نوید محمدزاده خطاب به اکبر زنجانپور گفت: من از شما بازیگری و کار جدی را یاد گرفتم. از شما یاد گرفتم که باید عاشق بازیگری باشی.
به گزارش سینماسینما، به نقل از روابطعمومی استودیو هورخش، آیین نکوداشت اکبر زنجانپور، بازیگر و کارگردان پیشکسوت به همراه اکران مردمی انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» به کارگردانی اشکان رهگذر با حضور هنرمندانی همچون خسرو سینایی، سعید پور صمیمی، سیامک اطلسی، نوید محمد زاده، تینا پاکروان، اکتای براهنی، مهدی گلستانه و الهام پاوهنژاد برگزار شد. در این مراسم که با سخنرانی سعید پور صمیمی، تینا پاکروان و نوید محمد زاده همراه بود به اکبر زنجانپور شاهنامه اهدا شد.
مراسم نکوداشت اکبر زنجانپور، بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون در اکران مردمی انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» روز یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در پردیس سینما گالری ملت برگزار شد.
اشکان رهگذر، نویسنده و کارگردان انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» اجرای این مراسم را بر عهده داشت.
او در ابتدای این مراسم حاضران را به تماشای کلیپی از صحنههای بازی اکبر زنجانپور در فیلمهای مختلف و پشتصحنه دوبله انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» دعوت کرد.
پور صمیمی: ما در سالهای بیرونقی هنر نمایش به دنبال بازیگری رفتیم
سعید پور صمیمی، بازیگر پیشکسوت درباره اکبر زنجانپور گفت: صحبت کردن درباره استاد زنجانپور کمی مشکل است چون هم ابعاد کاریاش زیاد است و هم من با ایشان افتخاری همکاری نداشتم. من و آقای زنجانپور هم دانشکدهای بودیم یعنی از سال ۱۳۴۴ که در دانشگاه تهران رشته تئاتر باز شد.
او ادامه داد: زمانی که ما به دنبال بازیگری رفتیم، دوران بیرونقی هنر نمایش بود. یادمان باشد که در آن دوره نه تئاتر شهری بود، نه سنگلج و نه تالار وحدت. اصلاً نمیدانم ما برای چه به دنبال این کار رفته بودیم. چراکه در آن سالها یکسری کار بازاری مانند آنچه در لالهزار اتفاق میافتاد داشتیم ولی به دنبال تئاتر واقعی رفتن فقط عشق میخواست، نه هیچچیز دیگر که استاد زنجانپور نشان داد بهخوبی این عشق را دارد.
پور صمیمی عنوان کرد: در آن سالها بسیاری در کنار ما بودند که بهمرور این کار را رها کردند، امروز که به آن نسل نگاه میکنم، میبینم فقط چند نفر در این حرفه باقی ماندند. چون بسیار سخت بود همه تحملش را نداشتند. یکی از سختیهایش بدنامی بود.
او بابیان اینکه اکبر زنجانپور نشان داد که مرد واقعی بازیگری است گفت: فقط کافی است به کارنامه کاریاش نگاهی بی اندازیم تا ببینم که در مهمترین و ماندگارترین کارهای آن سالها همکاری داشته است. در سالهای بعدی هم بهعنوان کارگردان کارهایی انجام میدهد که بازهم بسیار باارزش است.
پور صمیمی با تأکید بر اینکه جدا از مسئله تکنیک و حرفه، فرهنگ بازیگری هم مسئله مهمی است توضیح داد: کسانی که میخواهند در این عرصه ماندگار و تأثیرگذار شوند، باید فرهنگ این هنر را هم داشته باشند و فقط به تکنیک بسنده نکنند. آقای اکبر زنجانپور بیش از حدود ۵۰ سال در هنر نمایش ماندگار شد و کارکرد. نوع کار کردن او برای من خیلی مهم است، چون اخلاق این کار را داشت و یکی از بیحاشیهترین آدمهای این حرفه در تمام این سالها بوده است.
پور صمیمی بابیان اینکه به دوستیاش با اکبر زنجانپور افتخار میکند گفت: جا دارد اینجا از دو دوست مشترک ازدسترفتهمان یعنی اکبر ساکت کسایی و کیهان رهگذار یاد کنم. برای اکبر زنجانپور عمر طولانی باافتخار آرزو میکنم.
تینا پاکروان: آرزوی نسل من کار کردن با بزرگانی همچون اکبر زنجانپور است
در ادامه مراسم، تینا پاکروان، انتخابکننده صداپیشگان انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» درباره اکبر زنجانپور گفت: آقای زنجانپور و هنرمندانی از جنس ایشان شکلگرفته دهه ۴۰ ایران، دوره روشنفکری هستند که چقدر حیف ما آن دوران را ندیدیم. زمانی که من وارد دانشکده سینما و تئاتر شدم، بزرگترین شوقوذوق من دیدن استاد زنجانپور جلوی در کلاس بازیگری بود. ولی متأسفانه آقای زنجانپور از ترم بعدی دیگر در دانشکده ما تدریس نکردند و من همیشه این حسرت را با خودم کشیدم که شاگرد ایشان باشم.
او ادامه داد: من آقای اکبر زنجانپور را از سریالهای «آوای فاخته» و «عطر گل یاس» میشناختم و میدیدیم که در «شب هزار و یکم» استاد بیضایی چطور تلاش میکنند. میخواهم بر نکتهای که آقای پور صمیمی گفتند، تأکید کنم. این نسل از هنرمندان جایگاهی در هنر ایران دارند که ماندنی است. آرزوی نسل ما، کار کردن با این عزیزان بوده است، چون ما به خاطر زحمت این عزیزان عاشق سینما شدیم.
پاکروان تأکید کرد: هرچند که ما دیگر اصولی که این استادان در کار دارند را نمیبینیم. با احترام به نوید محمد زاده که در اینجا حضور دارد و از جنس خوب بازیگران این دوره است که پرچم ایران را در نقاط مختلف دنیا بالابرده است، نسل بزرگانی چون آقای اکبر زنجانپور، خسرو سینایی، سیامک اطلسی، سعید پور صمیمی که بسیاری از چیزها را به ما یاد دادند.
او ادامه داد: آنها بودند که باعث شدند ما با بازیگرانی روبهرو شویم که وقتی متن را به آنها میدهیم، بگویند من این نقش را دوست ندارم، پس بازی نمیکنم. درحالیکه ممکن است پنج سال هم کارنکرده باشند. ولی مانند کسانی که قلم نمیفروشند، آنها هم هنرشان را نمیفروشند. درحالیکه امروز با بازیگرانی مواجه هستیم که قبل از خوانش فیلمنامه، در ابتدا میخواهند دستمزد بازیشان را بدانند. متأسفانه یکی، دو تا هم نیستند.
پاکروان با اشاره به انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» گفت: دلم برای کسانی مانند اشکان رهگذر میسوزد که در این سن، همهسالهای جوانی خودش را پای خلق اثری گذاشت که نماینده سینمای ایران در اسکار میشود ولی سهمش از سالنهای سینمای ایران ۱۰، ۱۵ سالن تک سئانس است.
او تأکید کرد: اینجا دیگر ارزشی برای هنر و فرهنگ قائل نیستیم، جنس همهچیز عوضشده است. همهچیز خریدنی شده است. انگار همهچیز به پول ربط دارد. هرجایی اگر انیمیشنی وارد رقابت اسکار میشد، تمام سالنها را برای اینکه آن را نمایش دهند در اختیارش میگذاشتند و مردم مشتاق تماشای این اثر بودند. امیدوارم رهگذر به حقش برسد. چراکه او بخشی از اثر استاد بزرگ فردوسی را که تلاش کرد در دوره خفقان درباره ایران بنویسید، را به تصویر کشیده است.
نوید محمد زاده: از اکبر زنجانپور عشق به بازیگری را یاد گرفتم
نوید محمد زاده، بازیگر تئاتر و سینما بعدازآنکه به همراه اشکان رهگذر، شاهنامه به اکبر زنجانپور اهدا کرد، خطاب به او گفت: هر ثانیهای که شما را میبینم برایم خاطر انگیز است. من از شما بازیگری و کار جدی را یاد گرفتم. از شما یاد گرفتم که باید عاشق بازیگری باشی. واقعاً ممنون هستم که در این جایگاهی که دارد همیشه به پشتصحنه تئاترهای ما آمدید و از ما حمایت کردید.
زنجانپور: اشکان رهگذر به قهرمانان بی تصویر شاهنامه، تصویر بخشیده است
اکبر زنجانپور بابیان اینکه امشب، شب بزرگی برای من است گفت: کسی که باعث آشنایی من با اشکان رهگذر شد، خانم تینا پاکروان بود. دو سال پیش به من زنگ زد و گفت فیلم انیمیشنی درباره شاهنامه هست، بیا و صحبت کن. به او گفتم موضوع شاهنامه باشد، شما هم تأیید کنی، حتماً میآیم و باید بگویم امروز بسیار خوشحال هستم که این کار را انجام دادم. چراکه هر ایرانی با فردوسی و شاهنامه ارتباط دارد و خلوت خودش را با این اثر گرانقدر گذرانده است.
او ادامه داد: همه ما به شاهنامه و فردوسی افتخار میکنیم. زمانی که فردوسی شاهنامه را مینوشت نه عکسی بود و نه نقاشی. او درباره تاریخی صحبت میکند که نیست ولی میخواهد بگوید که وجود داشته است. حالا اشکان رهگذر به این قهرمانان بی تصویر، تصویر بخشیده است و آنها را زنده کرده است.
زنجانپور تأکید کرد: فردوسی بزرگ این تاریخ را به ما ایرانیان هدیه کرد و ما بهعنوان یک ملت مخلصش هستیم. حالا اشکان رهگذر، کار دیگری میکند، او قهرمانان شاهنامه را در این انیمیشن که کار بزرگی است قرار میدهد و به ملت ایران پیشنهاد میکند که به سراغ شاهنامه بروند.
این برنامه بهپاس قدردانی از یکعمر فعالیت این هنرمند که در انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» صداپیشه نقش کاوه آهنگر است، برگزار شد.
«آخرین داستان» اولین انیمیشن بلند سینمایی به نویسندگی و کارگردانی اشکان رهگذر است که داستان این فیلم برداشتی آزاد از روایت «ضحاک» در شاهنامه اثر حکیم ابوالقاسم فردوسی است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جشنواره کانادایی به «ژولیت و شاه» جایزه داد
- همزمان با روز جهانی انیمیشن، بازی رومیزی «ژولیت و شاه» رونمایی شد
- پالم اسپرینگز به «ژولیت و شاه» جایزه داد
- تحسین انیمیشن ایرانی در رسانه خارجی/ «ژولیت و شاه»؛ بازآفرینی انیمیشن موزیکال در دل فرهنگی غیرغربی
- در اولین حضور بینالمللی؛ «ژولیت و شاه» در جشنواره فانتزیا نمایش داده میشود
- حمایت معکوس؛ سازوکارهای حمایتی ناکارآمد، انیمیشن ایران را زمینگیر کرده است
- یادداشتی برای «ژولیت و شاه»؛ قصهای آمیخته از تخیل و واقعیت
- نوید محمدزاده با کارگردانی خودش روی صحنه میرود
- رونمایی از پوستر و پیش نمایش سریال «ژولیت و شاه»/ خاطرات همایونی سریال شد
- فیلمی به تهیهکنندگی نوید محمدزاده در جشنواره لوکارنو
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
- «جنگل آسفالت» با بازی نوید محمدزاده و فرشته حسینی
- انیمیشن «نغمه برگها» و ۱۰ جایزه بینالمللی
- ماجرای بازیگری که در انتظار نوید محمدزاده بود؛ «من نوید نیستم!» به اجرا بازگشت
- دو جایزه جشنواره نیویورک برای «شب، داخلی، دیوار»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





