تاریخ انتشار:۱۳۹۸/۰۳/۰۱ - ۱۷:۰۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 112886

در نشست خبری حسین انتظامی با خبرنگاران موضوعات متعدد و مهمی درباره سینمای ایران مطرح شد که واکنش‌های مختلفی را در پی داشت.

به گزارش سینماسینما، حسین انتظامی صبح روز دوشنبه در نشست خبری خود با اهالی رسانه موضوعات مختلفی را مطرح کرد. او در اولین نشست خبری‌اش پس از ابلاغ حکم ریاستش بر سازمان سینمایی  از تصمیماتی برای ادغام بعضی از شوراهای زیرمجموعه سازمان سینمایی خبر داد. رییس سازمان سینمایی پس از بیان اینکه شورای پروانه ساخت و پروانه نمایش صرف نظر از مدیومی که محصول قرار است نمایش داده شود یکی می‌شوند، گفت: «چون لزوم صدور پروانه ساخت در مقررات بالادستی ماست نمی‌توانیم آن را حذف کنیم ولی باید کارایی آن را به روز کرد. با سیاست‌هایی که معاونت نظارت و ارزشیابی دارد ظرف زمان کوتاهی شاهد خواهید بود شرایط بهتر خواهد شد.»

بهروز افخمی کارگردان سینما درباره این گفته رییس سازمان سینمایی گفت: «آن چیزی که من در صحبت‌های آقای انتظامی خواندم، به نظر می‌رسد یا پروانه ساخت به صورت یک تعهد کتبی درمی‌آید یا اینکه کلا حذف می‌شود که این خیلی بهتر است.»

او درباره این تعهد افزود: «درخواست پروانه ساخت می‌تواند به صورت یک تعهد کتبی دربیاید که در آن فیلمساز می‌گوید شورای پروانه نمایش را به رسمیت می‌شناسد و به تصمیم آن اعتراض نمی‌کند. چون الان به تصمیمات شورای پروانه نمایش هم می‌شود اعتراض کرد اما فیلمساز اگر خودش قبلا تعهد بدهد و امضا کند که اعتراض نخواهد کرد و صدور پروانه ساخت به این قضیه موکول شود، به نظرم یک قدم رو به جلو است.»

افخمی در توضیح این شیوه با بیان اینکه در کل اگر پروانه ساخت کلا حذف شود خیلی بهتر است، افزود: «حالا که می‌گویند شورای پروانه ساخت یک قانون بالادستی است و نمی‌توان آن را حذف کرد، می‌شود با تعهد به پذیرفتن تصمیمات شورای پروانه نمایش از سوی فیلمساز پروانه ساخت برایش صادر شود. درواقع این وضعیتی است که تهیه‌کننده و فیلمساز در ابتدای کار بدون ارائه فیلمنامه برای ساخت فیلم درخواست مجوز می‌دهند و بعد با یک تعهد کتبی اعلام می‌کنند که مسوولیت کار خودشان را در مرحله صدور پروانه نمایش، می‌پذیرند.»

بهروز افخمی اما تنها سینماگری نبود که به صحبت‌های حسین انتظامی در این نشست خبری واکنش نشان داد. بخش دیگری از گفته‌های رییس سازمان سینمایی در این نشست خبری که درباره لزوم احترام به پروانه نمایش فیلم‌ها گفته بود مورد توجه سیدضیا هاشمی قرار گرفت.

حسین انتظامی در این نشست در پاسخ به پرسشی درباره ماجراهای فیلم «رحمان۱۴۰۰» درباره  افزودن یا کاستن از نسخه مجوز گرفته فیلمی در زمان اکران به خصوص آن روالی که گاهی حوزه هنری انجام می‌دهد، گفت: «با توجه به اینکه از طریق سازمان سینمایی این تمرکز وجود دارد طبعا اجازه ندارند چیزی را نسبت به آن نسخه که پروانه نمایش دارد اضافه یا کم کنند، سازمان سینمایی این اضافه یا کم کردن را بر نمی‌تابد.»

سیدضیا هاشمی در واکنش به این صحبت‌های حسین انتظامی گفت: «یکی از بهترین فرازهای صحبت دکتر انتظامی در نشست خبری اخیر، تاکید ایشان درخصوص احترام همه جانبه به پروانه نمایش فیلم‌ها بود.»

تهیه‌کننده فیلم «شوکران» درباره بازتاب این نشست خبری هم گفت: «انتظامی جدای از شخصیت عالی، مرد شفاف‌سازی سینماست و اثر بسیار خوبی در سینمای ایران گذاشته است و این نکته معنایش این است که هیچ‌کس حق ندارد خللی در روند نمایش آثار سینمایی مجوزدار وارد کند یا به طور رسمی در ارتباط با فیلم سینمایی اظهارنظر کند.»

وی در ادامه گفت: «این که بگویند فیلم سینمایی باید اصلاح شود و یا حذف و اضافه شود وگرنه اکران نمی‌کنیم، خلاف قانون است و واضح است که قانون اولویت دارد بر نظرات و تفکرات مسئولین و ارگان‌های مختلف؛ طرح این موضوع از مهمترین تصمیمات دکتر انتظامی در نشست خبری بود.»

بخش دیگری از سوالات خبرنگاران از حسین انتظامی مربوط به ماجرای پرخبر و پرحاشیه این روزهای سینمای ایران یعنی ورود سرمایه‌های مشکوک یا اصطلاحا پول‌های کثیف در روند تولید فیلم‌ها و تاثیر آن بر سینمای ایران بود.

حسین انتظامی دراین‌باره با بیان اینکه سازمان سینمایی متر و معیار تشخیص سرمایه کثیف را ندارد اما سرمایه‌های وارد شده به سینما وقتی در روال معمول سینما خلل ایجاد می‌کنند، به سینما آسیب می‌زنند، گفت: «دراین‌باره اگر ما اتحادیه متمرکز داشته باشیم خیلی راحت می‌شود در تعامل بین صنف و دستگاه سیاست‌گذار از آن خروجی گرفت. من اطلاع دارم که خانه سینما تدابیر خوبی در این زمینه اتخاذ می‌کند که بسیاری از این نگرانی‌ها را در همه سطوح حرفه‌ای مرتفع خواهد کرد. خانه سینما و تهیه‌کننده‌ها تدابیری دارند برای اینکه از تبعات ورود سرمایه‌های مشکوک کم شود.»

سیدضیا هاشمی هم با تایید این گفته انتظامی گفت:  «ما به عنوان تهیه‌کنندگان و اصناف سینمایی باید نظرات رییس سازمان سینمایی در خصوص شفاف‌سازی را دنبال کنیم و به ساماندهی پول‌های وارد شده به سینما کمک کنیم. باید منشاء این پول‌ها را مشخص کنیم. تهیه‌کنندگان باید نظرات شخصی خود را کنار بگذارند و با کمک به اصلاحات دکتر انتظامی، سینما را به سمت هر چه بهتر شدن پیش ببرند.»

منبع: خبرآنلاین

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها