سینماسینما: روز ملی سینما بهانهای بود برای آنکه یادی کنیم از فیلمهای مهم، تاثیرگذار و خاطره انگیزی که در بیش از یکصد سال سینمای ایران ساخته شدهاند.
از این رو تصمیم گرفتیم به این مناسبت، از منتقدان، نویسندگان و همراهان مجله بخواهیم تا با انتخاب ده فیلم محبوب خود از میان فیلمهای تاریخ سینمای ایران، به نظرسنجی سینماسینما بپیوندند.
طبیعتا این انتخابها بسیار دشوار بود چرا که بیتردید تعداد فیلمهای محبوب هریک از آنها فراتر از عدد ده بود. اما قاعده بازی را بر این مبنا گذاشتیم و پیش رفتیم.
امروز که روز ملی سینماست، جمع بندی نظر ۴۰ نویسنده، منتقد واعضای تحریریه سینماسینما را منتشر میکنیم.
شیوه محاسیه امتیازها به این ترتیب است که به انتخاب اول هر فرد ده امتیاز تعلق گرفته، به انتخاب دومش ۹ امتیاز و به همین منوال به انتخاب نهم دو امتیاز و به انتخاب دهم نیز یک امتیاز.
به این ترتیب فیلم هامون ساخته داریوش مهرجویی با ۱۵۵ امتیاز به عنوان بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران از نگاه منتقدان و نویسندگان سینماسینما انتخاب شد.
باشو غریبه کوچک ساخته بهرام بیضایی نیز با ۱۲۴ امتیاز دوم شد.
فیلم جدایی نادر از سیمین ساخته اصغر فرهادی با ۱۲۲ امتیاز سوم شد.
درباره الی به کارگردانی اصغر فرهادی با ۱۱۸ امتیاز چهارم شد.
پس از اینها، اجاره نشینها ساخته داریوش مهرجویی، گزارش ساخته عباس کیارستمی، ناخداخورشید ساخته ناصر تقوایی، دونده ساخته امیر نادری، گوزن ها ساخته مسعود کیمیایی، رتبههای پنجم تا نهم را بهخود اختصاص دادند.
سوته دلان ساخته علی حاتمی و خانه دوست کجاست ساخته عباس کیارستمی مشترکا دهم شدند.
در زیر امتیازات رتبههای اول تا بیست و هشتم را میخوانید. جزییات نظر رای دهندگان را میتوانید در سایت سینماسینما یا کانال تلگرامی و یا صفحه اینستاگرام سینماسینما مطالعه کنید.
۱. هامون/ داریوش مهرجویی/ ۱۵۵ امتیاز
۲. باشو غریبه کوچک/ بهرام بیضایی/ ۱۲۴ امتیاز
۳. جدایی نادر از سیمین/ اصغر فرهادی/ ۱۲۲ امتیاز
۴. درباره الی/ اصغر فرهادی/ ۱۱۸ امتیاز
۵. اجارهنشینها/ داریوش مهرجویی/ ۸۵ امتیاز
۶. گزارش/ عباس کیارستمی/ ۶۰ امتیاز
۷. ناخدا خورشید/ ناصر تقوایی/ ۵۹ امتیاز
۸. دونده/ امیر نادری/ ۵۷ امتیاز
۹. گوزنها/ مسعود کیمیایی/ ۵۶ امتیاز
۱۰. سوتهدلان/ علی حاتمی/ ۵۰ امتیاز
۱۱. خانه دوست کجاست؟، عباس کیارستمی/ ۴۹ امتیاز
۱۲. گاو/ داریوش مهرجویی/ ۴۸ امتیاز
۱۳. لیلا/ داریوش مهرجویی/ ۴۲ امتیاز
۱۴. طعم گیلاس، عباس کیارستمی/ ۴۱ امتیاز
۱۵. کلوزاپ/ عباس کیارستمی/ ۴۰ امتیاز
۱۶. قیصر/ مسعود کیمیایی/ ۳۸ امتیاز
۱۷. خشت و آینه/ ابراهیم گلستان/ ۳۴ امتیاز
۱۸. مسافران/ بهرام بیضایی/ ۳۰ امتیاز
۱۹. ابد و یک روز، سعید روستایی/ ۲۸ امتیاز
۲۰. روسری آبی، رخشان بنیاعتماد/ شوکران، بهروز افخمی/ ۲۷ امتیاز
۲۲. زیر پوست شهر/ رخشان بنیاعتماد/ ۲۶ امتیاز
۲۳. آژانس شیشهای، ابراهیم حاتمیکیا/ ۲۴ امتیاز
۲۴. مادر/ علی حاتمی/ ۲۳ امتیاز
۲۵. کندو، فریدون گله/ به همین سادگی، رضا میرکریمی/ ۲۲ امتیاز
۲۷. اینجا بدون من/ بهرام توکلی/ ۲۱ امتیاز
۲۸. در دنیای تو ساعت چند است؟/ صفی یزدانیان/ ۱۹ امتیاز
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- «لیلا» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- یادداشتی بر کتاب «سینماگر متفکر: گفتوگو با داریوش مهرجویی»/ فراتر از تصویر؛ از جهان فلسفه تا زبان سینما
- محسن امیریوسفی: روزی در این مملکت دادگاه رسیدگی به جنایات فرهنگی تشکیل میشود
- به یاد دو استاد موج نو سینمای ایران؛ آرامش در درود بیکران
- از خانه تا شهر؛ تداوم فلسفهی زیستن در سینمای مهرجویی
- سینمای ایران در آیینه روز ملی؛ مرگ مولف، مهاجرت ستارهها
- یادداشت شیرین ملک مطیعی بر جشن روز سینما؛ دیر آمدی ای نگار سرمست
- یادداشتی به مناسبت روز ملی سینما/ سینما با طعم مارتادلا
- سینماها در روز ملی سینما چقدر فروختند؟
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- نه! امسال هم، «روز ملی سینما» روزی نیست که باید باشد!
- نهمین جلسه شورای صنفی نمایش برگزار شد؛ نیمبها شدن بلیت روز ملی سینما/ سه فیلم در راه سینماها
- اولیای دم مرحوم مهرجویی و محمدیفر از حکم قصاص گذشت کردند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی





