جلسه نقد و بررسی مستند« خوان بیخوان» با حضورهادی معصومدوست (کارگردان) و محسن استادعلی(تهیهکننده) در سالن شماره شش سینما هویزه مشهد برگزار شد.
به گزارش سینماسینما، هادی معصومدوست درباره ایده اصلی « خوان بیخوان» گفت: من در ۱۵ سالگی فیلم کوتاهی درباره رابطه مادربزرگم با مادرساخته بودم که از راشهای آن فیلم در« خوان بیخوان» استفاده کردهام. اینکه مادربزرگم خودش نمیتوانست از پَس خودش بربیاید و باید از مادرِ مریضش هم نگهداری کند . چالش احساسی که بین اینها بود و اینکه گاهی مادربزرگم آنقدر خسته میشد که نمیتوانست از خودش مراقبت کند، برایم جالب بود.
وی با بیان اینکه در گذشته فیلم هایی نظیر« پیرپسر» نیز با همین موضوع ساخته شده، افزود: امروز دیگر قبح این موضوعات ریخته شده و فیلم های این چنینی راحت تر ساخته میشوند. من از دل ادبیات میآیم و دنبال این بودم تا پازلی که در ذهنم داشتم را پیاده کنم. فکر کردم میتوانم فضایی بسازم که به من نزدیک است و آنرا بسط دهم. من به این اثر به چشم یک سوژه نگاه کردم همچنان که به سایر کارهایم هم به همین شکل است.
معصومدوست درباره واکنش مخاطبان نسبت به فیلم نیز گفت: بالاخره در یک گوشه ذهنم فکر میکردم که مخاطب چه واکنشی به موضوع نشان می دهد اما به نظرم در وهله اول باید سازنده از فیلمش لذت ببرد. همان زمانی که داشتم فیلم را جلو میبردم به خصوص در لحظه تدوین، خیلی لذت میبردم و نگرانی ام تنها برای اولین نمایش بود نه قبلش.
وی در پاسخ به اینکه آیا کاراکترهای فیلم نسبت به نمایش تصاویر و گفتگوهایشان رضایت داشتند ؟ پاسخ داد: بعد از اینکه فیلم دیده شد تعداد زیادی فیلمهای خانوادگی برای تدوین به من سفارش داده شد. موضوع این بود که فکر میکردند هر حرف خاله زنکی که در خانه رد و بدل میشود توانایی تبدیل شدن به فیلم را دارد! زمانیکه داشتم این فیلم را میساختم داستان را بهشان توضیح دادم از چهره هایشان مشخص بود که به خوبی متوجه داستان شده اند. اما من اصلا انتظار نداشتم صحبتها اینقدر صریح گفته شود؛ فکر میکردم باید از لا به لای صحبتهای آنها کار را جلو ببرم.
معصوم دوست ادامه داد: از آنجایی که مدت زیادی بود ندیده بودمشان خودم هم جاهایی شوکه میشدم که اینقدر صریح با هم حرف میزنند و البته بگویم که از یک بخشی از راشها استفاده نکردم! اینکه چطور جلوی دوربین آنها اینقدرصریح صحبت می کردند، برمیگردد به اینکه با من راحت بودند.
وی درباره رابطه خودش و برادرش که در فیلم به آن پرداخته شده بود، گفت: اینکه میگویم «خوان بی خان» داستان چند نسل است به همین دلیل بود؛ من به عنوان نسل یکی مانده به آخر اگر برادرزادههایمان را نسل آخر در نظر بگیرم، تلاش کردم این سیکل باطل را بشکنم؛ و این همان برقرار کردن ارتباط است. اینکه از سطح حرفهایی که همهاش در ذهنمان است و بیشترش از عدم مفاهمه و دلایل بیهودهای که در فیلم دربارهاش صحبت میشود، خارج شویم و این سیکل را بشکنیم. دلایل پرداختن به رابطه خودم و برادرم همین بود. این را هم بگویم که شاه پیرنگ این فیلم، مردسالاری است که در هر دورهای به شکلی بروز پیدا میکند ولی مهمترین نکته همان عدم مفاهمه و اینکه ما بلد نیستیم با هم حرف بزنیم، چون یادمان ندادند.
در ادامه محسن استادعلی تهیه کننده اثرنیز در ادامه گفت: زمانه تغییر کرده و خجل بودن نسبت به دوربین کمی از بین رفته و به دلیل اینکه در این قصه خانواده هادی یک طرف ماجرا بود ،کار کمی راحتتر بود و از طرف دیگر من سعی کردم به عنوان تهیه کننده به جای اینکه مسئله ایجاد کنم راه را برای دیده شدن هموارکنم.
وی با بیان اینکه کارگردانی فیلم را خیلی دوست دارد، افزود: اینکه چیزی در حدود چهل و چند دقیقه فیلم در یک نقطه اتفاق میافتد و آن هم در یک لوکشین ثابت ، یعنی کارگردان توانسته میزانسن درستی بچیند و درست ببیند و این ایستایی دوربین که به حس حضور مادربزرگ کمک کرده، به نظرم نقطه اوج کارگردانی هادی است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- هیئتمدیره جدید انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند معرفی شد
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- جعفر صانعی مقدم: گسترش فعالیتها در سینمای «هنر و تجربه» بستگی به تامین نیازهای مالی دارد
- انتشار تیزر هفته فیلم ایتالیا + ویدئو
- اسامی فیلمهای حاضر در هفته فیلم ایتالیا اعلام شد/ از آثار مورتی تا برتولوچی
- هفته فیلم ایتالیا ۱۱ آذر آغاز میشود/ نمایش آنلاین و رایگان فیلمها
- چهارمین دوره هفته فیلم اروپایی برگزار میشود/ اعلام جزییات رویداد
- نانهای بیات/ نگاهی به فیلم «حوا، مریم، عایشه»
- کدام چریکه؟ کدام بهرام؟/ نگاهی به مستند «چریکه بهرام»
- سالها بایست تا دَم پاک شد/ نگاهی به فیلم «پری»
- فهرست فیلمهای روی پرده در سینماهای «هنروتجربه»/ «منگی» از ۱۵ شهریور میآید
- تابناک: نخستین گامها برای تعطیلی بستر نمایش دهها فیلم سینمایی ایران؟
- قابهای نامتعارف بیمعنی/ نگاهی به فیلم «امیر»
- ابوالفضل جلیلی: مشکل فیلمهای من این است که مردم را به فکر میاندازد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





