فرهاد ورهرام در گفتو گو با ستاد خبری جشنواره جهانی فیلم فجر با تاکید بر اینکه اصلاح کیفیت و نمایش مستند «باد صبا» در جشنواره جهانی فیلم فجر، ارزشمند است، گفت: این اتفاق خوبی است که نسخه با کیفیتی از این مستند را میتوان در سینما دید. نسخههای قبلی کیفیت بالایی نداشتند. نسخهای که از تلویزیون پخش شد با حذف تصاویر شاه و همسرش در کاخ گلستان، همراه بود، در حالی که این تصاویر دقیقا موضع انتقادی به شیوه زندگی شاه دارد.
ورهرام ادامه داد: این مستند علاوه بر اینکه در فیلمبرداری و بخش فنی نمونهای مهم در مستندسازی محسوب میشود، در محتوا نیز نگاه ویژهای دارد. در «باد صبا» یک فرنگی به ایران میآید و برای نشان دادن تضاد میان خوب و بد از باد استفاده میکند و با اینکار ساختار دراماتیک به وجود میآورد. کارگردان با اینکه اثری شاعرانه ساخته، اما خیلی خوب توانسته نشان دهد که تضاد فکری در ایران وجود دارد. او نگاه انتقادی به حکومت داشت برای همین مجبور شد به ایران برگردد و بخشهایی را دوباره فیلمبرداری کند که در نهایت جان خود را به خاطر این فیلم از دست داد.
این کارگردان با انتقاد از نحوه نمایش آثار مستند در ایران گفت: تا زمانیکه مانند دیگر جشنوارههای دنیا مردم برای دیدن فیلمهای مستند بلیت نخرند و به سالن نروند، شرایط مستند تغییری نمیکند.
فرهاد ورهرام تاکید کرد: مراکز مختلف دست به تولید میزنند و همانها را بدون اینکه دیده شوند، آرشیو میکنند. در تاریخ سینمای ما فیلمهای مستند بیشتر در سینما بودهاند و بعدها تلویزیون امکانی برای نمایش آنها به وجود آورد که البته آن هم جدی نیست. تلویزیون برای تهیه خوراک خود دست به نمایش و تولید مستند میزند.