فریدون جیرانی در نامهای ضمن تمجید از فیلم «قاتل اهلی» خطاب به مسعود کیمیایی متنی نوشت.
به گزارش سینماسینما، فریدون جیرانی اینطور نوشته است: «کیمیایی عزیز من دیشب وظیفه داشتم از شخصیت کارگردانی دفاع کنم که چند نسل از او سینما یاد گرفتند٬ وظیفه داشتم و به وظیفهام عمل کردم.
من با همهی احترامی که برای پرویز پرستویی قائل بودم از نامهی او دلگیر شدم و همان روز دلگیریم را به جواد طوسی گفتم. ای کاش این اختلافات به بعد از نمایش فیلم موکول میشد و آن زمان در جلسات خصوصی اختلاف حل میشد. آوردن اختلافات به مطبوعات درست نبود. اما ……
کیمیایی عزیز این بار برخلاف «متروپل» داستان خوبی داشتی با سه شخصیت سر پا (امیر جدیدی) ٬(پرویز پرستویی) و (پرویز پورحسینی) و آذرنگ که در همان صحنهی کوتاه میدرخشد.
پرویز پرستویی یکی از بهترین بازیهایش را کرده است٬ بازی که کیمیایی دوست دارد و پرویز آمده است، توی فرم بازیهای کیمیایی. فیلم از نظر قاببندی ٬ نور ٬ رنگ با کارهای قبلیت فرق دارد و به نظر من بهترین فیلم چند سال اخیر توست. اما…..
کیمیایی عزیز نقشی که برای پولاد نوشتی میتوانست در کمترین صحنه بیشترین تاثیر را داشته باشد اما الان فیلم از همین نقش چون بیشتر از ظرفیت نقش داخل قاب آمده لطمه خورده است. خودت میدانی که من پولاد را دوست دارم و معتقدم اگر کمتر در فیلمهای تو بازی کند، موفقتر میشود که من این موضوع را به خودش هم گفتم.
کیمیایی عزیز اگر فیلم را کوتاه کنی آن سه شخصیت سر پا را حفظ کنی، اندازهی پولاد همان اندازهای بشود که فیلمنامه میطلبد (قاتل اهلی) بهترین فیلم چند سال اخیر تو خواهد شد.
کیمیایی عزیز نسل من از تو سینما آموخته است و دوست دارد که استادش در آرامش کار کند و فیلم مهم بسازد که این بار این اتفاق افتاده است. حیف است فیلم به خاطر صحنههایی لطمه ببیند.
من میدانم برای پولاد هم فیلم مهمتر است از کم و زیادشدن نقش خودش.
کیمیایی عزیز با کم شدن صحنهها، همهی اختلافات حل میشود و دعوایی ادامه پیدا نمیکند و تهیهکنندهای ضرر نمیکند. این حق را خودت برای تهیه کننده قائلی که باید سرمایهاش برگردد و فیلم هرچه جمع وجور تر شود (بهتر) میشود.
کیمیایی عزیز فضولی کردم٬ جسارت کردم امیدوارم ناراحت نشوی. فیلم «قاتل اهلی» بهترین فیلم تو و تهیهکننده است. این فیلم خوب را قاطی دعوا نکن بگذار در اکران بیشتر بدرخشد.»
فریدون جیرانی شامگاه ۱۶ بهمن ماه در نشست پرحاشیهی فیلم «قاتل اهلی» در جشنوارهی فیلم فجر حاضر شد و دقایقی در حاشیه نشست به گفتوگو پرداخت.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مسعود کیمیایی: حالم خوب است/۲۰ روز دیگر کار جدیدم را شروع می کنم
- نقد و بررسی «دندان مار» در بنیاد حریری بابل
- متفاوتترین بدمن تاریخ سینمای ایران
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- به بهانه پایان سریال «شکارگاه»/ متخصص روایتهای طولانی اما بیملال
- پروانه ساخت سینمایی برای چهار فیلمنامه صادر شد
- در سالگرد تولد مسعود کیمیایی/ ادای دین به سینماگر آرمانگرا
- پایان فیلمبرداری «اسکورت» با حضور امیر جدیدی و هدی زینالعابدین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- کیمیایی از تجلیل تا تحلیل
- بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار شد؛ «قیصر» سخنگوی جامعه است/ کیمیایی بهزودی فیلم جدیدش را میسازد
- «قیصر»؛ خندقی در گذر زمان
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد





