به گزارش سینماسینما، محمد مهدی حیدریان ۱۶ شهریور ماه ۱۳۸۴ در مراسم تودیعاش در سینما «فرهنگ» گفته بود:«ما تلاش کردیم با ترسیم افقهایی برای سینمای ایران، جایگاهی که بیش از همه برازنده سینمای ایران است را بدست آوریم. بخشی از برنامهها محقق شد و بخشی از آنها در درازمدت جواب میدهد.»
او با بیان اینکه «سعی کردیم برنامههای مدون داشته باشیم تا سینما را از تیررس افراد ناآشنا در امان بداریم» در ادامه از هنرمندان خواهش کرده بود که «نگذارید این افقهای ترسیم شده را از شما بگیرند، چون سینما بدون افق معنا ندارد و سینما پدیده به روزی است.»
حیدریان در همان سخنانش تاکید کرده بود که «در سینمای ایران یک همبستگی نیاز است تا این افقها بدرستی ترسیم شود.» و اظهار امیدواری کرده بود که «سینمای ایران هر روز بالندهتر در عرصههای ملی و بینالمللی حضور داشته باشد.»
احمد مسجدجامعی وزیر وقت ارشاد نیز در آن مراسم مطرح کرده بود: «امروز مراسم تقدیر از کسی که عمری خود را در نسبت با سینما تقسیم کرده، است. از نخستین سالهای شکلگیری سینمای جدید ایران همیشه شاهد حضور آقای حیدریان در این حوزه بودیم، ایشان در حوزه نظارت تولید و مدیریتهای فیلم در عرصههای ملی همیشه مشارکت و حضور موثر داشتند و نسبت خود را با سینما و فیلم تعریف کرده است و امروز که ما بزرگداشت ایشان را برگزار میکنیم، در حقیقت بزرگداشت سینمای ایران را برگزار میکنیم.»
در ادامه خبرنگار ایسنا، گفتوگوی برخی سینماگران را دربارهی عملکرد محمدمهدی حیدریان در سازمان سینمایی وزارت ارشاد که در سال ۸۴ و همزمان با مراسم تودیعاش در ایسنا منتشر شده بود، بازنشر میدهد.
رسول صدرعاملی با ارزیابی مثبت از عملکرد معاونت سینمایی در زمان محمد مهدی حیدریان گفته بود:«ایشان در شروع مدیریت خود، کاملا با برنامه آمدند. در تمام زمینهها از جمله ساخت مجتمعهای سینمایی و زمینههای مختلف تولید و پخش و … پیگیریهای بسیار کردند تا برنامهها به نتیجه برسد و به درستی پایهریزی شود.»
ابوالحسن داوودی، کارگردان سینما و رییس هیات مدیره سابق خانه سینما هم به ایسنا میگفت:«آقای حیدریان به دلیل سابقه بسیاری که در حوزه سینما و تلویزیون و سیمافیلم داشتند به اعتقاد من خیلی به زیرساختها توجه کرد. ایشان معضلات را ریشهایتر درک کرد اما همواره دلایل مختلفی باعث میشود، سرنوشت و تصمیمگیریها به سرانجام نرسد از جمله این در سرنوشت محتوم مدیران است که زمان مدیریتی با توجه به زیرساختها به آنها داده نمیشود و همین موضوع باعث میشود که نتوانند برنامه ریزی بلند مدتی داشته باشند، هر چند که آقای حیدریان به زیرساخته توجه جدی نشان داد و برنامههای مختلفی در زمینه ساخت شهرکهای سینمایی، سالنسازی و … ارائه داد که تا چند سال آینده به نتیجه میِرسد.»
اکبر نبوی هم با یادآوری روزهای آغاز به کار حیدریان در معاونت سینمایی یادآور شده بود: «زمانی که آقای پزشک به لحاظ مشکلات جسمی توان ادامه مسئولیت را نداشتند، من خوشحال بودم که آقای حیدریان معاونت سینمایی میشود و به سهم خودم هم ایشان را برای پذیرش این مسئولیت تشویق کردم اما در مسیر مدیریت ایشان بویژه چینش بعضی از مدیران و عدم استفاده از برخی عناصر فکری در حوزه مدیریت سینما بویژه بحث مربوط به سیاستگذاری، شاهد روند رو به رشد مطلوبی در سینما نبودیم، البته روند سینما در کشور هم به گونهای نبود که یک مدیر بتواند در حدود سه سال به میزان قابل توجهی اصلاحات انجام دهد اما این را هم باور دارم ایشان میتوانستند، بخشی از زیر ساختها را در حوزه نرمافزار و سختافزار بنیاد گذارد. مشی ای که سینما را به یک نقطه روشن برساند.»
داریوش بابائیان هم مطرح کرده بود: «به دلیل اینکه ایشان از قبل شناخت کاملی نسبت به سینما داشتند و بچههای سینما را خوب میشناختند در زمان مدیریت موفقتر عمل کردند و اطلاعات کافی و شناخت کافی از اهالی سینما باعث شد،رفتار مناسبی داشته باشند.»
رضا آشتیانی تهیهکننده و بازیگر سینما هم عملکرد این دوره را در مجموع مثبت ارزیابی کرده و معتقد بود: «ایشان نگاه جامعی به سینما داشتند و با حضورشان حرکتهای اصولی سرعت بیشتری پیدا کرد که امیدوارم این کارها در مدیریت آینده هم ادامه پیدا کند.»
حسن زاهدی، صدابردار نیز مهمترین عملکرد حیدریان را تعلق گرفتن وامهایی به صدابرداران خواند و گفته بود: «با اختصاص این وام ابزار و ادوات جدیدی وارد جرگه سینما شد و این کاری بود که سالها به دنبالش بودند و در زمان آقای حیدریان به نتیجه رسید.»
وی همچنین بازگرداندن تعدادی از جوایز فیلم فجر که در گذشته حذف شده بود را از دیگر اقدامات مثبت معاونت سینمایی قلمداد کرد.
تاکید حیدریان بر تدوین منشور اخلاق سینمای ایران
اما حیدریان در آخرین روزهای مسوولیتاش تاکید کرده بود: «باید منشور اخلاقی سینمای ایران تدوین شود تا ضوابط حقوقی مشخصی در بخش تولید، توزیع و نمایش داشته باشیم. این منشور باید روابط و ضوابط اخلاقی حرفهای درون سینمایی و برون سینمایی را تحت پوشش قرار دهد.»
حیدریان با بیان این که عرصهی پژوهش در سینما مورد غفلت واقع شده، تصریح کرده بود:« باید برنامه و سیستمی چیده شود تا تغییرات مدیریتی کمترین تاثیر را در آن داشته باشد.»
وی با بیان اینکه سینمای نوین بعد از انقلاب با رویکرد اندیشه و توجه به سینماگران مولف شکل گرفته است،گفته بود: «مدل توزیع قدرتمند و توجه به وجوه اقتصادی فیلم قبل از تولید به علت اینکه سینمای کشور برای نمایش برخی از مفاهیم انسانی هزینهی مالی و اجتماعی زیادی صرف کرد ممکن است در مواردی منطق با چرخهی سینمای ایران نباشد.
حیدریان با اشاره به اینکه سایهی دولت بر سینما نباید سنگینی کند، تاکید کرده بود: «این عرصه باید به سمت تعادل و تعامل بخشهای خصوصی و دولتی گام بردارد و به حیات طبیعی خود دست پیدا کند.»
او حمایتهای دولتی را سپری حفاظتی برای سینمای ایران دانست و گفته بود: «این نگاه باعث میشود تا مباحث تحقیقی در سینما مطرح شده و با شناخت چالشهای موجود در راستای رفع آن گام برداشته شود.
وی با اشاره به پروسه جهانی شدن یادآور شده بود:« ویژگیهای صنعتی شدن در کشورهای مختلف تا حدودی یکسان شده و ما باید آنها را باتوجه به ضوابط سینمای خودمان تعریف تا از تفاوتهای احتمالی آن آسیب کمتری ببینیم. »
حالا با حکم دوبارهای که پس از ۱۰ سال به محمد مهدی حیدریان داده شد و او دوباره فرصتی دارد که اهدافاش را در سینما محقق کند،باید امیدوار بود که این مدیر سینمایی با تجربهی قبلی مدیریتاش در سینما بتواند،چرخهی سینما را متعادلتر بگرداند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- میان مردم و سینما فاصله افتاده است/ زنان را فراموش نکردیم
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- یادداشت کیانوش عیاری درباره «جنگل پرتقال»؛ با ۶۰ هزار تومان، میلیونی لذت ببرید
- «آهو» و «جنگل پرتقال» به سینماها میآید
- آخرین تصمیمات خانه سینما در پی قتل داریوش مهرجویی و همسرش
- داوران بخش ملی و بینالملل جشنواره۳۵ فیلم کودک معرفی شدند
- همزمان با ولادت امام رضا (ع) منتشر شد؛ خاطرات صدرعاملی از عزت الله انتظامی و خسرو شکیبایی
- در نشست هفته جهانی موزه و میراث فرهنگی در موزه سینما مطرح شد: کیارستمی میگفت مدیون رزمندگان و جانبازان شیمیایی هستیم/ موزهها باید زنده بودن و زندگی را به جامعه منتقل کنند
- پوستر «جنگل پرتقال» رونمایی شد
- نشست رسانهای «جنگل پرتقال» برگزار شد/ رسول صدرعاملی: وقتی درباره زن زندگی آزادی مینویسیم، حواسمان به خودمان باشد
- اولین گزارش رسمی هیات مدیره خانه سینما/ خشونت در هر شکل هیچگاه به نفع مردم و حاکمیت نیست
- سینماگران حاضر در نشستهای تخصصی جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- رسول صدرعاملی: در هیچ کدام از دولتهای قبل سینمای کودک و نوجوان جدی گرفته نشد
- رسول صدرعاملی در گفتگو با موزه سینما: ما غرق در سینما بودیم، به گیشه و جشنواره فکر نمیکردیم
- داوران نخستین دوره جایزه ادبی اصغر عبدالهی معرفی شدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری