ابراهیم داروغه زاده معاون پیشین اداره نظارت و ارزشیابی در بخشهایی از گفت وگوی خود با ایسنا حرفهای جالبی درباره ماجرای توقیف فیلم کمال تبریزی در کرمان زده است .
به گزارش سینماسینما ،بخشهایی از این مصاحبه به شرح زیر است :
پیش از حضور شما در معاونت نظارت و ارزشیابی گفته میشد فشارهایی از بیرون سینما هست که بسیاری از فیلمها بر همان اساس وارد فهرست توقیفیها شدند، اما شما روزهای اول گفتید به اندازه کافی خودتان سختگیر هستید و احتیاجی نیست کسی دیگر نگران باشد، با این حال در صحبتی غیررسمی اشاره کردید که فشارهای زیادی برای نمایش بعضی فیلمها و نیز بر خود شما هست و خواهان تغییرات در معاونت هستند. چقدر از اینها بر کار شما تأثیرگذار بود یا باعث شد که شما از معاونت نظارت و ارزشیابی بروید؟
من از روز اول هم عرض کردم ملاک ما باید قانون باشد و قانون را به درستی اجرا کنیم، محل تشخیص اکران یا عدم اکران فیلم هم طبق قانون شورای پروانه نمایش است و باید از رأی شورای پروانه نمایش صیانت شود یعنی حرف آخر را شورای پروانه نمایش سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید بزند. در این دو سال بر این عهد خودم ماندم و اجازه ندادم هیچ کسی و هیچ فشاری باعث شود که ما از رأی و نظر شورای پروانه نمایش تخطی کنیم و هر چیزی که این شورا تصویب کرد اکران شد. البته مخالفتهایی هم بیرون از سازمان سینمایی داشتیم یعنی نهادهای نظارتی، امنیتی و مثلاً کمیسیون فرهنگی مجلس بودند که با برخی فیلمها مخالفت داشتند و این اتفاق برای خیلی از فیلمها بود و فقط مربوط به فیلمهای توقیفی نمیشد. جواب ما هم این بود که اگر میخواهند شکل دیگری عمل شود، بروند قانون را عوض کنند.
پس مشکلی که برای فیلم «ما همه با هم هستیم» در کرمان رخ داد و فیلم توقیف شد و نیز مشکلات اکران «شبی که ماه کامل شد» در سیستان به این معناست که تلاش شما برای صیانت از پروانه نمایش به تلاش آنها غالب نشد؟
ماجرای کرمان در قوه قضائیه بود و اگر درباره موضوعی قاضی حکمی صادر میکند حتی رئیس جمهور هم نمیتواند آن را نقض کند، یعنی پرونده قضائی است و خارج از حیطه مسئولیت ماست. قاضی میتواند طبق قانون اگر جرمی اتفاق افتاده باشد حکم صادر کند و طبعاً این حکم در مراجع قضائی قابل اعتراض است. همانطور که دادستان میتواند حتی علیه معاون سازمان سینمایی هم اعلام جرم کند و به دادگاه احضار نماید. ولی آنچه من در بحث صیانت تاکید کردم مربوط به زمانی است که مثلاً قوه قضائیه، مجلس یا یک نهاد امنیتی به ما نامه مینویسد که صلاح نیست فلان فیلم اکران شود. آنجاست که طبیعتاً پروانه نمایش و تشخیص شورای آن باید مورد حمایت قرار گیرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- /اختصاصی سینماسینما /هشدار غلامرضا موسوی نسبت به گسترش سانسور ملوک الطوایفی در سینمای ایران
- حمله شدید کیهان به فیلم «ما همه با هم هستیم»
- شاهرخ دولکو: ایده جذاب «ما همه با هم هستیم» در تبلیغات دهان به دهان می فروشد/ نظر منتقدان هیچ تاثیری بر انتخاب مردم ندارد
- فیلم ما همه با هم هستیم به نوعی در ادامه مسیر فیلم خوک و اژدها وارد می شود است
- روایت یک منتقد از علت هجمه ها به فیلم کمال تبریزی
- کمال تبریزی: مقایسه فیلم یک کارگردان با سایر فیلمهایش کار اشتباهی است
- پخش کننده ها و تهیه کنندگان دیگر تمایل چندانی برای اکران فیلمهایشان در شهرستانها ندارند
- درخواست عجیب نماینده کرمان در صحن علنی مجلس از وزیر ارشاد برای توقیف فیلم کمال تبریزی
- نویسنده روزنامه اعتماد:شاید فیلم ما همه با هم هستیم به چشم آیندگان با دیدی دیگر نگریسته شود
- انتقاد احمد زید آبادی از توقیف فیلم کمال تبریزی: به عنوان یک کرمانی با این کار مخالفم
- هر دم از این باغ بری میرسد!/ درباره توقیف «ما همه با هم هستیم» در کرمان
- «سینماسینماست»/ مروری بر ساخته جدید کمال تبریزی؛ وقتی همه هستند!
- آیا «ما همه با هم هستیم»، به سرنوشت «رحمان ۱۴۰۰» دچار میشود؟/ چرا وزارت ارشاد پای مجوزهای خود نمیایستد؟
- یک مقام قضایی کرمان: حتما باید میریختند شیشه سینما را میشکستند که توقیف توجیه داشته باشد؟
- طعنه و کنایه افخمی به توقیف فیلم «ما همه با هم هستیم»: مسوولیت صدور پروانه نمایش را به قوه قضائیه بسپارید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





