فیلم سینمایی «سامی» به کارگردانی حبیب باوی ساجد و به تهیهکنندگی مقداد طُرفه، در بخش «مسابقه اصلی» شانزدهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم «رُم» در کشور ایتالیا پذیرفته شد. در این رویداد معتبر سینمایی، از «کوئنتین تارانتینو»، «تیم برتون» و «آرتور پن» تقدیر میشود.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی فیلم، فیلم سینمایی «سامی» به کارگردانی حبیب باوی ساجد و به تهیهکنندگی مقداد طُرفه که تنها نماینده سینمای ایران در این رویداد مهم سینمای جهان است و چندی پیش جایزه بهترین فیلمنامه بخش مسابقه اصلی شانزدهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم «کازان» در کشور روسیه را دریافت کرده است، در جدیدترین و سومین حضور پیاپی جهانی خود در چهار سانس مختلف از جمله؛ در ساعت ۱۸:۳۰ روز ۲۹ مهر (۲۱ اکتبر)، در ساعت ۱۱:۳۰ قبلازظهر و در ساعت ۲۱:۳۰ روز ۳۰ مهر (۲۲ اکتبر) و نیز در ساعت ۲۱:۳۰ روز یکم آبان ماه امسال (۲۳ اکتبر) در بخش «مسابقه اصلی» شانزدهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم «رُم» Roma در کشور ایتالیا به نمایش در میآید.
«سامی» برای تصاحب جایزه جشنواره بینالمللی فیلم «رُم»، با ۲۲ فیلم سینمایی و مستند از کشورهای مختلف جهان، از جمله؛ «زود باش» C’mon C’mon ساخته «مایک میلز» از آمریکا، «سرانو» Cyrano ساخته «جو رایت» از آمریکا، «چشمهای تامی فی» The Eyes of Tammy Faye ساخته «مایکل شوالتر» از آمریکا، «یک لحظه» One Second ساخته «ژانگ ییمو» از چین، «در حال عبور» Passing ساخته «ربکا هال» از انگلستان، «دریای شمال» The North Sea ساخته «باو دفورن» از بلژیک، «من زلاتان هستم» I Am Zlatan ساخته «ینس سوگرن» از سوئد و … به رقابت میپردازد.
در این دوره از جشنواره بینالمللی فیلم «رم» و در روز ۲۲ مهر (۱۴ اکتبر) با اهدای جایزه یک عمر دستاورد هنری از «کوئنتین تارانتینو» Quentin Tarantino تقدیر میشود و این کارگردان سرشناس سینمای جهان که در سال ۲۰۱۲ با ساخت فیلم سینمایی «جنگوی زنجیرگسسته» Django Unchained به وسترن اسپاگتی ایتالیایی ادای احترام کرده بود، در بخش «برخورد نزدیک» به پرسشهای علاقمندان به سینما و طرفداران آثار خود پاسخ میدهد.
مسئولان این رویداد معتبر سینمایی؛ همچنین با اهدای جایزه یک عمر دستاورد هنری از «تیم برتون» کارگردان مطرح سینمای جهان، به عنوان یکی از اصیلترین فیلمسازان صنعت فیلم در آمریکا تجلیل میکنند.
در شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم «رُم» مروری بر آثار «آرتور پن» Arthur Penn کارگردان و تهیهکننده فقید سینما و تئاتر آمریکا و خالق آثار ماندگاری همچون؛ «بانی و کلاید» و «معجزهگر» برگزار میشود و در نشستی «زادی اسمیت» Zadie Smith نویسنده مطرح بریتانیایی و خالق رمان پرفروش «دندانهای سفید» و برنده جایزه «اورنج» به سؤالات حاضران در جلسه پاسخ میدهد.
در دورههای گذشته این جشنواره، چهرههای سرشناس سینمای جهان از جمله؛ «مارتین اسکورسیزی»، «دیوید لینچ»، «رابرت ردفورد»، «برناردو برتولوچی»، «تام هنکس»، «روبرتو بنینی»، «مونیکا بلوچی»، «مریل استریپ»، «الیور استون»، «کیت بلانشت»، «خاویر دولان»، «ایزابل هوپر»، «جیمز ایوری» و … حاضر بودند.
جشنواره بینالمللی فیلم «رم» با دبیری «آنتونیو موندا» و با نمایش آثاری از کارگردانان کشورهای مختلف جهان، در بخشهای رقابتی و غیررقابتی شامل؛ «مسابقه اصلی»، «همه در مورد آن صحبت میکنند»، «رویداد ویژه»، «تولید مشترک»، «بازتاب»، «برخورد نزدیک»، «رفلکس»، «دوئل»، «مرمت»، «مروری بر آثار آرتور پن»، «زندگی ما»، «رایگان»، «رویدادهای اجتماعی و زیست محیطی»، «رویدادهای دیگر جشنواره»، «نشستهای تخصصی» و … از روزهای ۲۲ مهر تا ۲ آبان ماه امسال (۱۴ تا ۲۴ اکتبر) در شهر رم پایتخت کشور ایتالیا برگزار میشود.
«سامی» در آخرین حضور بینالمللی خود به عنوان تنها نماینده سینمای ایران؛ روز ۱۹ شهریور ماه امسال (۱۰ سپتامبر) در بخش رقابتی «فیلمهای بلند سینمایی» در نخستین دوره جشنواره بینالمللی فیلم «امید» HOPE در شهر استکهلم در کشور سوئد در حوزه اتحادیه اروپا روی پرده رفت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- میراثِ کودکی
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- یادداشتی بر فیلم سینمایی «سامی»؛ مکان به مثابه شخصیت
- واقعگرایی در فیلم «سامی» مثل «تفنگ چخوف»
- «سامی»؛ بقای عشق واقعی پس از فقدان
- راهیابی فیلم کوتاه «البنات» به جشنواره مصری
- بررسی فیلم «سامی» از منظر نویسنده عرب/ وفاداری به انسان
- «سامی»؛ هرمنوتیک رنج و کنشگری ضدهژمونیک پیرامون
- یادداشت امیر نادری درباره «سامی»/ روح جنوب در فیلم موج میزند
- «سامی»؛ ایستادگی پُردرد و رنجِ فراموششدگان
- چه را حبیب از حمید آموخت!؟
- «سامی» ادای دین به فرهنگ و سینمای خوزستان
- ناصر تقوایی؛ فیلمسازی که حسرتِ نوشتن داشت/ داغِ سینما بر دلِ ادبیات
- درنگی بر سینما و ادبیات؛ چشمِ سوم
- تیمِ «رُفیش» را حذف کن!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش





