به گزارش سینماسینما، رضا سخایی در نامهای خطاب به همایون اسعدیان نوشت:
همکار عزیز و فیلمساز گرامی
جناب آقای همایون اسعدیان
با سلام و احترام خدمت جنابعالی که در گذشته از برنامهریزان و دستیاران کاربلد سینما بودهاید.
اخیرا شما در برنامهای به فساد برخی از افراد در سینما و تعدادی از دستیاران کارگردان اشاره کردید و به سینمای پاک پانزده سال قبل افتخار کردید.
بنده حقیر به دلیل اینکه در شکل حرفهای و فعالیت صنفی سابقهدار شدهام جسارت کرده و ضمن انتقاد از شما برای محکوم کردن یک حرفه و اشاره نکردن به حرفههای دیگر، صحبتهای جنابعالی را تا اندازهای نیز تایید میکنم.
آقای اسعدیان عزیز؛ این فسادی که از آن یاد کردید در حرفه کارگردانی و تهیهکنندگی به شکلی دیگر در حال رخ دادن است و با تزریق برخی بودجههای ارگانی در سینما و پولهای مشکوک در پلتفرم آغاز شده و دستمزد برخی از بازیگران را به چند میلیارد رسانده است.
آیا دستمزدهای میلیاردی و بیحساب و کتاب، انگیزهای برای ورود افراد بیاستعداد به حرفه بازیگری نخواهد بود؟ آیا برای حضور در کنار ستارهها، رسیدن به شهرت و نزدیک شدن به درآمد میلیاردی، امکان ندارد عدهای برای معرفی شدن به پروژهها، حتی به دستیاران کارگردان رشوه دهند؟
سرور گرامی؛ حضور بیرویه کارگردانان و تهیهکنندگان نابلد و بیتجربه که با خود این پولهای مشکوک را میآورند روز به روز در حال بیشتر شدن است. ای کاش از ورد برنامهریزان و دستیاران باسابقه به عرصه فیلمسازی دفاع و نوک پیکان را سمت جریان رانتی و نابلد گرفته بودید.
این جریان وام گرفته از همان ورود بیرویه است. چون خودش چیزی بلد نیست، برای به پایان رساندن کارش به یک برنامهریز و دستیار با تجربه نیاز دارد تا هرکجا ضعیف عمل کرد آبرویش نرود. این تازه به دوران رسیدهها حتی با تهیهکنندگی مدیران تولید قدیمی مسئله دارند، زیرا مدیرتولید دغدغه سینما را دارد و هنگام حضور در یک پروژه خودش را مسئولِ به سرانجام رساندن آن میداند.
آیا این اتفاق سبب نمیشود حرفه دستیاری در این پروژهها تصمیم گیرنده مطلق باشد؟ آیا با این مدل موجب ورود عدهای سودجو به حرفه دستیاری نمیشود؟ آیا سودجویان از این موقعیت استفاده نمیکنند؟ آیا در کارهای رانتی، پلتفرمی و تلویزیونی که صاحبان بیتجربهای دارد، دست به تخلف نمیزنند؟
آقای اسعدیان عزیز اجازه دهید تا از یک رنج سه ساله برای شما بگویم؛ اینجانب بعد از بیست سال حضور در حرفه دستیاری و برنامهریزی و کسب تجربه در کنار کارگردانان و تهیهکنندگان نامدار این کشور از سال ۱۴۰۰ تصمیم گرفتم در حرفه فیلمنلمهنویسی و کارگردانی فعالیت کنم و دستیاری را به جوانان تازه نفس بسپارم. در تمام این سه سال تعداد زیادی از همین باند آماتور و بیرویه مرا صدا کرده و غیر از تلاش برای راضی کردنم جهت قبول برنامهریزی و دستیاری، از اینکه تصمیم به فیلمسازی گرفتهام بسیار ناراحت و دلخور بود.
باور کنید اگر تاثیر اخلاقی و حرفهای بسیاری از بزرگان سینما در شخصیت بنده نبود، شاید وسوسه میشدم که عطای فیلمسازی را به لقایش ببخشم، در کنار این آماتورها قدرت مطلق بشوم و با این فشار اقتصادی، جای سرخ کردن صورت با سیلی، از این فساد سودی برده و تبدیل به مافیای زشت و دروغگو شده باشم.
اکنون بسیاری از دستیاران حرفهای و شریف برای گذراندن زندگی مجبور میشوند جبر تعدادی از تهیهکنندگان را قبول کنند و حتی کمتر از کف دستمزد اعلام شده دریافتی داشته باشند. (هیات مدیره محترم صنف برنامهریزان و دستیاران در خواب زمستانی)
جسارت مرا ببخشید؛ امیدوارم حضرتعالی که از اشخاص سالم، کاربلد و باتجربه در فعالیت حرفهای و صنفی هستید؛ مقداری کلانتر به ماجرای فساد در سینما، پلتفرم و تلویزیون نگاه کنید و مطمئن باشید آن تعداد دستیاری که از بازیگران و عوامل پول گرفتهاند احتمال دارد با تهیهکنندگان و کارگردانان تازه وارد آن پروژهها هماهنگ و هم سفره باشند.
ارادتمند
رضا سخایی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در نشست خانه سینما مطرح شد؛ بازداشت هنرمندان، حذف پروانه ساخت و پویش آب
- پروانه نمایش «ضابط» صادر شد
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- اسعدیان: خانه سینما بنگاه کاریابی نیست/ حسینی: سند ملی سینما را قبول نداریم
- همایون اسعدیان مدیرعامل خانه سینما شد
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ «پیر پسر» پروانه نمایش دارد ولی قراردادی در شورای صنفی نمایش ندارد
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- دبیر شورای صنفی نمایش مطرح کرد: اکران عیدفطر به جای اکران نوروز ۱۴۰۴/ ارائه طرحی برای تغییر قیمت بلیت سینما
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
- «دایی جان ناپلئون» وفادارانهترین اقتباس سینما است/ هزینه سانسور ادبیات کمتر از سانسور سینما است+ ویدئو
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ از دعوا بر سر اکران ۱۰ فیلم کمدی تا اجبار در دادن یک حق وِتو
- به مناسبت عید سعید فطر؛ شهاب حسینی، پارسا پیروزفر، بهرام افشاری و هانده اَرچل روی پرده سینماها
- رایزنی برای ادامه اکران چند فیلم در نوروز
- پیشبینی همایون اسعدیان از گیشه فیلمهای جشنواره فجر و اکران نوروزی
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





