سریال «گرگ ها» ساخته داوود میرباقری را دیده اید؟ همان سریالی که ثریا قاسمی، سیاوش طهمورث، آتیلا پسیانی، علی نصیریان و … یکی از بهترین بازی های خود را در آن به نمایش گذاشتند.طهمورث در این سریال یک بدمن واقعی بود.آنقدر بد که بازی و منش اش از یاد نمی رود.او در این سریال در مقابل ثریا قاسمی چنان بازی کرد که انگار تصمیم داشت، خود را به عنوان یکی از ضدقهرمانان همیشگی آثار تلویزیونی ثبت کند.
این بازیگر کهنه کار و صاحب سبک نقش های منفی دیگری را هم به نام خود زده است؛ نقش مسئول خرید کارخانه در سریال زیر تیغ. طهمورث در فیلم « اجاره نشین ها» ساخته داریوش مهرجویی هم بازی کرده است.فیلمی که هنوز هم می توان آن را یکی از بهترین کمدی های سینمای ایران دانست با بازی درخشان زنده یاد عزت ا… انتظامی. طهمورث در اجاره نشین ها نقش مرد قصاب را بازی می کند، نقشش کوتاه است اما زیبا و بیاد ماندنی.
دیروز که پیکر عزت ا… انتظامی به خانه ابدی اش تشییع شد، با طهمورث هم صحبت شدم. او با ابراز تاسف از درگذشت آقای بازیگر درباره سابقه آشنایی و رفاقتش با زنده یاد انتظامی گفت:« آشنایی ما به سال های خیلی دور برمی گردد به زمانی که به اداره تئاتر رفت و آمد می کردم و استاد انتظامی را آنجا می دیدم.فروتن بود و اطلاعات و سوادش را از ما دریغ نمی کرد.بعد در فیلم گاو، دستیار آقای مهرجویی بودم و آقای انتظامی نقش اصلی را به عهده داشت، با رفتار و اخلاقش به ما درس می داد هرگز نگاهش از بالا به پایین نبود.در فیلم اجار ه نشین ها هم که با هم همبازی شدیم و هنوز هم از این همکاری احساس خوبی دارم. اما نکته ای را دوست دارم اینجا بگویم و این که هر نمدی برای دوختن کلاه مناسب نیست ! منظورم آدم هایی است که منتظرند، شخصیت بزرگی مثل عزت الله انتظامی فوت کند و آنها خودشان را به او بچسبانند و با تسلیت های بلند بالا و گریه زاری های من درآوردی خودشان را مطرح کنند.عزت ا… انتظامی خیلی بزرگ بود اما از بزرگی نام و شخصیت او چیزی نصیب دیگران نمی شود هر کسی باید زندگی و شخصیت خودش را بسازد»
درباره نامش می گوید:« خودم اسم سیاوش را انتخاب کردم، درکنار فامیلی ام که طهمورث است، خوشخوان است و غرور خوبی به آدم می دهد؛ دو تا از شخصیت های اسطوره ای و محبوب ایرانی» .
می گویند اسم ها به مرور بر شخصیت آدم ها تاثیر می گذارند و آدم ها شبیه اسمشان می شوند همچنان که شبیه نقش هایی می شوند که بازی می کنند، آدم های معمولی با نقاب هایی که به چهره می گذارند تا خود واقعی شان را مخفی کنند و بازیگران با نقش هایی که به عهده می گیرند؛ از طهمورث می پرسم نام سیاوش را انتخاب کردید تا زندگی اسطوره ای برای خود بسازید؟ می گوید:« بله ! هدف های خیلی بزرگی در سر داشتم دوست داشتم بهترین نقش های تئاتر، سینما و تلویزیون را بازی کنم.شانس این را داشتم که برخی از این نقش ها به من رسید اما هنوز نقش های زیادی مانده که باید بازی کنم. در چند سال اخیر که معادلات انتخاب بازیگر در سینما و تلویزیون بهم ریخته و دیگر کارگردانان و تهیه کننده ها به توانایی وسابقه بازیگر توجه نمی کنند و فقط یک نفر را می آورند مقابل دوربین که نقشی را بازی کند و برود، خیلی از نقش ها را می بینم و افسوس می خورم؛ اگر این نقش را من بازی می کردم چقدر عالی می شد! چرا این نقش به این خوبی را اینقدر بد بازی می کنند؟ اما چاره ای نیست، من نمی توانم به زور خودم را به کار یا اثری تحمیل کنم؟ فقط امیدوارم این دوره زودتر تمام شود و کارها به سامان برسد» .
سیاوش طهمورث ۷۲ ساله هنوز منتظر است که روزهای اوجش از راه برسد، هنوز منتظر است، اسطوره درونش، بازتاب بیرونی پیدا کند، او احساس پیری یا ناتوانی نمی کند، جریان زندگی رو به جلوست و او باید بهترین باشد؛ می گوید:
« بازیگری که پایان ندارد؛ هنوز هم می توانند نقشی برایم بنویسند که آن را عالی اجرا کنم.هنوز منتظرم بهترین نقش زندگی ام را بازی کنم، چرا باید عقب نشینی کرده یا اعلام بازنشستگی کنم؟ می دانم هنوز بهترین نقشم را بازی نکرده ام.چقدر نقش ها در ذهنم است، چقدر آرزوهای بزرگی در دل دارم که می دانم روزی به آنها خواهم رسید» .
طهمورث نقش های منفی را دوست دارد چون دستش را باز می گذارد که بهترین اجرای خود را به نمایش بگذارد.او درباره اجرای نقش های منفی می گوید:« به نظرم نقش مثبت و منفی به معنای تام کلمه وجود ندارد.هر آدمی در ذات خود هم خوبی دارد هم بدی ! مگر می شود یک آدم خوب یا بد محض باشد؟ در مقایسه و نسبت با دیگران یا پیرامون است که فرد بد یا خوب می شود.برخی از آدم های خوب نما هستند که درون پرتلاطم و سیاهی دارند، آنها در ظاهر همیشه خوب هستند اما در موقعیت هایی گیر می افتند و نمی توانند ذات تباه و سیاه خود را مخفی کنند برای همین است که یک آدم خوب غیر اصیل به یکباره تبدیل به آدم بدی می شود که از هر جنایتکاری، جانی تر است.بازیگر باید درون یک نقش را بشناسد تا بتواند آن را به درستی اجرا کند.اگر تحلیل شخصیت داشته باشد آن وقت است که نقش منفی را آنقدر خوب بازی می کند که به دل همه می نشیند و ماندگار می شود.»
طهمورث امسال هنوز در اثری بازی نکرده و این موضوع کمی تا قسمتی عصبانی اش کرده است.می گوید:« چرخ زندگی باید بچرخد، من بجز بازیگری کار دیگری بلد نیستم که وقتی بیکارم آن را انجام دهم و درآمد داشته باشم.بیکاری یعنی بی پولی و در این شرایط فعلی اصلا بیکاری خوب نیست.از طرفی من بازیگرم؛ حیاتم به نقش هایی که بازی می کنم وصل است.اگر بازی نکنم یعنی حیات ندارم، یعنی بیهوده زندگی می کنم.یک نقش خوب می تواند ماه ها حالم را خوب کند.بیکاری هم از نظر روحی آسیب می زند هم مالی ! یک زمانی در حوزه تئاتر کارهای خوبی روی صحنه می رفت اما الان نمایش ها خیلی ضعیف شده اند.جوان هایی آمده اند و در حال تجربه اندوزی هستند و برای نوآوری کارهایی روی صحنه می برند که من آنها را دوست ندارم و فکر هم نمی کنم بتوانند جریا ن سازی کنند یا به اثری ماندگار تبدیل شوند»
آنهایی که تئاتر های سیاوش طهمورث را روی صحنه تئاتر دیده اند، می دانند که بیان و بازی اش عالی است.وقت بازی از همه وجودش مایه می گذارد.او از بازیگرانی است که مقتضیات حضور مقابل دوربین سینما و تلویزیون را می شناسد و می داندکه هر دوی اینها با تئاتر تفاوت دارند. برای همین است که هرگز به او گفته نشد که مقابل دوربین، تئاتری و غلو شده بازی می کند.او منتظر یک نقش عالی است، این امید می تواند او را از روزهای سخت عبور دهد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نکوداشت «عزت الله انتظامی» در موزه سینما
- ناگریز از زندگی زیر تنها سقف امن/ نگاهی به فیلم «اجارهنشینها»
- یکی از یادگاریهای علی حاتمی در موزه سینما/ دفترچه دیالوگهای «حاجی واشنگتن» + عکس
- شبهای روشن/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «به ماه»
- حقایقی درباره فیلمهای شب و هرشب تنهایی : فیلمهایی درباره ۱۷میلیون زائر
- همزمان با سالروز درگذشت عزتالله انتظامی موزه سینما منتشر کرد؛ مرور خاطرات انتظامی در تاریخ شفاهی/ نقشم را در «بانو» دوست داشتم + ویدئو
- چرا شکیبایی و عبدی بیجایگزین هستند
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش هشتم
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش پنجم
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش سوم
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش اول
- به یاد شاعر سینمای ایران علی حاتمی / گزارش تصویری
- مجید انتظامی: خانه-موزه انتظامی آنطور که پدرم انتظار داشت اداره نمیشود
- این روز به یادگار بماند
- سندی ژرف از اثری گرانسنگ/ درباره پشت صحنه فیلم «گاو»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- دومین جایزه بینالمللی یک بازیگر در یک هفته؛ فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما