موزه سینمای ایران همزمان با زادروز زنده یاد «عباس کیارستمی» بخشهایی از گفتگوی دو پیشکسوت سینما؛ اسحاق خانزادی (صدابردار و صداگذار) و حسن زاهدی (صدابردار) درباره این هنرمند فقید سینمای ایران را منتشر کرده است که در ادامه میخوانید.
به گزارش سینماسینما، اسحاق خانزادی درباره زنده یاد «عباس کیارستمی» گفت: صحبت کردن درباره شخصیتهای بزرگ و برخی آدمها بسیار سخت است. من با زنده یاد کیارستمی ارتباط نزدیکی نداشتم اما هردو به خوبی همدیگر را میشناختیم. عباس کیارستمی فیلمساز برجسته سینمای ایران بسیار بامنش و با اخلاق بود؛ او همه آدمها را دوست داشت و برای همه احترام قائل بود. قرار بود باهم یک فیلم کار کنیم اما متاسفانه او از میان ما رفت.
وی با بیان اینکه آدمهایی هستند که هیچ وقت نمیشود آنها را فراموش کرد، افزود: مگر میشود آقای کیارستمی را فراموش کرد او مردی ماندگار است و همیشه در ذهن آدمها باقی خواهد ماند. کیارستمی کسی بود که اسم ایران را پر آوازه کرد و من همیشه سر تعظیم برای ایشان فرو میآورم.
در ادامه حسن زاهدی نیز با بیان اینکه سینمای عباس کیارستمی جایگاه خاص خود را دارد، گفت: سینماگران بسیاری هستند که شروع کارشان با زنده یاد عباس کیارستمی بوده است؛ یا شاگردی او را کردهاند و لذت بردند و امروز آدم بزرگی شده است اما من معتقدم عباس کیارستمی تک بود و هیچ فردی نمیتواند جای او را بگیرد.
وی ادامه داد: کیارستمی انسان بزرگی بود و بی جهت به کسی ترحم نمیکرد و همه میدانند که بدون هیچ چشم داشتی چقدر به دیگران و از جمله خود من کمک میکرد.
زاهدی با بیان اینکه کیارستمی به او خیلی کمک کرده است، خاطرنشان کرد: من بخش عمدهای از کارم را مدیون این مرد بزرگ هستم. همانطور که میدانید بیشتر آثاری که من در آنها همکاری داشتم اجتماعی هستند و وقتی میبینید متوجه میشوید که تصویر از صدا جدا نیست و خودتان را داخل فضا حس میکنید. یادم میآید زنده یاد کیارستمی فیلم چهارشنبه سوری اصغر فرهادی را دیده بود و به من گفت فیلم را دیدم صحنهای که هدیه تهرانی با خواهرش در حمام صحبت میکند را صدای سکوت گرفته بودی و به دلیل اینکه در ابتدا نمیدانستم چه کسی صدابردار است و برایم این نوع صدابرداری مهم بود نشستم تا آخر فیلم و از تیتراژ متوجه شدم که تو انجام دادهای و به من آفرین گفت. اغلب جایزههایش آفرین بود که برای همه ما همین آفرین گفتنش بسیار ارزشمند و مهم بود.
صدابردار فیلم کلوزآپ افزود: زنده یاد عباس کیارستمی همیشه یاد من میکرد و با احترام با من صحبت میکرد. یادم میآید یکبار از کنار خانهمان رد میشد و من که به همراه دخترم گلشن که دستش را گرفته بودم را دید از ماشین پایین آمد و با ما احوالپرسی کرد.
وی در پایان بیان داشت: یکی از بهترین فیلمهایی که کار کردم «خانه دوست کجاست» است و به جرات میگویم من اگر در سینما به جایی رسیدم از عباس کیارستمی یاد گرفتم.
زنده یاد عباس کیارستمی اول تیرماه ۱۳۱۹ در تهران به دنیا آمد و در سال ۱۴ تیرماه ۱۳۹۵ از دنیا رفت. وی پنج بار نامزد دریافت جایزه جشنواره سینمایی کن فرانسه شد و در سال ۱۹۹۷ جایزه نخل طلایی بهترین کارگردانی را برای فیلم «طعم گیلاس» دریافت کرد. وی چهار دوره به عنوان عضو هیئت داوران در این جشنواره حضور داشت. همچنین فیلم «کلوزآپ» کیارستمی نیز در میان ۱۰ اثر برتر تاریخ سینمای آسیا قرار گرفت.
جایزه ویژه هیئت داوران و لوح زرین بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر را برای فیلم «خانه دوست کجاست»، جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان برای فیلم «نان و کوچه» از دیگر جوایز وی است.
نان و کوچه، زنگ تفریح، تجربه، مسافر، من هم میتوانم، دوازده راه حل برای یک مساله، رنگها، لباسی برای عروس، گزارش، اولیها، کلید، خانه دوست کجاست، مشق شب، کلوزآپ، زندگی و دیگر هیچ، زیر درختان زیتون، طعم گیلاس، باد ما را خواهد برد، ده، شیرین، کپی برابر اصل، مثل یک عاشق و … از جمله آثاری هستند که در کارنامه هنری زنده یاد «عباس کیارستمی» به یادگار باقی مانده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- طراحی در سینما در هفته طراحی تهران
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- اولین نشان سپاس موزه سینما به بیژن محتشم اهدا شد
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





