یازدهمین شماره هفتهنامه اینترنتی «شهرزاد» با یادداشتی از تهمینه میلانی درباره سریال شهرزاد آغاز میشود.
به گزارش سینماسینما، در یادداشت تهمینه میلانی که در ابتدای این شماره درج شده، آمده است:
«سریال شهرزاد را دوست دارم و به اتفاق همسرم، هر هفته آن را میبینیم زیرا متناسب با روحیه ایرانیان است و برای ایشان قصه میگوید و همه اعضای خانواده را فارغ از سن و موقعیت طبقاتی اجتماعی جذب میکند. شهرزاد با نقل داستانهای تو در تو که نشان از علایق و سلایق متنوع اجتماعی است و هوشمندانه و هماهنگ با یکدیگر داستان و درام واحدی را شکل میدهد.
این سریال با ایجاد تعلیق و درام تاثیرگذار به شعور و درک تماشاگر احترام میگذارد و آنها را با خود همراه میکند. در شهرزاد مخاطب به راحتی با شخصیتهای متنوع ارتباط برقرار میکند ضمن اینکه هر یک از تماشاگران با یک یا چند شخصیت داستان ، همزاد پنداری میکند.
این مجموعه تصویر زیبایی از گذشتگان به ما میدهد که حتی اگر کاملا مستند هم نباشد، بدلیل انسجام در فضاسازی و بازی خوب بازیگران، باور پذیر است.
بر خلاف اغلب سریالهای مرسوم، نگاه پویا و خلاقی به بانوان کشور دارد و نه تنها به آنها نگاه ابزاری ندارد و بیتفاوت نیست بلکه با قرار دادن شهرزاد به عنوان شخصیت محوری داستان و در کنار او شیرین ، آذر و … به احساسات و توانمندیهای شغلی ، اجتماعی و سیاسی ایشان بها میدهد که احترام قائل است. شهرزاد با نمایش روابط محترمانه حاکم بر اعضای خانوادههای طبقات مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ، بر ناخودآگاه تماشاگران تاثیر مثبت دارد و بهنوعی ایشان را تشویق به ایجاد دیالوگ و همفکری در خانواده میکند.
کارگردانی، بازی بازیگران و فضاسازی کلیه لوکیشنها حساب شده و هنرمندانه است.تیتراژ و المانهای بهره گرفته برای ساخت آن، متناسب با قصه و حساب شده و گریم بازیگران و لباس متنوع آنها ، متناسب با موقیت زمانی ، شغلی و طبقاتی آنهاست. علاوه بر آن فیلمنامه حساب شده آن ، حاصل خلاقیت دو انسان (نغمه ثمینی و حسن فتحی)با سواد و آگاه به درام و مسائل اجتماعی است.
در خاتمه معتقدم، از آنجا که سریال زیبای «شهرزاد» سلیقه تماشاگر را ارتقا داده است، متر و معیاری برای سازندگان سریالهایی خواهد شد که در آینده بخواهند موفقیت «شهرزاد» را تکرار کنند.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «دو زن» در آینه مکتب نقد عمیقگرا/ تصویری ماندگار از زنان
- پرتاب شدن به جهان تلخ زنان زجر کشیده تهمینه میلانی
- بازخوانی مطلب طنز شهرام شکیبا درباره تهمینه میلانی به بهانه تولد او: به امید نابودی نسل مردها!
- «آتش بس ۳» و دو فیلمنامه دیگر پروانه ساخت گرفتند
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
- به یادماندنی و معترضترین دانشجویان سینمای ایران/ از نیمه پنهان تا اعتراض و قصه ها
- جریان شناسی نمایشگاه نقاشی دو کارگردان مطرح سینمای ایران
- واکنش تهمینه میلانی به بیلبوردهای شهرداری در حمایت از دروازه بان تیم فوتبال بانوان
- عکسی قدیمی از سه فیلمساز زن ایرانی
- میلانی :امیدوارم با واکسینه شدن اهالی سینما، ساخت سریال میانبر را بطور جدی آغاز کنیم
- برشهای کوتاه/ تصاویری از هجدهمین جشنواره فیلم فجر
- اعتراض تهمینه میلانی به توقیف فیلم قاتل و وحشی
- بازخوانی مطلب طنز شهرام شکیبا درباره تهمینه میلانی:به امید نابودی نسل مردها!
- استوری تهمینه میلانی در واکنش به وضعیت وخیم خانه هنرمندان در دوران کرونا
- محمد نیکبین خبر داد/ تولید «پازل» پس از کرونا/ ساخت یک سریال برای شبکه نمایش خانگی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





