سینماسینما، عسل عباسیان
«بنفشه آفریقایی» به کارگردانی مونا زندی حقیقی، که پیشتر از او فیلم موفق و مهجور «عصر جمعه» را سالها پیش دیده بودیم، یکی از فیلمهای جسور و متفاوت جشنواره امسال بود. متفاوت از آن منظر که در میان سوژههای تکراری و شبیه به هم، سراغ سوژهای رفته بود که کمتر میتوانستیم پیش از تماشایش، تخیلش کنیم.
زندی حقیقی زندگی شکوه (با بازی کمنظیر فاطمه معتمدآریا) را بر پرده نمایش میدهد؛ زنی که کمتر میشناسیمش و نمونهاش را اطرافمان دیدهایم. زنی استوار که جهان مردانه اطرافش را منقلب میکند. او تصمیم میگیرد فریدون، شوهر سابقش (با بازی رضا بابک)، را از خانه سالمندان به خانهاش بیاورد و با شوهرش، رضا (با بازی سعید آقاخانی)، از او پذیرایی کند. اما این زن خود محاط جهانی مردانه است؛ نخست جهانی مقتدر، جهان پسر بزرگش شاپور که نمیگذارد پدرش فریدون سالهای آخر عمرش را به آسودگی بگذراند و تا میفهمد او به خانه مادرش شکوه برده شده، او را با سلطهگری و بیرحمی به آسایشگاه بازمیگرداند و جان پیرمرد را میگیرد، اما سوی دیگر قصه مردی دیگر ایستاده است؛ رضا که میپذیرد شکوه از شوهر سابقش در خانه او پذیرایی کند و حتی خودش با نگاهی کاملا انسانی او را همراهی میکند، مردی که برخلاف کلیشه مرد ایرانی، کاملا همراه است و همسر است و رفیق است. در لحظاتی از فیلم عاشقانههایی را از شکوه و رضا که اتفاقا در میانسالی هم هستند، میبینیم که نمونهاش را در سینمای ایران کمتر دیدهایم. این فیلم نمونه درخشانی از آن گونه نگاه در سینماست که انسانیت را والا میشمارد و به ستایشش برمیآید. مونا زندی حقیقی در دومین گام سینمایی خود توانسته است نگاهی انسانی را از لنز چشمان خود مهمان چشم مخاطبش کند؛ او دو جهان را در تقابل با هم نشان میدهد. فارغ از جنسیت، او دو جهانِ سلطهگر و آزاداندیش را نشان میدهد و شما را با طعم گس فیلم خودش که با صحنه سوگواری فریدون پایان میپذیرد، تنها میگذارد و آن وقت شمایید که انتخاب میکنید جای کدام بنشینید؟ شاپور مستبد باشید یا رضای همراه و رفیق؟ و در این میانه حتی میتوان به شکوه نگریست و بر او غبطه خورد و شبیه او بود، که زنی است که جهان مردانه اطرافش را منقلب میکند از انسانیت و مهر و مادری و زنانگی و دوستی. او زنی است که پس از سالها حتی به شوهر سابقش مهر میورزد و این مهرورزی او را از دیگران سوا میکند
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- چهار جایزه اصلی جشنواره سانفرانسیسکو برای «بنفشه آفریقایی»
- معرفی هیات انتخاب چهارمین جشن فیلم کوتاه ده
- معرفی آثار چهاردهمین جشنواره فیلمهای ایرانی سانفرانسیسکو
- آثار راه یافته به فستیوال سینمای ایران در شانتیئی فرانسه معرفی شدند
- «هامون»؛ فیلمی که پوستر نداشت/ افتتاح نمایشگاه پوستر فیلمهای دهه ۶۰ و ۷۰ در جشنواره جهانی فیلم فجر
- «بنفشه آفریقایی» به جشنواره آتلانتا رسید
- تحلیل روانشناسی فیلم ها در ایام نوروز /از حکایت دریا تا روزهای نارنجی و بنفشه آفریقایی
- در ستایش انسانیت/ نگاهی به «بنفشه آفریقایی»
- انتشار نسخه ویژه نابینایان فیلم سینمایی بنفشه آفریقایی با صدای علیرضا شجاعنوری + تیزر
- همانقدر دور، همانقدر نزدیک
- تعالی روح در عصر مدرنیته
- «چتر گُلی، کفش گِلی، عصر جمعه و سیگار»/ نگاهی به فیلم «بنفشه آفریقایی»
- مثل یک زنِ واقعی/ نگاهی به فیلم «بنفشه آفریقایی»
- سینماسینما/ گفتوگو با رضا بابک بازیگر «بنفشه آفریقایی»/ عشق میتواند مرده را زنده کند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش