انتشار ویدئویی کوتاه از رامبد جوان در شبکههای اجتماعی، خوراکی جدید را به دست منتشرکنندگان اخبار نادرست در فضای مجازی داد.
به گزارش سینماسینما، شامگاه گذشته شبکههای اجتماعی پر شد از خبری مبنی بر چپ شدن ماشین رامبد جوان، سازنده برنامه خندوانه که ویدئویی را هم به همراه داشت.
هر چند تماشای با دقت این ویدئوی کوتاه از همان ابتدا نمایشی بودن آن را ثابت میکند، اما برای مخاطبی که در بدو امر با خبری مبنی بر چپ شدن مجری شناختهشده یک برنامه تلویزیونی مواجه میشود و از سواد رسانهای کافی هم برخوردار نیست، این اعلام آنهم بدون هیچ توضیحی، میتواند به اندازهی کافی شوکهکننده باشد.
اما واقعیت این ویدئو این است که رامبد جوان مدتی است برنامهی اینترنتی «جوانزی» را در فضای مجازی راهاندازی کرده است و در حال ساخت آیتمهای این برنامه است. این برنامه هنوز پخش نشده است؛ بنابراین آنچه به عنوان خبر چپ شدن ماشین این مجری بازیگر منتشر شده، در حقیقت بخشهایی از این برنامه است که وی را همراه ارشا اقدسی، بدلکار نشان میدهد.
پخش عکسها و خبرهای نادرست دربارهی چهرهها به امری روتین در فضای مجازی کشورمان بدل شده است. انتشار خبر «ماشین رامبد جوان چپ شد» هم جزو همین دست از اخبار است که ذهن مخاطب را به آسانی تحت تاثیر اشتباهات عامدانه یا سهوی تولیدکنندگان خبر قرار میدهد. اما چه کسی میتواند به مخاطب اخبار شبکههای اجتماعی تضمین بدهد که اطلاعات این شبکهها صحیح، موثق و قابل اعتماد هستند؟
اگرچه حضور شبکههای اجتماعی باعث تسریع در امر اطلاعرسانی شده است اما از آنجا که در آنها دروازهبانی خبر صورت نمیگیرد، با حجم زیادی از اخباری مواجهیم که متأسفانه دروغ و شایعه هستند. به همین خاطر مخاطبان این رسانههای اجتماعی یا دچار فریبخوردگی میشوند و یا ناخواسته خودشان هم از طریق بازنشر اخبار به جریان شایعهپراکنی کمک میکنند.
بسیاری از اساتید ارتباطات بالا بردن سواد رسانهای مخاطب را راهکاری برای حل این مشکل میدانند و معتقدند: هر چقدر بتوانیم توانایی مخاطب را در تشخیص اخبار درست افزایش بدهیم، بهتر به وظیفهمان عمل کردهایم.
محمد صادق افراسیابی – دبیر کل همایش ملی سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی – در این زمینه با بیان آماری دربارهی بررسی نظر مردم دربارهی شبکههای اجتماعی گفته است: بر اساس آخرین نظرسنجی انجام شده توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، میزان عضویت شهروندان در شبکههای اجتماعی به این نحو بوده است که ۵۲ درصد مردم عضو شبکههای اجتماعی هستند و این نشان میدهد بیش از نیمی از مردم کشور از این شبکهها استفاده میکنند و قدرت شبکههای اجتماعی روز به روز در زندگی روزمره افزایش دارد.
وی افزود: در چنین شرایطی افزایش سواد رسانهای مردم، مسؤولان و تولیدکنندگان محتوای دیجیتال تنها راهکار منطقی برای استفاده از فرصتهای فضای مجازی و مصونیت از تهدیدهای این فضا است و به همین دلیل همایش ملی سواد رسانهای و مسؤولیت اجتماعی طراحی شد تا سواد رسانهای را به عنوان یک مسؤولیت اجتماعی عمومی معرفی کنیم.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «کارناوال» در یک چهارم نهایی
- «کارناوال» رامبد جوان به زودی در شبکه نمایش خانگی
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- رامبد جوان با یک رئالیتیشو در شبکه نمایش خانگی/ انتشار دوبله «ترنسفورمرز»
- اکران «زودپز» رامبد جوان به تعویق افتاد
- فیلمهای رامبد جوان، بهرام افشاری و گزینه احتمالی اسکار در راه اکران
- همکاری مشترک رامبد جوان و عاطفه تهرانی
- ادعای عجیب مدیر شبکه۴؛ مدیری، علیخانی، جوان و صحت جرأت نمیکنند به تلویزیون بروند
- سرنوشت «کلاه قرمزی» در انتظار «جناب خان»؟
- پایان اکران فیلم پرفروش سال/ «چپ، راست» به سینماها میآید
- اولین سالگرد درگذشت ارشا اقدسی برگزار شد/ مازیار میری: ما هنرمندان بیمعرفتیم
- آینده مبهم «خندوانه» از نگاه رامبد جوان
- رامبد جوان و پله فوتبالیست افسانهای
- رامبد جوان تهیهکننده فیلم کوتاه «فقط مه واقعی است!» شد
- بازگشت «خندوانه» به تلویزیون از عید فطر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





