سینماسینما، محمد دیندار:
مهدی زمین پرداز که از هنرمندان جوان تئاتر محسوب می شود،پیشتر از اینها در مجموعه مستند و متفاوت تلویزیونی “آخرین روزهای زمستان” ایفاگر نقش بیاد ماندنی شهید حسن باقری بوده که چه به لحاظ فیزیکی و چه از نظر فرو رفتن و بلکه ذوب شدن در نقش، توانست کاراکتری بیادماندنی را در حوزه آثار دفاع مقدس رقم زده و از این رهگذر توانایی خود را نیز بخوبی به اثبات برساند.
وی پس از آن در فیلم “ایستاده در غبار” در کنار هادی حجازی فر در اثری دیگر از مهدویان ایفای نقش نمود و باز تجربه ای موفق را از سر گذراند تا سرانجام در “ماجرای نیمروز” با هنرمندی تمام، نقش یک بازجوی انقلابی و متفاوت به اسم مسعود را ایفا نموده که نقش اخیر وی از چنان ظرافت و پیچیدگی خاصی برخوردار است که می توان آن را نقطه عطفی در کارنامه بازیگری او به حساب آورد.
تیپ،رفتار و حتی نوع نگاه زمین پرداز در نقش مسعود که وظیفه بازحویی از عوامل سازمان را دارد و نحوه گفتار و رفتارش با نیروهای همرزم و دستگیر شدگان به گونه ای طراحی گردیده و توسط او بخوبی اجرا شده که تا دقایق قابل توجهی از فیلم گاهی دوستانش و نیز تماشاگر این تعلیق و دغدغه را دارند که شاید او نیز از هواداران یا نفوذی های سازمان است که در پی اهدافی خاص میان نیروهای انقلاب ورود پیدا کرده و بخشی از تعلیق نفس گیر که در بطن فیلم جریان دارد بی شک مدیون بازی ظربف و لبه مرزی اوست.
در این خصوص ذکر این نکته ضروری است که یکی از بزرگترین مشکلات آثار پلیسی و جاسوسی در سینمای ایران از پیش از انقلاب تاکنون، لو رفتن پیش از موعد ماموری بوده که کارگردان سعی داشته او را در نزد تماشاگر، نفوذی یا جاسوس قلمداد نموده و در بزنگاه فیلم خلاف آن را نشان دهد،اما به علت ضعف داستان و بازی،تماشاگر پیش از موعد مورد نظر به خلاف آن پی برده و باعث فرو ریختن شاکله فیلم گردیده است. در ماجرای نیمروز اما توانایی نویسنده و کارگردان و تبحر بازیگران از جمله مهدی زمین پرداز ماتع از بروز چنین اتفاقی شده و تا لحظه ای که مد نظر کارگردان است،موضوعی لو نرفته و کم رنگ نمی شود.
البته این وجه از شخصیت مسعود تنها فرازی از کاراکتر وی در طول فیلم محسوب می شود و در ادامه وقتی منوجه می شویم که وی نه تنها نفوذی نبست، بلکه یک انقلابی کاملا معتقد اما معتدل است، روش آرام و با طمانینه او در طول بازجویی ها، وجهی دبگر از شخصیت درونگرای وی را بروز میدهد که به کنتراستی دیدنی هم در مفایسه با سایر دوستانش و هم در آن اوضع ملنهب منجر می شود.
با این همه سیر رفتاری و شخصیتی این کاراکتر را می توان پس از مواجه شدن پیکرسوخته شده برادرش توسط تروربست ها مشاهده کرد،آنجا که چنین شخصیت آرامی در پی مشاهده این جنایت اشکی تلخ ریخته و در سکانس های فینال خواستار قاطعیت و سرعت عمل در حمله به خانه های تیمی می شود.
نکته مهم دیگر اینکه جدای از تسلط بازیگرانی مانند مهدی رمین پرداز و هادی حجازی فر در ایفای نقش های محوله و سخت و متفاوت؛ و با توجه به شناختی که از این دو هنرمند دارم، منش اخلاقی و سواد اجتماعی و فرهنگی آنهاست که ما را به حضور بازیگرانی خلاق و اخلاق مدار در سینمای ایران امیدوار می سازد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- مدیر کل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم توضیح داد؛ پرونده هیچ فیلمی برای همیشه بسته نیست/ چرا «شیشلیک» اکران نمیشود؟
- عذرخواهی تلوبیون درباره حاشیههای اکران آنلاین «درخت گردو»
- واکنش مهدویان به حذف نام فیلمش در «خندوانه»؛ این همان فیلمی است که نمیخواهند تماشایش کنید
- تنهاییِ یک مرد/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- «مرد بازنده» پروانه نمایش گرفت
- ردِ بو/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- وقتی همه چیز مبهم است/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- پایبند به قواعد ژانر/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- پاشنه آشیل؛ کار کردن با یک گروه ثابت/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- برشهایی بدون شتابزدگی/ نگاهی به تدوین فیلم «مرد بازنده»
- «مرد بازنده»، برنده است
- «مرد بازنده»، برگ برنده
- بازگشت به دوران اوج فیلمسازی/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- روز اول: یک فیلم ورزشیِ قابلِ قبول + اسپینآف گاندو!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
آخرین ها
- در جشنواره فیلم کلاسیک؛ جشن ۳۰ سالگی «داستان عامهپسند»/ بازیگران گرد هم آمدند
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول