بالاخره پس از تب و تاب و گمانهزنیهای فراوان پرونده فیلمهای انتخاب شده برای بخش رقابتی جشنواره کن با اضافه شدن فیلم «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی به عنوان بیست و یکمین فیلم بسته شد.
به گزارش سینماسینما، امسال ۲۱ فیلم از سراسر جهان برای کسب نخل طلای کن رقابت میکنند که این رقم حاکی از برنامهای قدرتمند در بخش رقابتی کن است، این در حالی است که مسئولان این رویداد سینمایی سال گذشته ۱۹ فیلم و در سال ۲۰۱۴ نیز ۱۸ فیلم را در بخش رقابتی پذیرفته بودند.
در بخش رقابتی شصتونهمین جشنواره فیلم کن، ۱۳ فیلم از اروپا، ۴ فیلم از آمریکا و کانادا، سه فیلم از آسیا و تنها یک فیلم از آمریکای لاتین با هم رقابت میکنند و قاره آفریقا نیز امسال نمایندهای در بخش مسابقه اصلی ندارد.
انتخاب روز گذشته فیلم «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی به عنوان بیست و یکمین بخش مسابقه نه تنها تعداد فیلمهای آسیایی را به عدد ۳ رساند بلکه این فیلم تنها نماینده سینمای خاورمیانه در مهمترین جشنواره سینمایی نیز خواهد بود.
یک فیلم از آلمان، اسپانیا، بلژیک کانادا، فیلیپین، ایران، کره جنوبی، هلند، دانمارک و برزیل، کشورهای انگلیس و رمانی هر کدام با دو فیلم، آمریکا با سه فیلم و سینمای فرانسه کشور میزبان با چهار فیلم، ۲۱ فیلم بخش اصلی کن را تشکیل میدهند.
اما حضور کارگردانان زن در جشنواره کن همواره یکی از موارد مورد بحث در این رویداد سینمایی بوده است، بویژه امسال که این موضوع با عدم تنوع نژادی فاحش در میان نامزدهای اسکار شکل پررنگتری به خود گرفته است.
امسال سه کارگردان زن در بخش رقابتی کن حضور دارند، این در حالی است که با توجه به آمار سال گذشته که ۲ کارگردان زن در میان ۱۹ فیلم انتخاب شدهاند، شاهد اندکی بهبود بودهایم. در سال ۲۰۱۱ چهار فیلم از ۲۰ فیلم بخش رقابتی ساخته کارگردانان زن بودند.
سه کارگردان زن با فیلمهای قدرتنمد در جشنواره امسال کن میتوانند رقبای جدی برای ۱۸ فیلم دیگر بخش رقابتی باشند: «آندرا آرنولد» کارگردان انگلیسی که در سالهای ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹ دو بار جایزه هیأت داوران کن را کسب کرده است امسال با فیلم «عزیز آمریکایی» یکی از کارگردانان است.
«نیکلاس گارسیا» نویسنده و کارگردان فرانسوی امسال برای سومین بار با فیلم «از سرزمین ماه» به بخش رقابتی کن آمده است و «مارن اده» از آلمان نیز با فیلم «تونی اردمن» یکی دیگر از سه کارگردان زن در بخش مسابقه اصلی کن هستند.
کارگردانان آمریکایی نیز با سه فیلم «شون پن» (آخرین چهره)، «پترسون» (جیم جارموش) و «دوست داشتن» (جف نیکلز) حضور پررنگی در بخش رقابتی شصت و نهمین جشنواره فیلم کن داشتهاند و میتواند یک نخل طلای دیگر برای پرافتخارترین کشوردر جشنواره کن به ارمغان بیاورند.
امسال در مجموع ۸ فیلم از سینمای آمریکا در بخشهای گوناگون جشنواره کن به روی پرده میروند.
در میان کشورهای برنده نخل طلای کن (نخل طلا بهعلاوهی جایزه بزرگ جشنواره) کارگردانان آمریکایی با ۱۹بار کسب این جایزه سینمایی، با اختلافی فاحش پیشتاز هستند، «ترنس مالیک» آخرین کارگردان آمریکایی است که در سال ۲۰۱۱ با فیلم «درخت زندگی» موفق به کسب نخل طلای کن شد.
پس از آمریکا، سینمای ایتالیا با ۱۳ جایزه در مکان بعدی پرافتخارترین کشورها در جشنواره کن قرار دارد که آخرین بار در سال ۲۰۰۱ با فیلم «اتاق فرزند» ساخته «نانی مورتی» موفق به کسب این جایزه شد و نکته جالب اینجاست که ایتالیا امسال نمایندهای در بخش رقابتی کن ندارد.
به گزارش ورایتی، «مارن اده»، «کلبر مندونسا میلهو»، «آلن جیرادی» و «کریستی پویو» چهار کارگردانی هستند که امسال برای اولین بار فرصت حضور در بخش رقابتی کن را یافتهاند که البته به نظر میرسد همه آنها به سبب آثار قدرتمند قبلی خود جوایز حضور در بخش اصلی امسال را کسب کردهاند و فیلمهای جدید آنها نمیتواند از شانسهای اصلی کسب نخل طلا باشد.
سینمای رومانی نیز با دو کارگردان نامدار خود «کریستین مونجیو» و «کریستی پویو» در بخش رقابتی حاضر است که اتفاقی خوشحال کننده برای این کشور اروپایی محسوب میشود.
فیلم «سگها» ساخته «بوگدان میریکا» از رومانی نیز در بخش نوعی نگاه کن به روی پرده میرود.
«کن لوچ» کارگردان مطرح انگلیسی، برادران «داردن» و «کریستین مونجیو» سه سینماگر حاضر امسال در بخش رقابتی کن هستند که پیش از این سابقه دریافت نخل طلای کن را داشتهاند و حضور «امیر کاستاریکا» برنده دو نخل طلای کن نیز میتوانست به رقابت این سینماگران سرشناس و باسابقه کن هیجان بیشتری ببخشد.
برادران «داردن» دوبار در سالهای ۱۹۹۹ (روزتا) و «کودک» (۲۰۰۵)، «کن لوچ» در سال ۲۰۰۶ با فیلم «بادی که در علفزار پیچید» و «کریتسین مونجیو» نیز در سال ۲۰۰۷ با فیلم «۴ ماه، ۳ هفته و ۲ روز» سابقه کسب جایزه نخل طلا را دارند.
«جیم جارموش» کارگردان آمریکایی نیز امسال با دو فیلم در کن حضور دارد فیلم «پترسون» در بخش اصلی برای کسب نخل طلا رقابت میکند و فیلم «به من خطر بده» نیز در بخش نمایشهای نیمه شب به روی پرده میرود.
آخرین باری که دو فیلم از یک کارگردان در جشنواره کن حضور داشت به ۱۰ سال بازمیگردد که «ریچارد لینکلیتر» با دو فیلم «ملت حاضری خور» و «یک پوینده تاریک» در جشنواره کن حضور داشت.
شصتونهمین جشنواره فیلم کن از تاریخ ۱۱ می (۲۲ اردیبهشت) با حضور «جورج میلر»، کارگردان استرالیایی فیلم «مکس دیوانه: جاده خشم» در راس هیات داوران رقابتی و با نمایش فیلم «کافه سوسایتی» جدیدترین اثر «وودی آلن» آغاز به کار خواهد کرد و تا ۲۲ می (دوم خرداد) ادامه خواهد داشت.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- در بیانیه رسمی اعلام شد؛ ژاپن، کشور افتخاری بازار جشنواره فیلم کن
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- مروری بر واکنشهای مطبوعات جهانی به «یک تصادف ساده»
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- سناریوی «یک تصادف ساده» چگونه شکل گرفت؟
- جایزهای فراتر از پناهی و فیلمش
- جعفر پناهی و عوامل فیلم «یک تصادف ساده» به کشور بازگشتند
- زمان بازگشت جعفر پناهی و گروهش به ایران مشخص شد
- فردای نخل طلا
- پیامهای تبریکی که برای نخل طلای «یک تصادف ساده» مخابره شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





