مشاور ابراهیم حاتمی کیا در فیلم «به وقت شام» با اشاره به برنامه ریزی های داعش در فیلم های تبلیغاتی شان بیان کرد که داعش یک کمپانی فیلمسازی برای ایجاد رعب و وحشت است.
به گزارش سینماسینما، اکران و جلسه نقد و برسی فیلم «به وقت شام» با حضور یاسر قزوینی مشاور ابراهیم حاتمیکیا در امور رسانهای داعش، جمعی از بازیگران عرب فیلم و دانشجویان سینما عصر روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت در دانشکده سینماتئاتر برگزار شد.
قزوینی پس از نمایش فیلم با اشاره به گسترده بودن تحقیقاتش در زمینه گروهک تکفیری داعش گفت: من چند سالی است در زمینه داعش و بخصوص در باره رسانههای این گروهک تروریستی کارهای تحقیقاتی میکنم. حدود چهارسال است که فیلمهایی را که داعش در فضای مجازی پخش میکند به صورت مستمر دانلود کرده و میبینم و درباره این فیلمها از بعد رسانهای تحقیق میکنم. وقتی قرار شد درباره داعش با آقای حاتمیکیا صحبت کنم در ابتدا به موضوع کارگردانی خشونت اشاره و تاکید کردم. کارگردانی وحشت به این معناست که در دارو دسته هر گروهی از داعش همواره یک فیلمبردار هم حضور دارد تا اتفاقات را پوشش تصویری دهد.
قزوینی با اشاره به اینکه شخصیت کارگردان در فیلم «به وقت شام» به پیشنهاد او شکل گرفته اظهار کرد: داعش صحنههای اعدام افراد را به وسیله فردی که به او تبلیغاتچی میگویند کارگردانی میکند و با بهترین کیفیت تصویری، میزانسن، موسیقی و تدوین در فضای مجازی پخش میکند. مثلا وقتی سر کسی از بدنش جدا میشود کلی طراحی میکنند تا سر جدا شده در گوشهای از قاب تصویر بیفتد و حالت فیلمهای هالیوودی و حرفهای داشته باشد. این موضوع به خوبی در فیلم «به وقت شام» به مخاطب نشان داده میشود و مخاطب پس از تماشای فیلم میداند که چقدر رسانهای شدن این جنایات برای داعش حائز اهمیت است.
استاد تاریخ دانشگاه تهران گفت: آنکه در داعش بالاترین رتبه را دارد فرد تبلیغاتچی است و من به این نتیجه رسیدهام که داعش یک کمپانی فیلمسازی است و قرار است با نمایش خشونت به شکل سینمایی هم از قبح آن بکاهد، هم نیروی انسانی جذب کند و هم علیه نیروهایی که در مقابلش مبارزه میکنند جنگ روانی به راه انداخته و رعب و حشت ایجاد کند. داعش اصلا به این نیت عملیات تروریستی و اعدامهای شقاوت بار به راه میاندازد که از آنها فیلمبرداری کرده و در فضای مجازی منتشر کند.
قزوینی در پایان سخنان خود بیان کرد: قدرت رسانه را به هیچ وجه نباید دست کم گرفت. متاسفانه ما در این زمینه بسیار کند عمل میکنیم. چند وقت پیش فیلم مستندی به نام «کسرالحدود» درباره شهید قمی از شبکه خبر پخش شد که مستندی ضعیف بود و شش ماه پس از شهادت او تولید شده بود و بخش بسیاری از فیلم همان ویدئوهای داعش بود. داعش به سرعت عمل کرده و هر اقدامی را رسانه ای میکند به نحوی که همه در دام روایت داعش می افتند. بیشک تولید آثار سینمایی و مستند روشنگرانه درباره داعش میتواند رویکرد اصلی این گروهک تکفیری و تروریستی را به مردم کشورمان و حتی مردم جهان نشان دهد. ما نیز باید با استفاده از قابلیتهای رسانه به شناساندن اهداف و نیات شوم این گروه ظالم مبادرت ورزیم.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- «موسی کلیمالله»؛ دومین فیلم پرفروش اکران نوروزی
- «موسی کلیم الله» بیگ پروداکشن ناامیدکننده
- حاتمیکیا چرا ساخت سریال «موسی(ع)» را پذیرفت؟
- هفته فیلم مقاومت در شبکه نمایش
- تاخیر یک هفتهای در اکران «شب طلایی» حاتمیکیا
- سید محمود رضوی تهیهکننده سریال «حضرت موسی(ع)» شد
- سیمافیلم در اطلاعیهای اعلام کرد: ساخت سریال «موسی(ع)» به کارگردانی حاتمیکیا متوقف نشده است
- شب حسرت ابراهیم حاتمیکیا و حضور مسعود کیمیایی در موزه سینما
- سهمی دیگر برای سینمای ایران از بخش جلوهگاه شرق
- کیوان مقدم مدیر هنری سریال حضرت «موسی» شد
- برشهای کوتاه/ تصاویری از هجدهمین جشنواره فیلم فجر
- ابراز نگرانی فرزندان سلحشور از تغییرات احتمالی در فیلمنامه سریال «حضرت موسی(ع)»
- چرا ابراهیم حاتمیکیا سریال حضرت موسی (ع) را میسازد/ علاقه به ساخت اثری قرآنی؛ ادای دین به فرجالله سلحشور
- خروج از مدیوم سینما/ نگاهی به فیلم «خروج»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





