فریدون جیرانی در نامهای ضمن تمجید از فیلم «قاتل اهلی» خطاب به مسعود کیمیایی متنی نوشت.
به گزارش سینماسینما، فریدون جیرانی اینطور نوشته است: «کیمیایی عزیز من دیشب وظیفه داشتم از شخصیت کارگردانی دفاع کنم که چند نسل از او سینما یاد گرفتند٬ وظیفه داشتم و به وظیفهام عمل کردم.
من با همهی احترامی که برای پرویز پرستویی قائل بودم از نامهی او دلگیر شدم و همان روز دلگیریم را به جواد طوسی گفتم. ای کاش این اختلافات به بعد از نمایش فیلم موکول میشد و آن زمان در جلسات خصوصی اختلاف حل میشد. آوردن اختلافات به مطبوعات درست نبود. اما ……
کیمیایی عزیز این بار برخلاف «متروپل» داستان خوبی داشتی با سه شخصیت سر پا (امیر جدیدی) ٬(پرویز پرستویی) و (پرویز پورحسینی) و آذرنگ که در همان صحنهی کوتاه میدرخشد.
پرویز پرستویی یکی از بهترین بازیهایش را کرده است٬ بازی که کیمیایی دوست دارد و پرویز آمده است، توی فرم بازیهای کیمیایی. فیلم از نظر قاببندی ٬ نور ٬ رنگ با کارهای قبلیت فرق دارد و به نظر من بهترین فیلم چند سال اخیر توست. اما…..
کیمیایی عزیز نقشی که برای پولاد نوشتی میتوانست در کمترین صحنه بیشترین تاثیر را داشته باشد اما الان فیلم از همین نقش چون بیشتر از ظرفیت نقش داخل قاب آمده لطمه خورده است. خودت میدانی که من پولاد را دوست دارم و معتقدم اگر کمتر در فیلمهای تو بازی کند، موفقتر میشود که من این موضوع را به خودش هم گفتم.
کیمیایی عزیز اگر فیلم را کوتاه کنی آن سه شخصیت سر پا را حفظ کنی، اندازهی پولاد همان اندازهای بشود که فیلمنامه میطلبد (قاتل اهلی) بهترین فیلم چند سال اخیر تو خواهد شد.
کیمیایی عزیز نسل من از تو سینما آموخته است و دوست دارد که استادش در آرامش کار کند و فیلم مهم بسازد که این بار این اتفاق افتاده است. حیف است فیلم به خاطر صحنههایی لطمه ببیند.
من میدانم برای پولاد هم فیلم مهمتر است از کم و زیادشدن نقش خودش.
کیمیایی عزیز با کم شدن صحنهها، همهی اختلافات حل میشود و دعوایی ادامه پیدا نمیکند و تهیهکنندهای ضرر نمیکند. این حق را خودت برای تهیه کننده قائلی که باید سرمایهاش برگردد و فیلم هرچه جمع وجور تر شود (بهتر) میشود.
کیمیایی عزیز فضولی کردم٬ جسارت کردم امیدوارم ناراحت نشوی. فیلم «قاتل اهلی» بهترین فیلم تو و تهیهکننده است. این فیلم خوب را قاطی دعوا نکن بگذار در اکران بیشتر بدرخشد.»
فریدون جیرانی شامگاه ۱۶ بهمن ماه در نشست پرحاشیهی فیلم «قاتل اهلی» در جشنوارهی فیلم فجر حاضر شد و دقایقی در حاشیه نشست به گفتوگو پرداخت.
منبع: ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- کیمیایی از تجلیل تا تحلیل
- بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار شد؛ «قیصر» سخنگوی جامعه است/ کیمیایی بهزودی فیلم جدیدش را میسازد
- «قیصر»؛ خندقی در گذر زمان
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- «جسدهای جاندار» در گالری ثالث؛ آثار مسعود کیمیایی تماشایی میشود
- فریدون جیرانی رئیس کانون کارگردانان شد
- رونمایی از فیلم مستند ساموئل خاچیکیان با پیام مسعود کیمیایی
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- سکانس طلایی/ تصنیف نارایاما
آخرین ها
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن