جواب آن دل و جرات خارق العاده را با سازشکاری و منفعت طلبی می دهیم. اگر دل و جرات بعضی کارها را ندارین، چرا پست هایی را می گیرید که انجام وظایفش دل و جرات می خواهد، تو که نمی تونی بتمرگ خانه ات.»
به نظر می رسد مقصود مدیری و به عبارت دیگر رسانه ملی، از تعریفی که در مورد شجاعت ارائه داده، برجام و مدیران وزارت امور خارجه است. برنامه کذا، اعتراض ها و واکنش های زیادی هم از سوی کاربران شبکه های اجتماعی به همراه داشت، تا جایی که فراخوان هایی با تعداد اعضای بالاعلیه مدیری به راه افتاد. هر چند مدیر روابط عمومی طرح های مدیری از طرف او این متن کوتاه را منتشر کرد، اما نتوانست اعتراض ها را خاموش کند: «در برنامه «دورهمی» راجع به هر موضوعی که صحبت می شود، هیچ شخص خاص یا جناح سیاسی یا جریان مشخصی در نظر نیست. «دورهمی» فقط به نقد نقاط تاریک و روشن خصلت های انسانی میپردازد…»
او البته نخستین بار نیست که در برنامه هایش به حوزه سیاسی ورود می کند؛ پیش از این هم با زبان طعنه، کنایه و ادبیاتی مشابه به برخی سیاسیون حمله کرده بود. مهران مدیری از این قبیل رفتارها زیاد دارد؛ او به قاعده «جنجال کن و برنامه بساز» اعتقاد دارد و مدتی هم هست که به نظر می رسد دوست دارد جا پای مسعود فراستی منتقد سینمایی برنامه «هفت» بگذارد که استاد چنین قاعده ای است! صدا و سیما می تواند منتقد باشد و اعتراض کند، می تواند برنامه طنز بسازد و از هنرمندان برای ارسال پیام های سیاسی استفاده کند. اما، این میان، همیشه یک اصل مهم را فراموش می کند؛ سهم منتقدان این رسانه و آنهایی که به سیاست ها و نظرات یکجانبه ای که مطرح می کند اشکال وارد می دانند کجاست؟ چرا رسانه ای با این اهمیت باید مطلقاً در اختیار یک نگرش سیاسی باشد؟ شاید زمان تامل فرا رسیده باشد. راستی شجاعت «رسانه ملی» کجاست؟!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آقای فراستی! نقد کردن آداب دارد
- هفت کار طنز مهران مدیری در فهرست؛ بهترین سریالهای ایرانی در imdb کدامند
- در پی اعلام خبرهایی از ساخت سریال تازه مدیری؛ ژوله و قاسمخانی همکاریشان را با تلویزیون تکذیب کردند
- متوهمی به نام «اون»!
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- ادب مرد به ز دولت اوست
- مهران مدیری و الناز شاکردوست در فیلم جدید هاتف علیمردانی
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- از ۶ صبح تا ۵ عصر خبری نبود!
- مهران مدیری با «گل یا پوچ» در شبکه نمایش خانگی
- تدارک مهران مدیری برای اکران فیلم جدیدش از چهارشنبه
- فیلمهای سعید سهیلی و مهران مدیری در راه سینماها/ تعویق یک هفتهای اکران «یادگار جنوب»
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان


سهام الدین بورقانی درروزنامه ایران نوشت:


