مهرانه مهینترابی معتقد است که یک بازیگر قبل از اینکه با شغل خود شناخته شود به عنوان یک انسان و فردی در جامعه، مسئول رفتار و حرکات خودش است و نباید از این موقعیت به عنوان یک سلبریتی سوء استفاده شود؛ البته اگر این اظهارنظرها در جهت منافع مردم باشد، ایرادی ندارد اما معمولا در جهت نمایش خود و زیاد کردن فالوئر و جنجالهایی است که در اطراف هر موضوعی شکل میگیرد که از نظر من بیمسؤولیتی محسوب میشود.به گزارش سینماسینما، بازیگر سریالهای «همسران» و «خانه سبز» گفت: به این سادگی نیست که هر اتفاقی که میافتد هر کس اظهار نظر کند و خود را کارشناس و موظف بداند. جنجالها یکی بعد از دیگری به وجود میآیند و از بین میروند؛ این مساله فقط به فضای تنش و اضطراب در جامعه دامن میزند و هیچ مشکلی را حل نمیکند.
او با بیان اینکه من از افرادی که درباره هر مسالهای اظهار نظر میکنند، تعجب میکنم، گفت: این افراد پیگیری هم انجام نمیدهند؛ در حالی که باید بدانند که اگر اعتراضی میکنند به کجا خواهد رسید و چه تاثیر مثبتی در جامعه میگذارد. آشفتگی که به وجود میآید مثل یک موج آشفتگیهای دیگر را به همراه میآورد و جامعه به سطح آرامشی نمیرسد که بتواند درست فکر کند. این مسئولیت بزرگی است که اگر فردی خود را در جامعه مسئول میداند وقتی باید اظهارنظر کند که بداند تاثیر میگذارد. اگر فردی میخواهد حرفی را در جهت انتقاد بیان کنند باید پیگیر باشد تا بفهمد نتیجه آن به کجا میرسد. این در حالی است که امروزه افراد اظهارنظری میکنند و فردا یادشان میرود که چه اتفاقی افتاده است و شاید تنها میخواستند که اظهار وجود کنند؛ در صورتی که موج و انرژی منفی را به وجود آوردهاند که از بین نمیرود و حتی خرابی به بار میآورد. به نظرم بهتر است بسیار با احتیاط قدم برداریم و محتاطانه و مسئولانه درباره هر چیزی اظهارنظر کنیم.
مهینترابی درباره برخی اقدامات خیریهای که بازیگران انجام میدهند، گفت: اگر اساس کاری، دلسوزی و ساختن باشد میتواند پنهانی و بدون هیچ نمود بیرونی اتفاق بیفتد. همانطور که همه ما این کار را انجام دادهایم و به اطرافیان نیازمند و خیریهها کمک کردهایم و چه احتیاجی است که این موضوع را به همه بگوییم و از طریق فضای مجازی منعکس کنیم. در حالی که برخی از مردم نیز با توصیه یک چهره هنری کمک نخواهند کرد و گاهی این کمکها مقطعی خواهد بود؛ بنابراین باید این مساله بر علم مردم بنا شود و زیرساختهای اخلاقی، فرهنگی و معنوی و ارتباطات ما با یکدیگر باید زیبا و قشنگ باشد؛ به گونهای که هنرمند اتحاد بین مردم را خوب احساس کند و درد دیگری را درد خود بداند. همچنین به طور داوطلبانه به دنبال افراد نیازمند بگردد و به آنها کمک کند. کاش کسی تحقیق کند از زمانی که فضای مجازی به وجود آمده چه تعداد به کمککنندههای خیریهها اضافه شده است. همچنین این را دریابد که چه تاثیری در جامعه داشته و چه میزان از کمکها از طرف مردمی بوده که خود را شایسته این میدانستند که دیگران را تشویق کنند. متاسفانه با هرج و مرجی که در جامعه به وجود آمده، یکگونه آشفتگی و بیاعتنایی به وضعیت را به بار آورده است. وقتی یک اتفاقی میافتد همه خود را موظف میدانند که اظهارنظر کنند و پست بگذارند و نمکی را روی زخم مردم بپاشند که لزومی ندارد. اگر کسی مشتاق است که به مردم کمک کند باید به شکل واقعی آن را انجام دهد.
بازیگر سریال «صاحبدلان» اضافه کرد: ما همکاری داشتیم که یک خیریه ایجاد کرد و در حدی روند کار آنها ناقص بود که دل آدم را به درد میآورد. در واقع آنها افراد را وسیله دست خود میکردند و نمایش میدادند بدون اینکه به این افراد نیازمند به طور واقعی فکر کند و در حد یک شوآف است. در حدی فرهنگ و اخلاق در جامعه ما افت کرده که میتوانیم از آدمهای دیگر برای تمنیات نفسانی خود استفاده کنیم. البته بالا و پایین شدن وضعیت کار خداست تا به ما نشان دهد که چگونه آدمهایی هستیم و امیدوارم از این امتحان سربلند بیرون بیاییم چون اگر اینگونه نشود چندین نسل خود را میسوزانیم.
او درباره تاثیرگذاری بازیگران در جامعه و مسئولیت اجتماعی آنها گفت: یک سلبریتی میتواند درباره حیوانها هم اظهار نظر و غوغا به پا کند؛ بدون اینکه نگاهی به این قضیه داشته باشد. حتی میتواند برای دو سطل آشغال نیز بلوا به پا کند و آرامش خود و مردم را بهم بزند. همه ما مسئول هستیم و فرد باید در دل خود انقدر احساس مسئولیت کند که درباره قضیهای که صلاحیتی ندارد، صحبت نکند. اگر فردی بی مسئولیت باشد میتواند درباره همه چیز اظهارنظر کند. باید بدانیم که این اظهارنظرها به آشفتگی یا آرامش مردم دامن میزند. وقتی وضعیت آرام است میتوانیم درست و غلط را تشخیص دهیم.
بازیگر سریالهای «آنام» و «در مسیر زاینده رود» ادامه داد: زمانی که به طور مدام اعتراض و انتقادی در جامعه وجود داشته باشد اصل قضیه مشخص نخواهد شد. من به تازگی مطلبی را خواندهام که یک سلبریتی خارجی نوشته بود اینستاگرام مانند شیطان میماند و به نظر من هم همین است چون آدمها را به نفسانیت و منم منم کردن سرگرم میکند و به جای اینکه خود را پیدا کنند به گمگشتگی آنها کمک میکند. در واقع این نرم افزار مانند تیغ دولبه است و میتواند از مطالعه و اطلاعات آن استفاده کرد و هم میتوان از ادعا کردن و منم منم کردن آن بهره برد.
مهین ترابی در پایان اظهار کرد: درواقع عکس گذاشتن بازیگران در فضای مجازی یک نوع کارافزایی است. آنها لباسهای مختلف را میپوشند و با ژستهای متفاوت عکس میاندازند اما باید پرسید آخرش چه میشود. به نظرم ما خیلی سطحی شدهایم و به دنبال بازار دجالانهای هستیم که برای ما به وجود آوردهاند. درواقع یکی از کارهای مدیا این است که ابزار دستی برای خرج و خرید بیشتر آدمها میشود. در واقع این سیستم به بازار سرمایه و پول درآوردن از جیب مردم کمک میکند. ما کورکورانه به دنبال فضای مجازی میرویم بدون اینکه تفکری از خود داشته باشیم. این قسمت ما را اذیت میکند که چرا بیشتر فکر نمیکنیم و نمیگذارد زندگی را آن گونه که میخواهیم تعریف کنیم. تجربه نشان داده افرادی که اسیر این قصه شدهاند بعدها از خود میپرسند که چه کاری انجام دادهام. به جای اینکه زندگی صرف این مساله شود که به آدمها عمق ببخشد و معنی زندگی را درک کنند و حتی خارج از قواعد و چارچوبی که جهان تعریف میکند، به عمق دست پیدا کنند در این سطحیات عمر خود را هدر میدهند و این مساله باعث تاسف است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ویدئویی که بیژن بیرنگ در اینستاگرام خود منتشر کرد/ توضیحات بیرنگ درباره اینکه چرا فیلم و سریال نمیسازد
- بازیگر جوان فیلم «کاناپه» درگذشت
- معرفی برنامههای شبکه نسیم/ فصل پنجم «کتاب باز» روی آنتن میرود
- گپی با بیژن بیرنگ در دوران کرونایی/ از این که نمیدانم فردا چه میشود لذت میبرم
- نگاهی به سریال های ماندگار/ «خانه سبز»؛ با تشکر از خانواده رجبی
- ماجرای سیلی زدن هما روستا به بازیگر جوان
- در سینماسینما بشنوید/ لحظاتی از صدای مجموعه «خانه سبز»
- بیژن بیرنگ چه آرزویی دارد؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟