سینماسینما: امیر بهاری در اعتماد نوشت: وقتی در مراسم اسکار سال ۲۰۰۷ آکادمی می خواست قدرنشناسی خود را با اهدای جایزه اسکار یک عمر دستاورد هنری به انیو موریکونه جبران کند و کلینیت ایستوود در حال خواندن متنی درباره او بود، دوربین موریکونه را نشان داد که مترجمش در حال ترجمه سخنان ایستوود بود. این لحظه برای بسیاری شگفت انگیز بود.
چگونه مردی آنقدر دور از فرهنگ امریکا که حتی زبان شان را بلد نیست (یا خوب بلد نیست) با ساختن تعداد قابل توجهی موسیقی متن فیلم وسترن مهم ترین آهنگساز این ژانر سینمایی بشود و اصلا به نوعی سبک موسیقایی برای این ژانر سینمایی به وجود آورد؟
کارگردانی جذاب سرجیو لئونه در لحظه تقابل سه نفره انتهای فیلم «خوب، بد، زشت» را به یاد بیاورید. از یک نمای عمومی به مروری تقطیع می شود تا اگستریم کلوز آپ و موسیقی که واریاسیونی دیگر از تم اصلی است که با اینجا با ترومپت نواخته می شود، کاملا هماهنگ با اتفاق سینمایی پیش می رود. در همکاری های دیگرش با لئونه هم همین دقت در پرداخت موسیقی وجود دارد. به وجود آوردن ادبیات خاصی برای این نوع سینما و توسعه آن در چندین فیلم دیگر. او ته مایه ای را از موسیقی فولکلور امریکایی گرفت و چنان روحی در آن دمید که بخش مهمی از ادبیات موسیقی سینمای وسترن را برای همیشه مال خود کرد. در «روزی روزگار در غرب»، وسترن متفاوت لئونه برای ساز هارمونیکای (ساز دهنی) ملودی جذابی نوشت (مردی با هارمونیکا) که در واقع معرف شخصیت کم حرف و منزوی هارمونیکا (چارلز برانسون) بود. یک قطعه زیبا که هنوز هم حتی خارج از فضای فیلم شنیدنی است. اما این همکاری درخشان با لئونه و دیگر وسترن اسپاگتی سازان تنها بخشی از فعالیت های گسترده موریکونه بود. او برای فیلم دیگری از لئونه (روزی روزگاری در امریکا) که حال و هوای دیگری داشت و روایتی مافیایی در نیمه اول قرن بیستم بود، چنان موسیقی ای ساخت که اولین بار شنیدنش برای هر که اهل است فراموش نشدنی است؛ چه روی آن فیلم درخشان چه بدون آن تصاویر. یک کار ارکسترال درخشان که هر قطعه بخشی از قصه را به خوبی به دوش می کشد. به عنوان مثال قطعه ای که برای شخصیت «دبورا» ساخته شده، قطعه رمانسی که ملودی اش را ویولن ها با همراهی آوازی ملایم و زمزمه گون اجرا می کنند و این انتخاب لحن تغزلی همگن با سویه عاشقانه داستان ساخته است از سوی دیگر در قطعه ای که برای مرور «خاطرات کودکی» ساخته شده ارکستر در پس زمینه دور تنها فضاسازاست و اصل ملودی در آغاز بر عهده ساز «پن فلوت» است؛ سازی بسیار دور از ارکستر سمفونیک در مفهوم کلاسیکش. موریکونه در موسیقی این فیلم که به ظاهر ساده است از ترکیب های مختلفی استفاده کرده است. در مجموع موریکونه در طول حدود ۷۰ سال فعالیت در عرصه موسیقی فیلم از ارکستراسیون های بسیار متنوع و اغلب نامتعارفی استفاده کرد. گیتار الکتریک و گیتار بیس در کنار ارکستر زهی و سازهای بادی همگی برای او مهم بودند. او برای هر فیلم به فراخور سبک و المان های روایی آن موسیقی می ساخت. آن فضایی رعب آور با ادوات الکترونیک در موسیقی متن فیلم «چیز» که فیلمی علمی – تخیلی در ژانر وحشت بود (فیلم را جان کارپنتر ساخته که خود آهنگساز هم هست و به جز دو، سه مورد خودش موسیقی فیلم هایش را ساخته)، بسیار متفاوت از آن موسیقی تغزلی و رمانتیک «سینما پارادیزو» است که با پیانو و ارکستر زهی نواخته می شود و این تجربه های رمانس هم بسیار متفاوتند مثلا از موسیقی درخشانی که برای فیلم مذهبی «ماموریت» می سازد. در فیلم ماموریت تم اصلی کار را براساس موسیقی فولکلور امریکایی جنوبی نوشت که البته در این میان قطعه اصلی فیلم با عنوان «ابوای گابریل» بسیار مورد توجه قرار گرفت. جالب اینکه در دوره اول فیلمسازی اش در سینما برای کمدی های درجه «بی» ایتالیایی در اوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی موسیقی ساخت. در همین دوران در کنار کمدی ها شروع به ساختن موسیقی برای وسترن اسپاگتی ها کرد و پیش از شروع همکاری با لئونه او سعی کرد با الهام از موسیقی فولک در سینمای وسترن موسیقی اصیل و شخصی خود را بسازد و این موسیقی با همکاری مشترک او و لئونه دیده شد. لئونه حدود هفت دهه فعالیت در سینما تصویر یک آهنگساز تمام عیار با ذهنی باز و آزاد از خود نشان داد. درست که هر وقت نیت به اجرای زنده داشت از ارکستر سمفونیک استفاده می کرد ولی ذهن بزرگ و غریب داشت به خصوص در تجربه های سینمایی اش و شاید این جسارت باز می گشت به علاقه او به موسیقی آوانگارد؛ زمانی که در جوانی تلاش کرد در گروهی آوانگارد با نگاهی باز به امر بداهه نوازی، موسیقی خلق کند. کارگردانان بزرگ بسیاری با او همکاری کردند که یکی از دلایل شهرتش انتخاب موسیقی فیلم هایش است و همیشه در تمام فیلم هایش حداقل یک قطعه از آثار سینمایی موریکونه استفاده می کرد در نهایت این افتخار نصیبش شد تا برای «هشت نفرت انگیز» از موریکونه به عنوان آهنگساز استفاده کند. همان سالی که موریکونه بالاخره جایزه اسکار بهترین موسیقی متن را دریافت کرد. موریکونه نمونه ای یکه و یگانه در تاریخ سینما بود. امضای شخصی او در همه آثارش قابل پیگیری است. از صدای «پن فلوت» روزی روزگاری در امریکا تا آن گفت وگوی عاشقانه گیتار و زهی ها در موسیقی فیلم «مالنا» در همه این لحظات شخصیت هنری و رویکرد هارمونیک او جاری است. موریکونه مثل یک رود روان و خروشان در حدود هفت دهه برای سینما موسیقی خلق کرد. او آن قدر این زبان را خوب یادگرفته بود که نیازی نبود برای فهمیدن فیلم های غیر ایتالیایی زبان انگلیسی، فرانسوی یا… هم بداند. او زبان سینما را می فهمید و با زبان موسیقی آن را به تکامل می رساند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «رازهای موریکونه» منتشر میشود
- بیرون کشیدن نواهای جادویی دنیایی که گویی فراموشش کردهایم/ درباره انیو موریکونه
- جشنواره رُم میزبان فیلمهای کن خواهد بود/ ادای احترام به انیو موریکونه؛ نمایش مستندی از توتی
- مرور آثار انیو موریکونه در شبکه نمایش
- برشهای کوتاه/ موسیقی متن فیلم «سینما پارادیزو» + ویدئو
- تصاویر اختصاصی سینماسینما از انیو موریکونه/ گزارش تصویری
- راز ماندگاری و مرزگشایی ساخته های انیو موریکونه/یادداشتی از پوریا ذوالفقاری
- انیو موریکونه درگذشت
- سخنان عجیب موریکونه درباره تارانتینو تکذیب شد
- سخنان توهینآمیز انینو موریکونه درباره تارانتینو/ او یک کپیکار احمق است
- مهمترین موسیقی سینمای وسترن/هر شب همراه سینماسینما باشید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
آخرین ها
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد
- فوت بازیگر شناختهشده نقشهای منفی در سینمای آمریکا





