نرگس آبیار در برنامه تلویزیونی شبگرد با اشاره به موقعیت اجتماعی زنان و مردان گفت: صراحتاً می گویم که من فمینیست نیستم، یعنی من تطبیقی با تعاریفی که از فمیسیم می شود، ندارم.
به گزارش سینماسینما، برنامه شب گرد به تهیه کنندگی و اجرای محمد سلوکی شب گذشته چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت میزبان نرگس آبیار بود.
در این برنامه نرگس آبیار در ابتدا با اشاره به موقعیت اجتماعی زنان و مردان گفت: صراحتاً می گویم که من فمینیست نیستم، یعنی من تطبیقی با تعاریفی که از فمیسیم می شود، ندارم. ولی درباره عدالت جنسیتی برخی مفاهیم آن قدر روشن هستند که نیاز به توضیح ندارند، ولی همچنان گاهی مورد بحث قرار می گیرند.
وی گفت: طبیعی است که شرایط جسمانی زنان با مردان متفاوت است، ولی این هیچگاه به معنای ضعیف بودن زنان نیست. این که یک زن می تواند مادری کند و نه ماه زندگی خود را وقف کودک در رحم خود می کند این اتفاق فوق العاده بزرگی است. واقعا زنی که چنین مرحله ای را می گذراند بهترین گواه است بر قدرت زنان. از این موضوع بگیرید تا نقش آفرینی های جدی زنان در جامعه امروز. البته این نگاه منفی به زنان ریشه در اعصار گذشته دارد و همچنان هم رگه هایی از این نگاه در جامعه جهانی امروز وجود دارد. در واقع زنان باید چند برابر مردان تلاش کنند که بتوانند خود را اثبات کنند و امیدوارم این نگاه روزی اصلاح شود.
کارگردان فیلم شیار ۱۴۳ گفت: من در کودکی بچه عاصی خانواده بودم و همیشه مقابل سختگیری های سنتی خانواده می ایستادم. دلم می خواست فضاهای جدیدی را تجربه کنم و بزرگترین حامی من هم در این فضا پدرم بود که خودش قصه گو و اهل سینما بود و همیشه پشت و پناه من بود و رفتار او با من کمکم کرد که وارد دنیای قصه ها بشوم و جرات قصه نویسی پیدا کنم. او با خلق داستان های مختلف در کودکی دنیای بسیار زیبایی را برای ما ترسیم می کرد و هنوز هم آن داستان ها از خاطرات خوش دوران کودکیم است.
آبیار در گفتگو با محمد سلوکی در خصوص فیلم تازه اش گفت: کار تازه ام یک فیلم اجتماعی است و برخلاف فیلم های قبلیام لوکیشن های زیاد و متعدد ندارد. البته کرونا کار جدید سینمایی من را هم مانند سایر همکارانم دو ماه عقب انداخته و امیدوارم با پایان این بحران بتوانیم کارمان را ادامه دهیم. و امیدوارم تاثیرات اجتماعی ای که این بیماری در دنیا به وجود آورد باعث شود جهانِ پساکرونا دنیای بهتری باشد. همان طور که در سینمای کشورمان داریم پدیده تازه اکران آنلاین را تجربه می کنیم که یکی از ثمرات این بیماری همه گیر است.
کارگردان فیلم شبی که ماه کامل شد ادامه داد: خیلی از زنان امروز هستند که نان آور خانواده هستند و شرایط جامعه تغییر پیدا کرده است. ولی برخی نگاه های سنتی هنوز هم تمام کارهای داخل منزل را صرفاً از زن طلب می کند، در حالی که این نگاه واقعا دور از شرایط امروز جامعه است و حالا همان طور که زن و مرد در بیرون از منزل با هم کار می کنند، داخل منزل هم باید به کمک بیایند.
او همچنین افزود: بخشی از احکام فقهی ما مربوط به زمانه ای است که زنان سرسپرده مرد خانواده بوده اند و اساساً چنین نقش آفرینی اجتماعی را نداشته اند. ولی تغییرات و شرایط امروز جامعه می طلبد که فقه ما هم پویایی خود را نشان دهد و بتواند نسبت به این شرایط جدید تجدیدنظرهایی بکند. به طور مثال ماجرای دیه زن و مرد و… از این دست هستند که به نظرم نیاز به بررسی مجدد فقهی دارد.
آبیار در بخشی از برنامه شبگرد درباره همکاری اقتصادی با همسرش که تهیه کننده آثارش نیز هست، گفت: همکاری من و اقای قاسمی هم شرایط خاصی دارد. مثلاً سر فیلم شبی که ماه کامل شد چند ماه از تولید کار گذشته بود و من هنوز قراردادی امضا نکرده بودم. یک بار از اقای قاسمی خواستم که قرارداد با من هم بسته شود و او هم کاغذی به من داد ولی آن کاغذ خراب شد و بعدش هم دیگر خبری از قرارداد نشد تا اینکه پروژه تمام شد و من هنوز قرارداد امصا نکرده بودم.
وی افزود:خلاصه با کلی تاخیر توانستیم در چند قسط دستمزدمان را بگیریم و البته قرار است در کار جدید، تاخیرهای کارهای قبلی را جبران کند. ولی می خواهم بگویم آقای قاسمی از خوبانِ روزگار است و کمک های بسیاری به من کرده است.
منبع: ایرنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تهیهکننده سریال «بامداد خمار»: حاشیه همیشه هست/ هدف همه ما مخاطب است
- نرگس آبیار کارگردان «بامداد خمار» شد
- طریقهی ابلق شدن/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- «ابلق» اکران آنلاین میشود
- ماجرای میراث فرهنگی و «سووشون» آبیار به کجا رسید؟
- گفتوگو با نرگس آبیار/ «ابلق» قصه سکوت یک «زن» در برابر مصلحتطلبیهای ظالمانه است
- مصلحت آرمانشهر گمشده/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- نرگس آبیار داور یک جشنواره ایتالیایی شد
- نرگس آبیار داور جشنواره کازان شد/ نمایش ۹ فیلم ایرانی
- روند تازه پروژههای تصویری؛ تولید و نمایش توأمان نسخه سینمایی و سریال
- ساترا به سه سریال مجوز داد
- گریزی از نقایصِ ناگزیر هستی نیست!/ مرحوم وحید اسلامی و نرگس آبیار
- محمد سلوکی، حجتالاسلام برمایی و رسالت بوذری؛ مجریان سفره افطار سیما
- آبیار در واکنش به ویدئوی اعتراضی مهرجویی: خشم کارگردان بزرگمان تداعیکننده خشم شخصیتهای «هامون» و «پستچی» است
- «نشان ویژه کارگردان موفق» جشنواره ترکیه به نرگس آبیار رسید
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند