سینماسینما، مسعود میمی:
نام جشنواره را این گونه نوشتم زیرا تیزر های جشنواره نیز با یاد عباس کیارستمی ست و تصاویری زیبا که جناب صیف الله صمدیان در اختیار جشنواره گذاشته که بی تردید هر کدام شاهکاری هستند.به کاخ جشنواره میرسم جلوی در کاخ هنرجویان جوان دارلفنون تجمع کرده اند . شور و هیجانی در آنها به چشم می خورد و از برق نگاهشان می شود فهمید که آیندگان سینما هستند.از میان این نهال های سینما می گذرم . در طبقه چهارم کاخ با همیاران جشنواره روبرو می شوم با چهره هایی شاداب راهنمایی ام میکنند . زیرا بلیط ندارم و بدون کارت و بلیط نمی توان از طبقه چهارم بالاتر رفت! در اولین قدم با نظم و انضباط خوبی روبرو می شوم که باعث می شود فقط افراد فیلم بین وارد محوطه کاخ شوند .البته چه کاخی که همان پردیس چهارسو خودمان است در خیابان جمهوری ! اولین فیلم بخش مسابقه بین الملل را انتخاب کرده ام .فیلم “سوفیچکا”با نظم و ترتیب وارد سالن میشویم ،همراه با داوران ، رسول صدر عاملی و خانم سیمین معتمد آریا . خاطرات سالیان گذشته را زنده می کنم با دیدن سیمین بانو ، یاد کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان و سینمای هشت میلیمتری .قبل از نمایش فیلم مدیر کاخ (رضا کیانیان) و خانم نگار جواهریان بر روی روی سن قرار می گیرند و توضیحاتی در ارتباط با فیلم میدهند که بسیار خوب است و مترجم نیز برای مهمانان خارجی ترجمه کند . فیلم “سوفیچکا” اولین فیلم بخش مسابقه فیلم آبرومندی است و برای کارگردانش که فیلم اولش میباشد بسیار موفق است . فیلم بر اساس رمانی ساخته شده و معلوم است که کارگردان وفادار به متن بوده است . سکانس های درخشان در این فیلم بسیار است و شجاعت کارگردان و تدوینگر بسیار خلاقش از تداخل زمان ها درهم نقطه اوج فیلم است. که آدمی در لحظاتی از فیلم بابت این جسارت شوکه می شوی .باور پذیری فیلم و بازی درخشان نقش اول زن فیلم چنان است که تو را به یاد رمان های گورکی و جان شیفته می اندازد .سکانس بسیار زیبای پهن کردن برگ های چای در انباری برای حفاظت از باران ؛ بسیار درخشان در آمده است .کارگردان متاثر از اندیشه های کارگردانان سالیان دور سینمای شوروی دنیای خودش را به آنها نزدیک می کند و بخوبی در به تصویر کشورش در آن سال ها موفق است. فیلم بدون آنکه نمایی از جنگ را نشان دهد تاثیرات آن را به خوبی به میان قهرمانان فیلم و تماشاگران خود میبرد .شور زندگی در فیلم تداخل حادثه ها در روستایی دور افتاده است آنچنان است که امید و عشق را در تو زنده می کند؛ و نشان دادن این لحظات که بسیار سخت است که کارگردان بخوبی از پس این ماجرا برآمده است .انتخاب این فیلم شروع خوبی برای بخش مسابقه بوده است .
فیلم دومی که امروز توانستم ببینم در بخش سینمای بزرگان اثری تاثیر گذار به نام “دختر ناشناس”از برادران داردن ”
فیلمی فوق العاده و بدون هیچ هیاهویی . یک فیلم کاملا اروپایی که تاثیر “برسون”بزرگ را میتوانی در این فیلم مشاهده کنی . داستان فیلم درباره پزشک جوان خانواده است. او در یک شب که زنگ مطبش به صدا در میآید در را باز نمی کند زیرا بعد از ساعت اداری ست . پلیس وارد ماجرا می شود زیرا زنگ را دختر نوجوانی در حال فرار زده است و در خواست کمک داشته و با باز نشدن در او کشته میشود ! حال پزشک جوان بدنبال این است که این دختر چه کسی بوده است و در این زنجیره با افراد مختلفی روبرو می شود تا داستان را گره گشایی کند . فیلم آنچنان تاثیر گذارست که هر بار که زنگ مطب به صدا در می آید قلب تماشاگر به دهانش می آید که این بار چه کسی زنگ را به صدا در آورده ست . کارگردانی درخشان و قاب بند ی های بسیار ساده و بی آلایش هر لحظه در فیلم تو را با خود جلو میبرد .پزشک جوان آنچنان با بیمار هایش در هم می پیچد که انگاری یکی از اعضا خانواده آنهاست . پایان درخشان فیلم ما را باز به یاد عباس کیارستمی می اندازد آن هنگام که پزشک جوان دست پیر زن بیمارش را میگیرد که او را به مطب خود ببرد. شاهکاری از عشق و انسانیت .
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





