تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۱۱/۰۸ - ۰۰:۵۹ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 78576

نویسنده کتاب‌های «هامون»و «آژانس شیشه‌ای» با اشاره به اینکه در فضای نقد مهم استدلال منتقد است، گفت: کسانی که به عنوان اسطوره‌های سینما از آن ها یاد می‌کنیم، در فضای نقد فیلم اصولا عناصر مقدس و غیرقابل نفوذی نیستند.

به گزارش سینماسینما،  آیین رونمایی و معرفی کتاب های «هامون» و «آژانس شیشه ای» از مجموعه کتاب «نقد سینمای ایران» نوشته سعید عقیقی در تالار سیف الله داد خانه سینما برگزار شد.
مجموعه تک نگاری «نقد سینمای ایران» که به تازگی این دو کتاب از آن منتشر شده شامل نقد، تحلیل و بررسی فیلم‌های مهم و تاثیرگذار سینمای ایران است.
سعید عقیقی نویسنده این کتاب در ابتدای جلسه با اشاره به این که کتاب «آژانس شیشه‌ای» ۲۰ سال پیش نگاشته و منتشر شد، اظهار خوشحالی کرد که حالا توانسته مجددا و با رویکردی تازه هم این کتاب را بازنویسی کند و هم عناوین دیگری از جمله «هامون» به مجموعه‌ تک نگاری نقد سینمای ایران اضافه کند.
وی همچنین با اظهار امیدواری از اینکه این مجموعه تا ۱۰ عنوان ادامه یابد، گفت که ممکن است من با هیچ یک از ایدئولوژی های درون هیچ یک از این دو فیلم کمترین توافقی نداشته باشم، این به هیچ وجه مهم نیست؛ مهم استدلال هایی است که من در نقد و تحلیل خودم از این فیلم‌ها بیان کرده ام.
او به این نکته هم اشاره کرد که کسانی که به عنوان اسطوره‌های سینما از آن ها یاد می‌کنیم، در فضای نقد فیلم اصولا عناصر مقدس و غیرقابل نفوذی نیستند. مهم استدلال منتقد است که نظرات خودش را چگونه توضیح می‌دهد.
خسرو دهقان نویسنده، روزنامه نگار و منتقد سینما یکی از سخنرانان این برنامه بود.
وی ضمن انتقاد از وضعیت نشر و تیراژ در ایران در عین حال با ارائه آماری گفت: همین که تعداد کتاب از ۳۰۰ عنوان در دهه ۵۰ به حدود ۴۰ هزار عنوان در سال ۱۳۹۵ رسیده جای خوشحالی است.
دهقان همچنین با بیان این که غالبا کتاب‌های سینمایی به صورت پراکنده و با هزینه‌های شخصی منتشر می‌شوند، از این که یک ناشرجدی اقدام به انتشار ادامه دار کتاب‌ در حوزه ی سینما کرده است اظهار خرسندی کرد.
وی در پایان سخنان خود روش‌هایی را برای انتخاب کتاب مناسب برشمرد و ضمن تمجید از ظاهر کتاب‌های «هامون» و «آژانس شیشه‌ای» تاکید کرد: نقد یک فیلم و کتاب درباره‌ یک فیلم، هویتی مستقل از خود فیلم دارد. می توان یک فیلم را دوست نداشت ولی از مطالعه‌ نقد و تحلیل دیگران درباره‌ی آن لذت برد.
سخنران دیگر این مراسم، امیرحسین سیادت منتقد سینما بود که ضمن تقدیر از پرکاری و جدیت عقیقی در حوزه کتاب، سخنان خود را این گونه آغاز کرد که هر یک از این ۲ فیلم اهمیت خاصی دارند، چون آینه ی دوران خود هستند.
وی در ادامه در قیاس تک نگاری فیلم و نقدهایی که معمولا در زمان اکران یک فیلم در مجلات سینمایی به چاپ می‌رسند اظهار کرد که حسن تک نگاری در این است که زمان کافی از نمایش فیلم‌ها گذشته و منتقد می‌تواند به دور از هیاهوهای اولیه، انچه را درباره‌ فیلم می‌اندیشد، به رشته تحریر درآورد.
سیادت گفت که در زمان نمایش «هامون» تریبون‌ها محدود بود و منتقدانی که همیشه از همه‌ فیلم‌ها بدشان می‌آید از این فیلم هم بدشان آمد و منتقدان جدی‌تر سینما هم خیلی فیلم را جدی نگرفتند اما به نظر می‌رسد که این فیلم در گذر زمان تازه دارد درک و شناخته می‌شود و انتشار کتاب «هامون»، گواهی بر این مدعاست.
همچنین مهران کاشانی نویسنده و فیلمنامه نویس نیز در سخنانی به شرح نقد این ۲ کتاب پرداخته و گفت که آنچه سعید عقیقی در این ۲ کتاب انجام داده، چیزی فراتر از نقد صرف است. او در این کتاب ها کاری تحلیلی انجام داده و مخاطب در کتاب با نکاتی مواجه است که جنبه‌های اموزشی دارد. کتاب لایه‌های متعدد فیلم را می‌شکافد و باعث می‌شود حتی مخاطبی که ممکن است بارها فیلم را دیده باشد، همچنان از کتاب بیاموزد.
وی همچنین اشاره داشت که عقیقی در کتاب، نگاهی تحلیلی به سینمای فیلمساز دارد و تاثیرات متقابل فیلم و بستر فرهنگی و اجتماعی زمان تولید فیلم را بر یکدیگر توضیح می‌دهد.
این مراسم که میزبان سیروس الوند، رضا مقصودی، حسن حسندوست، حبیب رضایی، کامران ملکی و تنی چند از منتقدان و نویسندگان سینمای ایران بود، با استقبال علاقمندان سینما و حوزه کتاب و نقد برگزار شد.
کتاب های «هامون» و «آژانس شیشه ای» ۲ کتاب از مجموعه «نقد سینمای ایران» به قلم سعید عقیقی منتقد و نویسنده سینمای ایران است که به همت نشر سفیدسار (ناشر تخصصی حوزه سینما) چاپ و روانه بازار نشر شده است.

منبع: ایرنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها