تاریخ انتشار:۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۲۳:۰۸ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 172007

سپیده آرمان در روزنامه هنرمند نوشت :
در حالی که کرونا دومین سال حضور خود بر سر جوامع انسانی و علی خصوص عرصه تئاتر پشت سر می گذارد، سالن های تئاتر روزهای پرشوری را در اسفند ماه تجربه کرده اند.
تئاترشهر در اسفند
نمایش «خانه سیاه است» به نویسندگی و کارگردانی محسن اردشیر از ابتدای این ماه مهمان تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر بوده است. نمایش «خانه سیاه است» درباره آثار، اشعار و زندگی فروغ فرخزاد است. تالار چهارسوی این مجموعه هم میزبان نمایش «احتمالات» نوشته و کار علی شمس بوده است. در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «احتمال همنشین شدن هرکسی با هرکسی یا هرکسی با هر چیزی یا هرچیزی با هر چیزی در هر حالتی ممکن است.» در این میان نمایش «بی‌خوابی» نوشته و کار سعید هاشمی‌پور هم اجرای خود در سالن سایه تئاتر شهر پشت سر می گذارد. این نمایش اثری اجتماعی است که در خلاصه داستان آن آمده است: پدرام دوست سمانه، که مدیرعامل یک شرکت بزرگ تجاری است، بر اثر یک اتفاق کشته می‌شود و پدر پدرام مدیریت شرکت را به هادی (پسر عموی پدرام) می‌سپرد.
اسفندِ تالار مولوی
تالار مولوی هم در اسفند ماه امسال میزبان دو نمایش به نام های «هملت» و «نادیا» بوده است. در نمایش «هملت» به کارگردانی شایان افشردی که از نمایش‌های منتخب جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی است، احسان معجونی، آوا تدین و اشکان زهتاب ایفای نقش می‌کنند. نمایش «نادیا » هم به نویسندگی و کارگردانی غزاله مهربان از پایان‌نامه‌های برگزیده دانشگاه تهران است و بر اساس رمان «نادیا» اثر آندره برتون نوشته شده است.
۴ اجرای اسفندانه ایرانشهر
تماشاخانه ایرانشهر اسفند ماهه را با اجرای ۴ نمایش به پایان می برد. نمایش «اِرور۴۰۴» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی عباس جمالی، به تهیه کنندگی مصطفی کوشکی در تالار استاد سمندریان این تماشاخانه روی صحنه رفته است. تالار استاد سمندریان هم در این ماه میزبان نمایش «بچه» نوشته نغمه ثمینی و کار افسانه ماهیان که با بازی فاطمه معتمد آریا، مهران نائل و شیوا فلاحی بوده است.

در تالار دکتر ناظرزاده کرمانی نیز در این ماه دو نمایش «ژپتو» به نویسندگی و کارگردانی اوشان محمودی و نمایش «طوفان» نوشته ویلیام شکسپیر و کار مصطفی کوشکی اجرا رفته است.
نمایش‌های «دراماتورژ» با طراحی و کارگردانی محمد نژاد و «با ریتم برف پاک کن» با طراحی و کارگردانی محمد زیکساری نیز دو نمایشی هستند که اسفند ماه در تالار استاد انتظامی میزبان مخاطبان تئاتر بوده اند.
غوغای افشاریان در شهرزاد
تماشاخانه شهرزاد در اسفند ماه هم میزبان نمایش پرفروش«بک تو بلک» به نویسندگی ، طراحی و کارگردانی سجاد افشاریان است که با حضور و همراهی سجاد افشاریان قصه مواجهه آدم‌ها با تنهایی و خلوت با درون خود را روایت می کند. «خونین‌زار» به نویسندگی و کارگردانی سهراب حسینی، دیگر نمایشی است که در این تماشاخانه روی صحنه رفته است. این نمایش روایتگر ماجرای زنی است که به تازگی به تهران آمده و برای گذران زندگی به هر کاری دست می‌زند ولی همیشه مشکلاتی سر راهش قرار می‌گیرد. نمایش «او و دوستانش» یک اثر نمایشی موزیکال و تلفیقی که اسفند ماه امسال در سالن ارکیده پردیس تئاتر شهرزاد شهر تهران به روی صحنه رفته است. از سوی دیگر نمایش «افلیا» یک اثر نمایشی درام خانوادگی مختص به بزرگسالان است که این ماه در سالن صنوبر پردیس تئاتر شهرزاد تهران اجرا شده است. نمایش «مستخدم» هم که اثری خانوادگی مختص به بزرگسالان در سبک کمدی است اسفند ماه امسال در سالن صنوبر پردیس تئاتر شهرزاد به نمایش در آمده است. سهند خیرآبادی نویسنده و کارگردان این نمایش است. نمایش «آدم‌ها گوشت گرگ نمی‌خورند» به نویسندگی کرامت یزدانی و کارگردانی فربد ‌همدانی یک اثر نمایشی تلفیقی سورئال ترسناک با تکیه بر حرکت و مختص به بزرگسالان است هم دیگر مهمان سالن شهرزاد در این ماه بوده است.
اسفندگان درمهرگان
تماشاخانه «مهرگان» هم در اسفند ماه میزبان نمایش «چه خواهد بودن» نوشته و کار محمد مقیمی بود. اثر نمایشی خانوادگی «پارازیت» به نویسندگی و کارگردانی مهدی ‌هنرسازان و درام کلاسیک ماجراجویانه «سقوط در گذشته» اثری از شکیبا ‌علیزاده و کمدی درام «انسان نیک» که براساس نمایش نامه ای از برتولت ‌برشت توسط مسعود ‌جهاندیده کارگردانی شده هم از دیگر آثار به صحنه رفته ی اسنفدگانِ مهرگان هستند.
عمارت نوفل‌لوشاتو
«چفت» نمایشی کمدی است به نویسندگی امیر اربابی و کارگردانی که محمد ‌خان‌حسینی که در کنار اثر نمایشی سنتی«مضحکه سیاه» به نویسندگی و کارگردانی مهدی ‌ملکی اسفند ماه را بر سالن عمارت نوفل لوشاتو سپری کرده اند. امید است که در سال جدید با افول کرونا سالن های تئاتری به گرمای سابق خود بازگردند و سالی پربار بر صحنه های تئاتر آغاز شود.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها