ابراهیم داروغه زاده معاون پیشین اداره نظارت و ارزشیابی در بخشهایی از گفت وگوی خود با ایسنا حرفهای جالبی درباره ماجرای توقیف فیلم کمال تبریزی در کرمان زده است .
به گزارش سینماسینما ،بخشهایی از این مصاحبه به شرح زیر است :
پیش از حضور شما در معاونت نظارت و ارزشیابی گفته میشد فشارهایی از بیرون سینما هست که بسیاری از فیلمها بر همان اساس وارد فهرست توقیفیها شدند، اما شما روزهای اول گفتید به اندازه کافی خودتان سختگیر هستید و احتیاجی نیست کسی دیگر نگران باشد، با این حال در صحبتی غیررسمی اشاره کردید که فشارهای زیادی برای نمایش بعضی فیلمها و نیز بر خود شما هست و خواهان تغییرات در معاونت هستند. چقدر از اینها بر کار شما تأثیرگذار بود یا باعث شد که شما از معاونت نظارت و ارزشیابی بروید؟
من از روز اول هم عرض کردم ملاک ما باید قانون باشد و قانون را به درستی اجرا کنیم، محل تشخیص اکران یا عدم اکران فیلم هم طبق قانون شورای پروانه نمایش است و باید از رأی شورای پروانه نمایش صیانت شود یعنی حرف آخر را شورای پروانه نمایش سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید بزند. در این دو سال بر این عهد خودم ماندم و اجازه ندادم هیچ کسی و هیچ فشاری باعث شود که ما از رأی و نظر شورای پروانه نمایش تخطی کنیم و هر چیزی که این شورا تصویب کرد اکران شد. البته مخالفتهایی هم بیرون از سازمان سینمایی داشتیم یعنی نهادهای نظارتی، امنیتی و مثلاً کمیسیون فرهنگی مجلس بودند که با برخی فیلمها مخالفت داشتند و این اتفاق برای خیلی از فیلمها بود و فقط مربوط به فیلمهای توقیفی نمیشد. جواب ما هم این بود که اگر میخواهند شکل دیگری عمل شود، بروند قانون را عوض کنند.
پس مشکلی که برای فیلم «ما همه با هم هستیم» در کرمان رخ داد و فیلم توقیف شد و نیز مشکلات اکران «شبی که ماه کامل شد» در سیستان به این معناست که تلاش شما برای صیانت از پروانه نمایش به تلاش آنها غالب نشد؟
ماجرای کرمان در قوه قضائیه بود و اگر درباره موضوعی قاضی حکمی صادر میکند حتی رئیس جمهور هم نمیتواند آن را نقض کند، یعنی پرونده قضائی است و خارج از حیطه مسئولیت ماست. قاضی میتواند طبق قانون اگر جرمی اتفاق افتاده باشد حکم صادر کند و طبعاً این حکم در مراجع قضائی قابل اعتراض است. همانطور که دادستان میتواند حتی علیه معاون سازمان سینمایی هم اعلام جرم کند و به دادگاه احضار نماید. ولی آنچه من در بحث صیانت تاکید کردم مربوط به زمانی است که مثلاً قوه قضائیه، مجلس یا یک نهاد امنیتی به ما نامه مینویسد که صلاح نیست فلان فیلم اکران شود. آنجاست که طبیعتاً پروانه نمایش و تشخیص شورای آن باید مورد حمایت قرار گیرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- /اختصاصی سینماسینما /هشدار غلامرضا موسوی نسبت به گسترش سانسور ملوک الطوایفی در سینمای ایران
- حمله شدید کیهان به فیلم «ما همه با هم هستیم»
- شاهرخ دولکو: ایده جذاب «ما همه با هم هستیم» در تبلیغات دهان به دهان می فروشد/ نظر منتقدان هیچ تاثیری بر انتخاب مردم ندارد
- فیلم ما همه با هم هستیم به نوعی در ادامه مسیر فیلم خوک و اژدها وارد می شود است
- روایت یک منتقد از علت هجمه ها به فیلم کمال تبریزی
- کمال تبریزی: مقایسه فیلم یک کارگردان با سایر فیلمهایش کار اشتباهی است
- پخش کننده ها و تهیه کنندگان دیگر تمایل چندانی برای اکران فیلمهایشان در شهرستانها ندارند
- درخواست عجیب نماینده کرمان در صحن علنی مجلس از وزیر ارشاد برای توقیف فیلم کمال تبریزی
- نویسنده روزنامه اعتماد:شاید فیلم ما همه با هم هستیم به چشم آیندگان با دیدی دیگر نگریسته شود
- انتقاد احمد زید آبادی از توقیف فیلم کمال تبریزی: به عنوان یک کرمانی با این کار مخالفم
- هر دم از این باغ بری میرسد!/ درباره توقیف «ما همه با هم هستیم» در کرمان
- «سینماسینماست»/ مروری بر ساخته جدید کمال تبریزی؛ وقتی همه هستند!
- آیا «ما همه با هم هستیم»، به سرنوشت «رحمان ۱۴۰۰» دچار میشود؟/ چرا وزارت ارشاد پای مجوزهای خود نمیایستد؟
- یک مقام قضایی کرمان: حتما باید میریختند شیشه سینما را میشکستند که توقیف توجیه داشته باشد؟
- طعنه و کنایه افخمی به توقیف فیلم «ما همه با هم هستیم»: مسوولیت صدور پروانه نمایش را به قوه قضائیه بسپارید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش