فیلم «کودکی ایوان» در بخش کلاسیکهای مرمتشده سیوهشتمین جشنواره جهانی فجر به روی پرده میرود.
به گزارش سینماسینما، به نقل از ستاد خبری سیوهشتمین جشنواره جهانی فجر، «کودکی ایوان» اولین ساخته بلند آندری تارکوفسکی، کارگردان شهیر روس در دوران اتحاد جماهیر شوروی، است.
این فیلم در سال ۱۹۶۲ جایزه شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز و جایزه بزرگ جشنواره فیلم شیکاگو را بهدست آورد و از سوی کشور تولیدکننده، برای رقابت در رشته اسکار بهترین فیلم خارجی معرفی شد.
در طول جنگ جهانی دوم، خانواده ایوان بوندارف (با بازی نیکلای بورلیائف که سابقه داوری در جشنواره فیلم فجر را نیز دارد) توسط نازیها کشته میشوند و او برای انتقام، در مقام دیدهبان، با ارتش اتحاد جماهیر شوروی در پشت خطوط آلمان فعالیت میکند.
دینا یوردانوفا، مدرس و نظریهپرداز سینمای جهان، در سال ۲۰۱۳ در مقالهای تحت عنوان «کودکی ایوان: تحقق رویا» نوشت:
تارکوفسکی کودکی خود را همانند ایوان در دوران جنگ گذراند. تارکوفسکی خود اشاره میکند «زیباترینِ خاطرات از دوران کودکی است». به همین جهت، تعدادی زیادی از تصاویر شخصی وارد «بافت تصویری» شده است.
بهطور خاص، او تصاویر جنگل درختان توس، استتار بهوسیله شاخههای درخت توس در ارسال کمکهای اولیه، چشمانداز در پسزمینه رویای آخر، کامیون پر از سیب و خیسیِ بدن اسبها از باران که زیر آفتاب تبدیل به بخار میشود، را در مقام آنچه از خاطرات شخصی او گرفتهشده، باز میشناسد.
نخستین فیلم بلند تارکوفسکی که بر کارگردانانی چون سرگئی پاراجانف و کریشتف کیشلوفسکی تاثیری شگرف داشته و در پارهای از متون در مقام شاعرانهترین فیلم جنگی تاریخ سینما مورد ستایش قرار گرفته است، از فیلمهای محبوب عمر ژان پل سارتر و اینگمار برگمان نیز بوده است. برگمان مواجهه با این فیلم را همچون معجزهای دانسته است.
سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده، کارگردان و تهیهکننده سینما در تهران برگزار میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- خوانشی روانکاوانه از جهانِ فیلم «استاکر» آندری تارکوفسکی
- برگزیدگان جشنواره شیکاگو معرفی شدند
- «زمستان بود» بهترین فیلم خارجی جشنواره شیکاگو شد
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- فیلم جعفر پناهی در راه آکادمی؛ فرانسه «یک تصادف ساده» را به اسکار فرستاد
- یورش نظامیان اسرائیلی به خانه فیلمساز برنده اسکار
- ۵ نامزد برای معرفی به اسکار اعلام شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





