فیلم «کودکی ایوان» در بخش کلاسیکهای مرمتشده سیوهشتمین جشنواره جهانی فجر به روی پرده میرود.
به گزارش سینماسینما، به نقل از ستاد خبری سیوهشتمین جشنواره جهانی فجر، «کودکی ایوان» اولین ساخته بلند آندری تارکوفسکی، کارگردان شهیر روس در دوران اتحاد جماهیر شوروی، است.
این فیلم در سال ۱۹۶۲ جایزه شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز و جایزه بزرگ جشنواره فیلم شیکاگو را بهدست آورد و از سوی کشور تولیدکننده، برای رقابت در رشته اسکار بهترین فیلم خارجی معرفی شد.
در طول جنگ جهانی دوم، خانواده ایوان بوندارف (با بازی نیکلای بورلیائف که سابقه داوری در جشنواره فیلم فجر را نیز دارد) توسط نازیها کشته میشوند و او برای انتقام، در مقام دیدهبان، با ارتش اتحاد جماهیر شوروی در پشت خطوط آلمان فعالیت میکند.
دینا یوردانوفا، مدرس و نظریهپرداز سینمای جهان، در سال ۲۰۱۳ در مقالهای تحت عنوان «کودکی ایوان: تحقق رویا» نوشت:
تارکوفسکی کودکی خود را همانند ایوان در دوران جنگ گذراند. تارکوفسکی خود اشاره میکند «زیباترینِ خاطرات از دوران کودکی است». به همین جهت، تعدادی زیادی از تصاویر شخصی وارد «بافت تصویری» شده است.
بهطور خاص، او تصاویر جنگل درختان توس، استتار بهوسیله شاخههای درخت توس در ارسال کمکهای اولیه، چشمانداز در پسزمینه رویای آخر، کامیون پر از سیب و خیسیِ بدن اسبها از باران که زیر آفتاب تبدیل به بخار میشود، را در مقام آنچه از خاطرات شخصی او گرفتهشده، باز میشناسد.
نخستین فیلم بلند تارکوفسکی که بر کارگردانانی چون سرگئی پاراجانف و کریشتف کیشلوفسکی تاثیری شگرف داشته و در پارهای از متون در مقام شاعرانهترین فیلم جنگی تاریخ سینما مورد ستایش قرار گرفته است، از فیلمهای محبوب عمر ژان پل سارتر و اینگمار برگمان نیز بوده است. برگمان مواجهه با این فیلم را همچون معجزهای دانسته است.
سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده، کارگردان و تهیهکننده سینما در تهران برگزار میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- خوانشی روانکاوانه از جهانِ فیلم «استاکر» آندری تارکوفسکی
- برگزیدگان جشنواره شیکاگو معرفی شدند
- «زمستان بود» بهترین فیلم خارجی جشنواره شیکاگو شد
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- فیلم جعفر پناهی در راه آکادمی؛ فرانسه «یک تصادف ساده» را به اسکار فرستاد
- یورش نظامیان اسرائیلی به خانه فیلمساز برنده اسکار
- ۵ نامزد برای معرفی به اسکار اعلام شد
- «خرگوش سیاه خرگوش سفید» راهی شیکاگو شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





