فیلم «محله چینیها» در خانه هنرمندان ایران به روی پرده رفت.
به گزارش سینماسینما، در یکصد و نودمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران که دوشنبه ۲۸ تیر در تالار استاد ناصری برگزار شد، فیلم «محله چینیها» به کارگردانی رومن پولانسکی به نمایش در آمد. در ادامه نیز نشست نقد و بررسی فیلم با حضور مهرزاد دانش و کیوان کثیریان برگزار شد.
در ابتدا کثیریان از ویژگی های برجسته فیلم پرسید و دانش پاسخ داد: از نظر ژانر، «محله چینیها» ارجاعی به ژانر نوآر دارد می توان آن را در سبک نئونوآر جای داد. فراموش نکنیم ژانر نوآر به دهه ۲۰ و ۳۰ میلادی در آمریکا برمی گردد اما اینگونه نبود که کسانی تصمیم بگیرند در این ژانر فیلم بسازند؛ بعدها بود که منتقدان فرانسوی دست به کشف فضاها و ویژگی های مشترکی در میان این فیلم ها زدند و آنها را در این ژانر جای دادند. برای ژانر نوآر نیز می توان چند عامل ریشه ای نام برد؛ از نظر اجتماعی، وقوع جنگ جهانی دوم و فضایی که بعد از آن در آمریکا شکل گرفت بسیار تاثیرگذار بود؛ بیکاری، بازگشت سربازان از جنگ، نابسامانی روانی در جامعه و… از نظر درون مایه، این فیلم ها تحت تاثیر ادبیات جنایی سیاه بودند و در واقع این سیاهای از جهان ادبیات به جهان سینما راه پیدا کرد. از نظر وجوه بصری نیز، ژانر نوآر متاثر از سینمای اکسپرسیونیستی آلمان بود. تلفیق این سه عامل در کنار هم ژانر نوآر را شکل می داد.
وی ادامه داد: پس از رونق اقتصادی و در دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی، ژانر نوآر نیز رو به افول نهاد تا اینکه در دهه ۷۰ با فیلمی مانند «مجله چینیها» شاهد سبک نویی هستیم که می توان آن را نئونوآر نامید. این سبک لزوما احیا یا ادامه ژانر نوآر به شمار نمی رود، بلکه تلفیقی از قراردادهای این ژانر با سبک و لحن های دیگر است. به عنوان مثال زن اغواگر یکی از المان های ژانر نوار محسوب می شود، اما زن اغواگر در سبک نئونوآر تفاوت هایی دارد؛ در اینجا برخلاف زن اغواگر فیلمی مثل «شاهین مالت»، شاهد زنی معصوم هستیم، اگرچه در ظاهر اغواگر است. همچنین می توان به تفاوت های کارآگاه در ژانر نوآر و فیلمی مثل «محله چینی ها» اشاره کرد که تمام ویژگی های آن فضا را دارا نیست.
این منتقد سینمایی افزود: سبک نئونوآر نیز در دهه ۷۰ متاثر از عواملی بود؛ جنگ ویتنام، سرخوردگی از نهضت های اومانیستی، ترور کندی و مارتین لوترکینگ، رسوایی های سیاسی و اجتماعی همچون واترگیت و.. همگی باعث شده بودند فضایی امیدبخش در جامعه وجود نداشته باشد. این سبک تا امروز نیز ادامه داشته و شاهد فیلم هایی همچون «بت من»، «هفت»، «بلید رانر»، «پیچ تند» و.. بوده ایم. شاید بتوان «محله چینیها» را به نوعی آغازگر این سبک دانست.
در ادامه کثیریان به ویژگی های فیلمنامه فیلم اشاره کرد و نظر دانش را جویا شد. دانش از فیلمنامه «محله چینیها» به عنوان یک الگو نام برد و گفت: در اینجا شاهد کشمکش های سه گانه هستیم؛ نخست کشمکش های شخص بر اساس نیازهای دراماتیک. به این معنا که در ابتدا کارآگاهی داریم که در حیطه شغلی خود و برای کسب درآمد وارد کار در روابط زناشویی می شود. پس از آن و با جدی تر شدن فضا به دلیل وقوع قتل، شاهد کشمکش او با افرادی دیگر همچون پلیس هستیم. این در حالی ست که کشمکش نخست نیز کماکان در جریان است. در مرحله بعد او دچار کشمکش با خود می شود و این به فضای وجدانی، احساسی و… مربوط می شود. بنابراین کشمکش های سه گانه در این فیلم به خوبی حاصل شده است. ضمن اینکه شخصیت پردازی فیلم نه تنها به موازات موقعیت سازی پیش می رود، بلکه میان این دو تبادلی نیز وجود دارد؛ در روند جلو رفتن فیلم، مدام شاهد ارائه اطلاعات و مقدمه چینی برای صحنه های بعد هستیم. فیلمنامه «محله چینی» موفق به کسب بهترین فیلمنامه اوریجینال اسکار شد، اگرچه به دلیل جضور فیلم «پدرخوانده ۲» در بقیه رشته ها موفقیت چندانی نصیب این فیلم نشد. ضمن اینکه اجرای کارگردان در این فیلم از اهمیت بالایی برخوردار است و صرفا نباید بر فیلمنامه متمرکز شد.
این منتقد سینمایی در بخش دیگری از صحبت هایش به ویژگی های شخصیتی پولانسکی اشاره کرد و از تاثیر آن بر فیلم گفت: پولانسکی دنیایی متاثر از سیاهی، جنایت، ویرانی و تباهی دارد. این موضوع در دیگر فیلم های او مانند «بچه رزماری» و.. نیز قابل مشاهده است. در واقع او اضطراب و دلهره جهان پیرامون خودش را به فیلم ها وارد می کند. شخصیت های اصلی فیلم مدام در حال گریز از چیزی هستند و در نهایت نیز نمی توانند از تقدیر و سرنوشت شوم خود بگریزند. دنیای ترسیم شده توسط پولانسکی بسیار متزلزل است و جایی برای آویزان شدن از آن وجود ندارد. اکثر فیلم های او پایانی تلخ دارند و این یک فضای تصنعی نیست، بلکه به جهان بینی خود او برمی گردد.. در واقع تراژدی های او مبتنی بر جهان بینی اوست و نه قصه گویی. در صحنه ای از فیلم که شاهد حضور او هستیم، می بینیم او در نقش نازل ترین افراد ظاهر می شود. نقش او به عنوان شخصیت مزدور و مبتذل فیلم به نوعی به موقعیت خود او در جامعه آمریکا اشاره دارد که همواره تحت سیطره قرار داشته است.
خسرو دهقان نیز که در میان تماشاگران حضور داشت به بیان نظرات خود درباره فیلم پرداخت و گفت: پولانسکی انسانی در تبعید بوده که به سینما علاقمند می شود و در سینما نیز جذب این قالب ها شده است. تاثیر حوادث رخ داده در زندگی واقعی او بر فیلم هایش کاملا مشخص است. رابرت تاون نیز فیلمنامه نویسی قدرتمند است که تماشاگر را در فیلم دخیل می کند. در واقع اگر نقصانی در فیلمنامه به نظر می رسد، این موضوع به نیاز ما تماشاگران برمی گردد. در فیلم صرفا به شخصیت های فیلم و بده بستان های آنها پرداخته نشده، بلکه تماشاگر را نیز در فیلم سهیم کرده اند. این منتقد سینمایی در پایان و در اشاره به اسم فیلم گفت: محله ی معروف به «محله چینیها»، مجموعه ای از تمام پیچیدگی ها، فساد، مخفی کاری و.. موجود در جهان است. هر کدام از شهرهای بزرگ دنیا در واقعیت دارای چنین محلاتی هستند که در آنها همه جور شرارتی رخ می دهد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با رضایت طرفین/ محاکمه جدید پولانسکی در آمریکا حل و فصل شد
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- رومن پولانسکی در فرانسه محاکمه میشود
- هنری کسینجر و دانشمند فیلم دکتر استرنج لاو
- «سیاوش در آتش»؛ روایتی از ارتباط موسیقی با جامعه با محوریت زندگی استاد شجریان
- آیا جنایت و قتل، متأثر از فیلم و سینما است؟/یادداشتی از مهرزاد دانش
- «کاخ» پولانسکی در ونیز اقبال پیدا نکرد/ یک کمدی سیاه که خنده نگرفت
- فیلم باید به دل بنشیند/ گفتگوی اختصاصی با فوزی بن سعید عضو هیئت داوری جشنواره ونیز ۲۰۲۳
- شیطان؛ بازیگر نقش اول غرب/ چرا تصویر ابلیس در سینمای جهان این همه تکرار میشود؟
- کدام فیلمها به جشنواره ونیز میروند؟
- حمایت قربانی تجاوز از کارگردان متجاوز
- جوایز سزار: ورود متهمان جنسی ممنوع!
- پولانسکی پشت درهای جشنواره برلین
- در نقد «آگوست اوسیج کانتی» مطرح شد؛ فیلمی آمریکایی که با فرمول «درباره الی» غافلگیر میکند
- سینماتک خانه هنرمندان ایران برگزار میکند؛ «زیرمتن» با «زالاوا» کلید میخورد/ بررسی بینارشتهای فیلمهای روز
نظر شما
پربازدیدترین ها
- نامه یک دستیار کارگردان به همایون اسعدیان/ به ماجرای فساد در سینما، پلتفرم و تلویزیون، کلانتر نگاه کنید
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
آخرین ها
- نامه یک دستیار کارگردان به همایون اسعدیان/ به ماجرای فساد در سینما، پلتفرم و تلویزیون، کلانتر نگاه کنید
- برای سومین بار طی امسال بلیت کنسرت گران شد/ کنسرت؛ کالایی لوکس و در انحصار قشری خاص
- تغییرات نادرست توسط گروهی دیگر انجام شده/ واکنش ابراهیم حقیقی به انتقادات درباره پوستر جشنواره فیلم فجر
- با بازی تام کروز؛ فیلم بعدی ایناریتو ۲ سال دیگر اکران میشود
- درباره پوستر جشنواره فیلم فجر وفاقخواهی مادرانه، تحولخواهی دخترانه
- بزرگداشت ادنا زینلیان برگزار شد/ رونمایی از کتاب «صحنه عشق من است»
- اعلام سینماهای میزبان چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- جایزه صلح جشنواره ایتالیایی به فیلم «بایکوت» رسید
- فوت اولیویا هاسی/ ستاره «رومئو و ژولیت» درگذشت
- «علت مرگ: نامعلوم» پرسش اخلاقی جدیای دارد
- اختصاصی سینماسینما/ به مناسبت نودمین زادروز فروغ فرخزاد؛ شناسنامه اصلی فروغ کجاست؟
- مجوز ساخت سینمایی برای ۶فیلمنامه صادر شد
- لزوم شفافسازی در مکاتبات اداری وزارت ارشاد؛ انتشار نامههای عمومی ظرف ۴۸ ساعت
- منتقدان معرفی کردند؛ بهترین بازیگران تلویزیونی سال ۲۰۲۴
- سیاهچاله تولید هزینههای سریالسازی در ایران هیچ شباهتی به یک صنعت ندارد
- بازخوانی سرنوشت «علت مرگ: نامعلوم» / فیلمی که چون پروانه نمایش نداشت، از جشنواره فجر حذف شد
- ازموتوری های معترض به رفع فیلترینگ تا موتوری های فیلم آژانس شیشه ای
- مراسم تجلیل از «ادنا زینلیان» / گزارش تصویری
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
- پوستر جشنواره اصلاح میشود/ عقبنشینی قابل تقدیر جشنواره فیلم فجر
- ناکامیهای گیشه؛ ۱۰ شکست بزرگ سینما در سال ۲۰۲۴
- فوت بازیگر جوان تئاتر؛ میلاد افواج درگذشت
- فوت یک خبرنگار تئاتر؛ حسین محمدیانی درگذشت
- معرفی داوران و راه یافتگان نهایی دو بخش از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- عکسی قدیمی که شبنم مقدمی منتشر کرد/ تنابنده، اصلانی و مقدمی؛ ۲۱ سال پیش
- عکس مهرداد اسکویی، مدال طلا گرفت
- هیچی ازش نمونده جز یه سایه*
- آیین، آینهای رو به فرهنگ
- آرای یک منتقد به برترینهای سینما در سال ۲۰۲۴
- رونمایی از سامانه مصاحبه آنلاین مبتنی بر هوش مصنوعی توسط همراه اول در تلکام ۲۰۲۴