انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند استان تهران شکواییه ای را به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارایه کردند.
به گزارش سینماسینما، هیات مدیره انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند استان تهران در واکنش به نوع داوری در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نامه نوشت.
در متن این نامه آمده است:
«جناب آقای صالحی
وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی
با سلام
در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر سینمای مستند ایران به شکل ظالمانه ای نادیده گرفته شد و پاسخ ندادن مسئولان، ما را بر آن داشت تا شکواییه ای خدمت جنابعالی تقدیم کنیم.
هیات مدیره انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند روز ۲۹ دی ماه در موزه سینما به مسایل مبرم مستندسازان اشاره کردند و طی نامه ای که به دفترتان ارسال شد، خواستار توجه جدی تر جشنواره فیلم فجر به سینمای مستند از جمله بازگرداندن سه جایزه جشنواره به مستندسازان شده بود.
جناب آقای وزیر:
بحث در نحوه حضور فیلم مستند در جشنواره فیلم فجر از سال ۱۳۹۵ آغاز شد. در پاییز آن سال نمایندگان گروه «هنر و تجربه»، مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و نمایندگان انجمن مستندسازان و انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند با دبیر جشنواره و ریاست وقت سازمان سینمایی، حجتالله ایوبی دیدار کردند و تصمیم گرفتند که هیات انتخاب از بین تولیدات سینمایی، ۱۱ فیلم انتخاب و ۲ فیلم مستند بلند از بین ۱۱ فیلم به مرحله سودای سیمرغ راه یابد و مانند سایر آثار سینمایی در همه بخشها همچون کارگردانی، فیلمبرداری، صدا و تدوین داوری شوند. این تصمیم در سی و پنجمین دوره عملی نشد و آثار منتخب توسط هیات داوری تخصصی داوری شد و مستندسازان سه جایزه دریافت کردند. در سال جاری عزمی راسخ برای اجرایی شدن طرح سال ۹۵ بوجود آمد ولی واقعیت نشان می دهد که ساز و کار روشنی وجود نداشت. هرچند دبیر سی و ششمین دوره جشنواره ملی فیلم فجر روز جمعه ۲۱ مهر به خبر آنلاین گفتند:
یکی از تفاوتهای جدی جشنواره امسال با دورههای گذشته، امکانی است که برای فیلمهای مستند و هنری و تجربی فراهم شده است، به این ترتیب که یک اثر مستند سینمایی میتواند در تمامی زمینههای فنی و هنری مورد داوری قرار بگیرد و جایزه این بخش فقط محدود به کارگردانی و تهیهکنندگی و پژوهش نیست. آثار مستند و هنر و تجربه محدودیتی در زمینه داوری نخواهند داشت و در تمامی بخشها داوری میشوند و میتوانند نامزد شوند.
جناب آقای وزیر
به گواهی آمار، سال های اخیر سینمای مستند ایران در مجامع جهانی شأن و جایگاه سینمای ما را ارتقا بخشیده پس لازم است بدانیم چرا در وطن خودمان مورد توهین قرار می گیرد. به گمان ما نحوه عمل داوران با سینمای مستند و مستندسازان، فقط ناشی از درک نظری ناقص و عدم پایمردی هیات داوران و کم قدر انگاری آنها نیست، بلکه عمیقا با ساختار و تشکیلات مدیریتی نیز پیوند دارد که به آیین نامه خود وفادار نیست.
از این رو شایسته است سازمان سینمایی، به خاطر عدم اجرای تعهد خود نسبت به سینمای مستند، چینش نامناسب و عدم توجیه داوران و چیزی که آقای صدرعاملی در گفتگو با ایسنا آن را سیاست های غلط شورای سیاستگذاری جشنواره فجر و تأکید دبیر جشنواره روی این سیاست ها نامیده است، از مستندسازان عذرخواهی کند و مسئولیت آنچه اتفاق افتاده را به عهده بگیرد.
ما می خواهیم با دستور مستقیم حضرتعالی، بی قید و شرط بخش مستند جشنواره فجر با حضور سالانه یازده فیلم مستند بلند و داوران تخصصی به جشنواره باز گرداند شود و از ارکان تغییرناپذیر آن باشد.
آقای وزیر هزینه جشنواره ملی فیلم فجر از بودجه عمومی کشور که متعلق به تمام ایرانیان است تأمین می شود. شایسته نیست در دولت تدبیر و امید این بودجه به نفع عده ای خاص و در طبقه ای خاص هزینه شود. سینمای ایران متعلق به تمام فیلمسازان چه داستانی و چه کوتاه و انیمیشن و مستند است و سینما سینما است بی قید و شرط.
انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند پیگیر شکایت خود تا نتیجه مطلوب خواهد بود و از حیثیت پایمال شده مستندسازان ایران در جشنواره فجر گذشت نخواهد کرد.
با سپاس، هیات مدیره انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند استان تهران»
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به دو مستند؛ از ماجرای صداهای پررنج تا خاطرهبازی با سینما
- جریان نوی مستندهای کره جنوبی؛ فراتر از ملتها، فراتر از سیاست
- برای آرش کوردسالی/ «نفت» از آن سوی «دیوار»
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- جشن مستقل سینمای مستند افتتاح شد؛ سینمای مستند از جامعه عقب نیست/ مراقب باشید جشن، جشنواره نشود
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ اعضای شورای سیاستگذاری شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت معرفی شدند
- دو فیلم از اردوان زینی سوق در روسیه/ سه مستند ایرانی در جشنواره یکاترینبرگ نمایش داده میشود
- بازگشت جوایز فنی به بخش مسابقه ملی سینماحقیقت
- نسخه تصویری مسترکلاس هانا پولاک منتشر شد/ در فیلمسازی کرامت انسانی را حفظ کنید
- آقای خاص سینمای مستند به «نردبان» آمد
- برادران رزاق کریمی سریال میسازند/ قصهای امروزی از جانبازان و جنگ
- حضور ۸۴ مستندساز زن در سیزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- میزبانی جشنوارهای آمریکایی از مستند «خرامان»
- گنج «مستند» را حفاظت کنیم/ اهدای اسکار نمادین به «در جستجوی فریده»
- نمایش و نقد مستند «دلبند» در کانون فیلم «سینماحقیقت»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





