تاریخ انتشار:۱۳۹۹/۰۸/۰۳ - ۱۶:۳۴ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 144397

عباس معیری، مینیاتوریست مطرح ایرانی ساکن خارج از کشور، امروز صبح ۲۴ اکتبر ۲۰۲۰ در پاریس درگذشت.

به گزارش سینماسینما وی از سال ۱۹۷۰ برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت و سه سال بعد از دریافت جایزه معتبر نیس، در میان فرانسویان شناخته شده ‌نامش در دانشنامه هنرهای زیبا به ثبت رسید. او را جدا از ایرانی بودن  بعنوان هنرمند فرانسوی هم می‌شناسند. همچنین تابلوهایی از او توسط موزه لوور خریداری شده است. وی نقاش، مینیاتوریست ‌مجسمه ساز مطرحی است که نمایشگاه آثار او در ایران ‌از جمله در گالری شیرین در مهرماه ۱۳۹۷ و نیز در فرانسه و دیگر کشورها برپاشده بود. از این هنرمند تنها در سال ۱۳۵۶ نمایشگاه انفرادی در ایران برپا شده بود تا اینکه در ۶ مهر سال ۹۷ پس از ۴۱سال، به کوشش انجمن فرانسوی بادگیر، نمایشگاه آثار و زندگینامه معیری در گالری شیرین افتتاح شد، این نمایشگاه شامل مروری بر آثار این هنرمند اعم از مجسمه، طراحی، نقاشی، نگارگری، اسناد و تصاویری از فعالیت های او در سینما و تئاتر سال های ۴٠ و ۵۰ بود.

معیری در زمینه تئاتر، سینما و موسیقی نیز فعالیت می‌کرد. او در فیلم سیاوش در تخت جمشید ساخته فریدون رهنما به ایفای نقش پرداخته بود.

وی بین سال‌های ۱۹۷۳ تا ۲۰۰۹ جوایز بسیاری برای آثارش دریافت کرده بود که بسیار از آن را در فرانسه بدست آورد. معیری دیپلم خودرا درسال ۱۹۶۰ در مدرسه هنرهای زیبای تهران گرفته بود.

برچسب‌ها:

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها