همانقدر که چهل سال بی حاشیه و به دور ازهر جنجالی کار کرد، به همان اندازه هم بی سر و صدا رفت، هر چند که شاید بتوان بخشی از این خاموش رفتنش را در کم لطفی اهالی رسانه دانست. صدرالدین شجره رفت. مردی که اهالی هنر و رادیو او را یکی از ستون های اصلی رادیو در بخش نمایش رادیویی و حتی گویندگی، طی دهه های اخیر می دانند.
اصغر همت، بازیگر سینما و تئاتر از جمله هنرمندانی است که سابقه دوستی اش با شجره به بیش از سه دهه قبل باز می گردد. او درباره این دوست و همکار قدیمی اش به «ایران» گفت: «سی و چهار سال قبل خیلی اتفاقی با او آشنا شدم، شجره دنبال بازیگر جوانی برای ایفای نقش در نمایشی با عنوان «شهید فخ» در رادیو می گشت، دوستی من را پیشنهاد داده بود، تلفنی صحبت کردیم و جالب است که همان پای تلفن به توافق رسیدیم.» او ادامه داد:«در خاطرم هست وقتی برای ایفای نقش در این نمایش به رادیو رفتم هیجان زده از دیدن افرادی بودم که در تمام سال های نوجوانی ام صدای آنان را از برنامه هایی همچون قصه شب می شنیدم. بعد ازاین نمایش یک همکاری دیگر هم در ارتباط با یکی از نمایشنامه های اکبر رادی داشتم، با این حال متاسفم که بگویم دیگر فرصتی برای فعالیت در رادیو پیدا نکردم اما دوستی مان از همان زمان آغاز شد و تا آخرین روزهای زندگی اش ادامه پیدا کرد.» همت، متانت و تواضع را یکی از مهم ترین ویژگی های اخلاقی این استاد درگذشته می داند. نه تنها به گفته همت، بلکه به عقیده اغلب افرادی که او را می شناختند، شجره تسلط بسیاری به ادبیات داشت؛ آنقدر که حتی در نحوه ادای کلمات هم حساسیت و دقت بسیاری به خرج می داد. این بازیگر تئاتر و سینما افزود: «او نه تنها در بازیگری و کارگردانی نمایشنامه های رادیویی، بلکه حتی در بازیگری تلویزیون هم خوش درخشید. بازی او در مجموعه تلویزیونی «مدار صفر درجه» را می توان یکی از نقش های شاخص شجره دانست. حدود بیست سال قبل به دعوت یکی از تهیه کنندگان رادیو قرار شد برنامه ای مشترک برای افزایش دانش گویندگان تلویزیون به همراه زنده یادان سمندریان و شجره بنویسیم. هر چند که بنابه مسائلی این کار سرانجامی پیدا نکرد با این حال من هنوز جزوه شجره را از آن دوران در دست دارم.» او در سخنانش تاکید کرد که حتی حالا که به آن جزوه نگاه می کند متوجه می شود که شجره از چه دانش بالایی در ارتباط با مسائل تکنیکی و بیانی گویندگی برخوردار بوده است. با این حال همت هم معتقد است که یکی از مهم ترین وجوه کاری شجره را می توان در فعالیت های نمایشی او در رادیو و تسلطش به گویندگی یافت. زنده یاد شجره در زمان حیاتش معتقد بود که جایگاه نمایش رادیویی جایگاهی مشابه نمایش صحنه ای دارد، همت در این رابطه نیز گفت:«فعالان هر یک از این دو عرصه تئاتر به کار خود تعصب دارند و هر یک حوزه ای که در آن کار می کنند را مهم تر می پندارند، با این حال معتقدم که نمایش رادیویی و صحنه ای هر یک جایگاه و مشکلات خاص خود را دارد.» او درباره میزان اثرگذاری زنده یاد شجره بر نسل های بعدی رادیو گفت:«بی شک استادانی همچون او تاثیر بسزایی بر نسل های بعد خود برجای گذاشته اند و بواسطه جایگاهی که شجره طی این سال ها از آن خود ساخت معتقدم که او تاثیر بسزایی در آموزش نسل های بعد خود داشته است. معتقدم دیگر براحتی کسی جای او را نخواهد گرفت.»
چهره
استادی بی همتا در تئاتر و گویندگی
صبح دیروزمراسم تشییع صدرالدین شجره با حضور جمعی از اهالی تئاتر و همچنین قدیمی های رادیو از مقابل «رادیو ارگ» واقع در میدان پانزده خرداد برگزار شد و سرانجام در آغوش خاک آرام گرفت. میکائیل شهرستانی از جمله سخنرانان این مراسم بود که ترجیح داد به جای فعالیت های حرفه ای شجره از ویژگی های اخلاقی او بگوید. شهرستانی از این استاد گویندگی به عنوان بخشی از نماد رادیو یاد کرد؛ آنچنان که گفت:«حس می کنم قطعه ای از رادیو محو شده است و جای او کسی نخواهد آمد، البته هنوز هم هستند کسانی که رادیو را زنده نگه داشته اند.» جواد پیشگر کارگردان و گوینده رادیو هم یکی دیگر از حاضران در این مراسم بود که از شجره به عنوان معلمی یاد کرد که بیش از ۳۵ سال از آموزه هایش بهره گرفته است. او هم تاکید کرد که شجره در تئاترو صدا بی نظیر بود. پیشگر از شجره به عنوان فردی یاد کرد که با تکیه بر آموخته هایش با ذاتی تحلیلگر سخن می گفت. اکبر زنجانپور، نویسنده و کارگردان تئاتر آخرین سخنران این مراسم بود، او ابتدا از تنها زیستن به عنوان یکی از ویژگی های زندگی هنرمندان واقعی یاد کرد و حتی از چخوف به عنوان یکی از نمونه های گفته هاش یاد کرد. در نهایت هم گفت که شجره را می توان هنرمندی دانست که هم تنها بود و هم در سکوت نور می افشاند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در مراسم تشییع فردوس کاویانی مطرح شد: ما آخرین بازیگر طنز فاخر ایران را از دست دادیم/ فردوس کاویانی در قلب ما زنده است
- گفت و گو با اصغر همت، بازیگر نقش «مروان بن حکم» در سریال امام علی(ع)
- تجمع اهالی تئاتر برای پیگیری مطالباتشان مقابل مجلس
- آسیبشناسی آموزش بازیگری در ایران به روایت تارخ و همت
- بهزاد فراهانی :سالها طول میکشد تا شخصیتی همچون صدرالدین شجره داشته باشیم
- نجات خانهتئاتر از مستاجری/ مجلس بیش از این بودجه تئاتر را تراش ندهد
- در جشن تولد ۶۰ سالگی/ مهرانه مهینترابی: همه ما به هم وابستهایم
- مراسم چهلم عارف لرستانی باحضور هنرمندان برگزار میشود
- تشییع پیکر نقی سیف جمالی با حضور جمعی از هنرمندان سرشناس/ تصاویر
- جزئیات مراسم تشییع پیکر «میهن بهرامی» اعلام شد
- یک هنرمند تئاتر درگذشت
- حرف های قطب الدین صادقی و ایرج راد در مراسم تشییع بازیگر سریال «پدر سالار»
- یک بازیگر قدیمی درگذشت
- یادداشت اصغر همت برای علی حاتمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





