سینماسینما، علی پاکزاد – امیر اسفندیاری سخنگوی کمیته انتخاب فیلم ایرانی اسکار ۲۰۱۸ با تشریح روند انتخاب فیلم «نفس»، در مورد احتمال ضایع شدن حقوق برخی فیلمها در جریان این انتخاب، گفت: «حق فیلم «ماجرای نیمروز» یا سایر فیلمها به هیچ وجه پایمال نشد.»
به گزارش سینماسینما، بعد از انتخاب فیلم «نفس» از سوی هیات انتخاب برای معرفی در بخش فیلم های خارجی در اسکار حرف و حدیث هایی در مورد شکل انتخاب این فیلم شنیده شد. برخی نسبت به این انتخاب موضع گرفتند و عقیده داشتند فیلم های دیگری هم بودند که می توانستند در اسکار شرکت داشته باشند. اما امیر اسفندیاری و هیات انتخاب عقیده دارند که فیلم «نفس» با توجه به تمامی مسائل و به درستی انتخاب شده است.
امیر اسفندیاری سخنگوی هیات انتخاب نماینده ایران در اسکار ۲۰۱۷ گفت: «یک هیات نه نفره که همه آنها افرادی شناخته شده و مجرب هستند فیلم «نفس» را انتخاب کردند. این افراد همه از کسانیاند که در سینما جایگاه محترمی دارند و از افراد فرهیخته ما محسوب می شوند. برای این هیات منافع ملی و اینکه چه فیلمی می تواند به خوبی ایران را در اسکار نمایندگی کند جایگاه ویژهای داشت. هیات انتخاب بر اساس زبان فیلم ،چگونگی ارتباط برقرار کردن فیلم با مخاطب جهانی و کیفیت فیلمها تصمیم گرفتند. البته موفقیتهای داخلی و خارجی فیلم ها نیز این میان تاثیر گذار بود. مجموع تمام این موضوعات باعث شد که فیلم «نفس» انتخاب شود. البته با توجه به جمیع جهات و کلیه ی امتیازات فیلمها در گام نخست ده فیلم از بین صدو سه فیلم انتخاب شد . سپس با مرور مجدد همین معیارها فهرست چهارتایی فیلم ها اعلام شد و در نهایت هم با در نظر گرفتن جمیع جهات از جمله موفقیت های بین المللی فیلم نفس که حدود بیست و هشت حضور بین المللی و دریافت جایزه کارگردانی از جشنواره «تالین » که یک جشنواره رقابتی مطرح است بسیار مهم بود.»
او ادامه داد: «همه چیز بررسی شد و ما به «نفس» رسیدیم. البته معتقدم که اگر هیات انتخاب دیگری بود شاید به این انتخاب نمی رسیدند و شاید هم شبیه به همین هیات عمل می کردند. به هر حال این میان یک فیلم انتخاب می شود. حواشی به وجود آمده نیز موضوع عجیبی نیست. وقتی شما صدو سه فیلم را مورد بررسی قرار می دهید و فقط یک فیلم انتخاب می شود. طبیعتا حواشی هم به وجود می آید. نکتهای که اکنون در کشور ما مهم شده و مردم به آن توجه ویژه ای دارند ارسال فیلم برای شرکت در بخش رقابتی فیلم خارجی اسکار است. سینمای ما قبل از کسب جایزه در اسکار نیز سینمای پر افتخاری بود. قبل از اسکار منظورم زمانی است که هنوز فیلم «بچه های آسمان » در این رویداد جهانی کاندیدا نشده بود.ما قبل از حضور در اسکار هم سینمای معتبری داشتیم و انشالله از این به بعد هم خواهیم داشت.»
اسفندیاری در واکنش به انتخاب نشدن فیلم «ماجرای نیمروز » و معرفی نکردن آن به اسکار گفت: «به هیچ عنوان چنین توصیفی درباره اینکه حق فیلم «ماجرای نیمروز» نادیده گرفته شده است صحت ندارد. «ماجرای نیمروز» از دیدگاه هیات انتخاب فیلمی خوب ، مهم و قابل اعتنا بود. این فیلم به دلیل اینکه شاخصههای مهمی را داشت بین ده فیلم منتخب قرار گرفت. به هیچ وجه نگاه غیر حرفه ای به این فیلم صورت نگرفته است.«ماجرای نیمروز » از تمامی جهات با فیلم های دیگر مقایسه شد و مورد بررسی قرار گرفت و لی به فهرست بعدی راه پیدا نکرد و این موضوع و عدم راهیابی آن چیز عجیبی نیست. «ماجرای نیمروز» قربانی نشد و فیلمی که انتخاب شد حاصل رای اکثریت هیات انتخاب بود.»

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اظهارات امیر اسفندیاری درباره ادغام ۲ جشنواره جهانی و ملی فجر
- «هامون»؛ فیلمی که پوستر نداشت/ افتتاح نمایشگاه پوستر فیلمهای دهه ۶۰ و ۷۰ در جشنواره جهانی فیلم فجر
- بازار جشنواره جهانی فجر چگونه برگزار میشود؟
- بیانیههای گلایهآمیز «مستندسازان»/ جای خالی مستندسازان در تجلیل از افتخارآفرینان/ پاسخ امیر اسفندیاری
- ضیافت سینمای ایران در هفتادمین جشنواره بینالمللی فیلم برلین برگزار شد
- امیر اسفندیاری داور جشنواره روسی شد
- جلیل اکبری صحت: نرگس آبیار شاگرد بسیار مستعد سینمای ایران است/ «نفس» کارگردانی را معرفی میکند که میتواند کیارستمی دیگری شود
- در تودیع یک مدیر ۲۰ سالهی سینما چه گذشت؟
- در اولین جلسه شورای عالی بینالملل سینمای ایران چه گذشت؟
- گزارش سینماسینما از تغییرات در بخش بینالملل بنیاد سینمایی فارابی/ مدیری که بعد از ۲۰ سال رفت و جوانی که عهدهدار امور شد
- تغییر معاون امور بینالملل فارابی پس از ۲۰ سال/ اسفندیاری رفت، فریدزاده منصوب شد
- مهمانهایی از ۷۸ کشور به جشنواره جهانی فیلم فجر میآیند/ انتخاب ۱۲۰ فیلم برای ۱۲ بخش
- فیلمهای نوروزی تلویزیون مشخص شدند
- نمایش «نفس» در مرکز فیلم کالیفرنیا
- اعلام ۹ نامزد نهایی فیلم غیرانگلیسی زبان اسکار/ «نفس» از رقابت حذف شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛