معاون فرهنگی و پژوهشی بنیاد سینمایی فارابی گفت: سینمای دفاع مقدس، یکی از پایههای رشد سینمای ملی بوده است.
به گزارش سینماسینما، دکتر مسعود نقاش زاده معاون فرهنگی و پژوهشی بنیاد سینمایی فارابی ضمن اشاره به تجربیات بسیار خوبی که در تمامی این سالها در سینمای دفاع مقدس بدست آورده ایم، گفت: سینمای دفاع مقدس تنها یک گونه سینمایی نبوده، بلکه فرصتی برای توسعه تواناییها و نگرشها در سینمای ملی بوده است.
وی با تاکید بر اینکه محورهای اساسی سینمای دفاع مقدس در زمان جنگ، معطوف به نبردهای رزمندگان در جبههها بود، اما امروز موضوعات بسیار متنوعی برای پرداختن به دفاع مقدس وجود دارد، افزود: چنانکه مقام معظم رهبری نیز فرمودند؛ ادبیات دفاع مقدس دریای بیکرانی است که ما تاکنون فقط به گوشهای از آن پرداختهایم.
وی به دلایل استفاده از عبارت سینمای مقاومت به جای سینمای دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: سینمای مقاومت، گستره مفهومی وسیعتری را شامل میشود و منظور همه آن موقعیتهایی است که کسی در برابر ظلم مقاومت میکند.
دکتر نقاشزاده منشاء سینمای مقاومت را ادبیات دینی و فرهنگ عاشورایی دانست و ادامه داد: شخصیتهای مؤثر در سینمای مقاومت افرادی هستند که به فرهنگ عاشورا تأسی میکنند.
وی با اشاره به اینکه سینمای مقاومت تنها محدود و محصور به دفاع مقدس هشت ساله نمیشود، خاطر نشان ساخت، این گونهی سینمایی شامل همه موقعیتهایی است که به لحاظ مفهومی در معنای مقاومت میگنجند.
وی اظهار داشت: در آستانه سیاُمین سال پایان دفاع مقدس قطعاً نمیتوانیم به همان نگرشهایی که در زمان دفاع مقدس در سینما داشتیم اکتفا کنیم، بلکه باید شرایطی را مهیا کنیم تا مخاطب امروز فرهنگ مقاومت را به خوبی درک و با آن ارتباط برقرار کند.
وی با یادآوری اینکه در گذشته، فیلمسازان دفاع مقدس کسانی بودند که تجربه حضور در جنگ تحمیلی را داشتند، ولی امروز جوانانی برای سینمای دفاع مقدس فیلم میسازند که برخی از آنها بعد از جنگ تحمیلی به دنیا آمدهاند و یا در زمان جنگ دوران کودکی خود را از سر گذرانده اند، ادامه داد: در گذشته اگر سینمای دفاع مقدس محدود به مردان جنگ دیدهای بود که بعدا به سینما روی آوردند، امروز در سینمای دفاع مقدس زنانی فیلم میسازند که حتی فیلم اولشان محسوب میشود.
نقاشزاده با یادآوری اینکه بهترین فیلمهای دفاع مقدس در این سالها، محصول سرمایهگذاری نهادهای دولتی بوده است، گفت: آروز میکنیم روزی برسد که سینمای مقاومت بدون کمک نهادهای دولتی به اقتصادی مؤثر دست یابد و این میسر نخواهد شد مگر آن که از کلیشههای روایی و فرمی فاصله بگیریم و رویکردی تازه و جذاب در روایت دفاع مقدس اتخاذ کنیم. به همین منظور برای مخاطبان امروز باید داستانهای جذاب تولید کنیم.
وی افزود: یکی از گونههای بسیار جدی و جذاب در دنیا، سینمای جنگی است و با گذشت بیش از ۷۰ سال از پایان جنگ جهانی دوم، همچنان فیلمهای جنگی بزرگ و موفقی در دنیا تولید میشوند. پس نباید گمان کنیم با گذشت سه دهه از جنگ تحمیلی، جنگ برای سینمای ما موضوعیت ندارد. بر عکس به گمان من، موضوعیت، ظرفیت و فرصتهای سینمای جنگ کمکم در حال آشکار شدن است.
نقاشزاده با بیان اینکه ما در نقطهای از جهان قرار داریم که همیشه با تهدیدهای گوناگون روبرو بودهایم و به همین دلیل فرهنگ مقاومت، بخشی از نگرش فرهنگی و تاریخی ما است، گفت: درحال حاضر با توجه به دستاوردهای گذشته در سینمای مقاومت، انتظار میرود امروز بتوانیم به شیوهها و رویکردهای نوینی در سینمای دفاع مقدس برسیم که ضمن تببین فرهنگ مقاومت، برای مخاطب امروز جذابیتهای سینمایی داشته و حتی محصولاتی مؤثر و جذاب با عیار جهانی تولید نماییم.
وی ادامه داد: بنابراین تولید و عرضه محصولات سینمای مقاومت، نبایستی به مخاطب داخلی محدود شود بلکه براساس برنامهریزیهای بلند مدت، باید بتوانیم به تدریج به بازارهای منطقهای و همچنین بازارهای جهانی نیز راه یابیم.
نقاش زاده با اشاره به اینکه هم اکنون در معاونت فرهنگی و پژوهشی بنیاد، با هماهنگی ریاست محترم سازمان سینمایی و مدیرعامل محترم بنیاد، به تخصصی کردن بررسیها در مورد گونههای مختلف سینمایی توجه شایانی شده، بیان کرد: در حوزه سینمای مقاومت، یک شورای تخصصی با همین نام و متشکل از مسئولان موثر در سینمای دفاع مقدس، هنرمندان و فیلمسازان با تجربه و برجسته این گونه سینمایی طراحی شده که وظیفه اصلی این شورا، علاوه بر ترسیم چشم اندازها، بررسی و راهبری آثاری است که از این پس در چرخه تولید قرار میگیرند.
نقاش زاده در پایان افزود: سینمای مقاومت تنها یک گونهی سینمایی و منحصر به سینما و سینماگران نیست، بلکه به واسطهی تأثیر و نفوذ فرهنگی آن، یک دستاورد گرانبهای ملی به شمار می رود که همهی دستگاههای کشور باید برای توسعه و بالندگی آن سرمایه گذاری کنند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش سه فیلم ایرانی در جشنواره هندی
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- انتشار فراخوان سی و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمدرضا شریفینیا و آزیتا حاجیان در «معجزه پروین»
- ترکیب جدید هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی مشخص شد
- ثبت نام ۱۷ فیلم فارابی برای رقابت در جشنواره فجر
- اعلام اسامی فیلمهای ایرانی سه بخش جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- ۲۵ جایزه بینالمللی در کارنامه فیلم «درخت خاموش»
- افتتاح جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان همزمان با روز جهانی کودک
- با حکم محمد خزاعی؛ مجید زینالعابدین دبیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان شد
- با حکم محمد خزاعی؛ مجید زینالعابدین مدیرعامل جدید بنیاد سینمایی فارابی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛