مارتین اسکورسیزی در یادداشتی که برای گرامیداشت فدریکو فلینی نوشته، تاکید کرد که سینما دچار بیارزشی شده است.
به گزارش سینماسینما، مارتین اسکورسیزی در یادداشتی که در مجله هارپر منتشر شده نوشته تا ۱۵ سال پیش نیز اصطلاح «محتوا» وقتی به گوش میخورد که بحثی جدی در مورد سینما مطرح میشد و آن را در برابر «فرم» قرار میدادند. بعد از آن بهتدریج این اصطلاح از سوی افرادی به کار گرفته شد که وارد کمپانیهای رسانهای شدند و بیشترشان هم چیزی از تاریخ فرم هنر نمیدانستند و حتی آن قدر برایشان اهمیت نداشت که فکر کنند باید بیشتر بدانند.
اسکورسیزی پیش از آنکه از فلینی چیزی بگوید و از رابطهاش با کارگردان بنویسد سوالی مطرح میکند تا مشکل دوره دیجیتال را مورد توجه قرار دهد: «اگر پیشنهاد دیدن عناوین بیشتری که از سوی الگوریتمها ارایه میشود بر اساس آنچه شما تاکنون دیدهاید مطرح میشود، آن وقت باید دید این الگوریتمها با هنر سینما چه میکنند؟»
این یادداشت یادآور مقالهای است که اسکورسیزی در نوامبر ۲۰۱۹ در نیویورک تایمز منتشر کرد و در آن توضیح داد که چرا فیلمهای مارول را بیشتر شبیه پارکهای موضوعی میداند تا سینما.
در یادداشت جدید که با عنوان «ایل مائسترو» یا «استاد» نوشته شده، اسکورسیزی به تجربه «زندگی شیرین» فلینی میپردازد و مینویسد: «اینجا هنرمندی حضور داشت که توانسته بود اضطراب دوره هستهای را بیان کند. این حس که دیگر هیچ چیز مهم نیست، زیرا همه چیز و هر لحظه میتواند نابود شود. ما این ترس را حس کردیم و همراه با آن هیجان عشق فلینی به هنر سینما را هم درک کردیم و به دنبال آن عشق وی به خود زندگی را.»
این کارگردان در نقد خود به سینما خواستار بازسازی این صنعت شده و تاکید میکند که میداند تجارت فیلم اکنون به یک تجارت بصری گسترده بدل شده است.
وی با تاکید بر اینکه سینما و اهمیت آن در فرهنگ ما تغییر پیدا کرده مینویسد: «البته تعجب ندارد که هنرمندانی مانند گدار، برگمان، کوبریک و فلینی که زمانی مانند خدایان بر این هنر بزرگ ما حکمرانی میکردند، با گذشت زمان سرانجام در سایهها عقبنشینی کنند.»
اسکورسیزی ادامه میدهد: «اما در حال حاضر، ما نمیتوانیم برای محافظت از سینما به کسبوکار سینما وابسته شویم؛ همانطور که گفته میشود… آن دسته از ماهایی که سینما و تاریخش را میشناسیم باید عشقمان و دانشمان را تا آنجا که ممکن است با دیگران در میان بگذاریم. ما باید با صاحبان حقوقی این فیلمها مانند بلور شفاف باشیم و به آنها بگوییم دارایی آنها بزرگترین گنجینههای فرهنگ ما هستند و باید آن طور که شایسته این گنجینه است با آن رفتار شود.»
اسکورسیزی در پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم رم به مناسبت پنجاهمین سال ساخته شدن فیلم «زندگی شیرین» این فیلم را نقطه عطفی در تاریخ سینما دانسته و گفته بود سینما به پیش و بعد از «زندگی شیرین» تقسیم میشود.
منبع: ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بازیگر نقشهای اکشن تایید کرد؛ دواین جانسون در فیلم اسکورسیزی بازی میکند
- به تهیهکنندگی اسکورسیزی و اسپیلبرگ؛ خاویر باردم و ایمی آدامز با «تنگه وحشت» بازمیگردند
- با حضور احتمالی دیکاپریو و اسکورسیزی؛ اقتباس سینمایی «شیطان در شهر سفید» جان گرفت
- جشنواره هلندی اعلام کرد؛ نامزدی کاهانی و اسکورسیزی برای جایزه سپتیمیوس آمستردام
- اسکورسیزی ساخت فیلم «زندگی عیسی» را پاییز شروع میکند
- تجلیل از آهنگساز «ارباب حلقهها» در جشنواره فیلم زوریخ ۲۰۲۴
- سینماسینما/ دیدار مارتین اسکورسیزی و ویم وندرس در جشنواره برلین
- راهیابی ۳ فیلم ایرانی به جشنواره برلین
- دنیل دی لوئیس در مراسم تجلیل از مارتین اسکورسیزی حاضر شد
- اسکورسیزی کوتاهترین فیلمش را میسازد/ «زندگی عیسی» در ۸۰ دقیقه
- پل شریدر: انتخاب دی کاپریو در نقش یک احمق اشتباه بود/ «اوپنهایمر» بهترین و مهمترین فیلم قرن است
- برترین فیلمهای سال ۲۰۲۳ به انتخاب منتقدان مجله «سایت اند ساوند»/ فیلم اسکورسیزی در صدر
- کشتار سرخ، در سرزمین طلای سیاه/ «قاتلان ماه گل»، روایتی تلخ از کشتار بومیان اوسیج در سالهای وحشت
- اکران فیلم سینمایی «زندگی شیرین» از ۱۷ آبان
- آمار فروش «قاتلان ماه کامل» در ۳ روز نخست اکران/ پرفروشترین در دنیا
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- انتقاد عباس یاری از تبلیغات مخرب شهرداری تهران
- از انیمیشن به عنوان یک رسانه هنری برای جذب گردشگر استفاده کنیم
- «زن و بچه» سعید روستایی به کن دعوت شد
- تعطیلی موقت پردیس تئاتر باغ کتاب تهران
- آکادمی علوم سینمایی اوراسیا آغاز به کار کرد
- به خاطر یک عمر دستاورد سینمایی؛ موسسه فیلم آمریکا به فرانسیس فورد کوپولا جایزه میدهد
- آیا «پایتخت ۷» حقوق حیوانات را زیرپا گذاشته بود؟
- امشب به صرف بورش بدون خون به روایت نازنین؛ صابر ابر و الهام کردا دوباره همبازی میشوند
- تولد یک سینماگر درخشان ازبکستانی
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- پوستر رسمی جشنواره کن منتشر شد
- با حکم رئیس سازمان صداوسیما؛ رمضاننژاد رئیس جدید ساترا شد
- سینماحقیقت در نمایش خانگی
- چشم سینماهای آمریکا به گیشه تابستانی/ هالیوود نگران افزایش قیمت بلیت سینماها شد
- فستیوال «کوچه» برگزار می شود
- حسین سلیمانی داور جشنواره ایتالیایی شد
- «یخ بستگی»؛ نمایشی که شنبهها سانس فوقالعاده دارد
- تأملی بر فیلم «صیاد» و بازنمایی یکی از مؤمنترین فرماندهان ایران/ صیاد در آیینه سینما
- موفقیت بینالمللی نمایش «مستطیل» در امارات
- «دورهمی زنهای دیکتاتورها» در تالار حافظ
- اولین جایزه بهرام/ یادداشت جواد کراچی درباره زندهیاد بهرام صادقیمزیدی
- «غبارزدگان» رونمایی شد
- شروین حاجیپور تیتراژ ابتدایی «وحشی» را خواند
- اولین نمایش جهانی «چشم در برابر چشم» در جشنواره ترایبکا
- با حضور داور ژاپنی جشنواره کن؛ هیات داوران جشنواره فیلم و عکس «پنج» معرفی شدند
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- نمایش و نقدِ «مصائب شیرین ۲» در سینما اندیشه
- سوگ، فقدان و زوال با طنز؛ آیا «کفنها» آخرین فیلمِ دیوید کراننبرگ میشود؟