*محمدرضالطفی(منتقد و کارگردان سینما)
۱)اگرچه فیلمسازی و سریال سازی تا حد زیادی از ابزارهای مشترکی مثل نور،تصویر،بازیگری،ادبیات و… استفاده می کنند،اما دو مدیوم کاملا متفاوت هستند…اولین وظیفه یک سریال،برخلاف فیلم و سینما توانایی جذب مخاطب انبوه است…در این زمینه زخم کاری موفق عمل کرده است.
۲)بارها نوشتم و گفته ام…یک فیلمساز موفق الزاما سریال ساز موفقی هم نیست و برعکس…بر این عقیده ام که مهدویان(کسی که این حجم از خلاقیت را در ایستاده در غبار از خود نشان می دهد…به بقیه آثارش کاری ندارم،شیشلیک را هم اصلا ندیده ام) فیلمساز موفق تری است تا یک سریال ساز…هرچند که در زخم کاری نشان می دهد این مدیوم را هم می شناسد و در آن از استانداردهاکم نمی آورد،اما مدیوم او سینما است.
۳)این شوخی واژگان حیرت آور و بی نظیر و کم نظیر را کنار بگذارید…این واژگان نه برای این سریال،که برای هیچ فیلمی در یک نقد یا یادداشت جدی جایی ندارند…زخم کاری یک سریال استاندارد خوب است،بازی های سریال در کل تمیز هستند…جواد عزتی بسیار خوب است و بازی اش از ستون های سریال…دو کاراکترهای تین ایجر سریال ضعیف هستند و نمی فهمم چرا مرتضی امینی تبار در نقش میثم اینقدر اصرار به امیر جدیدی بودن دارد.
۴)زخم کاری تا قسمت پنجم یک سریال معمولی است،از قسمت ششم به بعد موتورش روشن می شود و فضای دیوانه ایی را خلق می کند که به شدت مخاطب را درگیر می کند…سریال هدف گیری بسیار هوشمندانه ایی دارد…جای مگسک را درست وسط سیبل نشانه رفته است…دست گذاشتن روی موضوعی به شدت جهان شمول…درون هیولا وار انسان ها…جنون طمع…حرص بیشتر خواهی…بیماری افزون خواهی
۵)در کمتر یادداشتی به عناصر فنی پرداخته می شود…از هنر سجاد پهلوان زاده به عنوان تدوینگر و تاثیرش در بالا رفتن سطح کیفی سریال نمی توان به سادگی گذشت…هرچقدر موسیقی حبیب خزایی فر در سه قسمت ابتدایی سریال عنصر منفی و بازدارنده سریال بود،اما از قسمت چهارم به بعد قدم به قدم در حال تبدیل شدن به یکی از بهترین و موثرترین عناصر سریال است…نور و قاب و تصویر ها می توانست در راستای روند داستان سریال تبدیل به کاراکتر و شخصیت شوند،این اتفاق رخ نمی دهد…این یک انتخاب و سلیقه است و نه نمره ایی منفی،چرا که تمیز و قابل قبول هستند،اما می توانست وارد بافت جنون آمیز سریال شود،که نمی شود.
۶)زخم کاری یک سریال تر و تمیز،خوش روایت و پر مخاطب،مخصوصا از قسمت ششم به بعد است…با عیوبی مانند تمام آثار ساخته شده…نه شاهکار است و نه بی نظیر در تاریخ…که به نظرم رسیدن به همین عناصر نام برده شده کاری بسیار دشوار و به معنای موفقیت است…تمام شکست ها از جایی می آید که تصمیم می گیریم شاهکار خلق کنیم و دنیا را عوض کنیم…به نظرم مهدویان این موضوع را به خوبی درک کرده و به آن عمل نموده است.
منبع :پارسینما
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بازگشت جواد عزتی به خونبازی در «زخمکاری ۳»
- آغاز تولید فصل چهارم «زخم کاری»؛ پخش فصل سوم پس از پایان «قطب شمال»
- زخم کاری بر پیکر هملت/ نگاهی به سریال «زخم کاری ۲»
- در گفتوگو با سینماسینما مطرح شد؛ حرفهای علی مردانه، برنامهریز مطرح درباره «آکتور»، کیمیایی و «برادران لیلا»
- تهیهکننده سریال در جلسه ساترا مطرح کرد/ نمایش سیگار در «زخم کاری» اشتباه بود
- محمدرضا لطفی : شاهد بزرگترین فیلمسوزی تاریخ هستیم
- خباثت و قساوتِ جامعهای با وجدانهای مصلحتاندیش/ نگاهی به سریال «زخم کاری»
- «زخم کاری»؛ وقتی روایت و شخصیتپردازی فدای جذب مخاطب میشود
- آدمهای بد دلنشین و ذهنِ گوش به زنگِ هنرمند
- هیولاهای درخشان
- رکورد تازه سریال «زخم کاری»/ استقبال مخاطبان از قسمت چهاردهم
- اقتباس؛ شبهِ رنسانسی در سینمای ایران
- زخم کاری در ۱۶ ساعت رکورد خودش را شکست / رکورد ۲۸ میلیونی برای قسمت سیزدهم «زخم کاری»
- رشکبرانگیز
- زخم کاریِ ممیزی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز