سینماسینما، مسعود میمی:
نام جشنواره را این گونه نوشتم زیرا تیزر های جشنواره نیز با یاد عباس کیارستمی ست و تصاویری زیبا که جناب صیف الله صمدیان در اختیار جشنواره گذاشته که بی تردید هر کدام شاهکاری هستند.به کاخ جشنواره میرسم جلوی در کاخ هنرجویان جوان دارلفنون تجمع کرده اند . شور و هیجانی در آنها به چشم می خورد و از برق نگاهشان می شود فهمید که آیندگان سینما هستند.از میان این نهال های سینما می گذرم . در طبقه چهارم کاخ با همیاران جشنواره روبرو می شوم با چهره هایی شاداب راهنمایی ام میکنند . زیرا بلیط ندارم و بدون کارت و بلیط نمی توان از طبقه چهارم بالاتر رفت! در اولین قدم با نظم و انضباط خوبی روبرو می شوم که باعث می شود فقط افراد فیلم بین وارد محوطه کاخ شوند .البته چه کاخی که همان پردیس چهارسو خودمان است در خیابان جمهوری ! اولین فیلم بخش مسابقه بین الملل را انتخاب کرده ام .فیلم “سوفیچکا”با نظم و ترتیب وارد سالن میشویم ،همراه با داوران ، رسول صدر عاملی و خانم سیمین معتمد آریا . خاطرات سالیان گذشته را زنده می کنم با دیدن سیمین بانو ، یاد کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان و سینمای هشت میلیمتری .قبل از نمایش فیلم مدیر کاخ (رضا کیانیان) و خانم نگار جواهریان بر روی روی سن قرار می گیرند و توضیحاتی در ارتباط با فیلم میدهند که بسیار خوب است و مترجم نیز برای مهمانان خارجی ترجمه کند . فیلم “سوفیچکا” اولین فیلم بخش مسابقه فیلم آبرومندی است و برای کارگردانش که فیلم اولش میباشد بسیار موفق است . فیلم بر اساس رمانی ساخته شده و معلوم است که کارگردان وفادار به متن بوده است . سکانس های درخشان در این فیلم بسیار است و شجاعت کارگردان و تدوینگر بسیار خلاقش از تداخل زمان ها درهم نقطه اوج فیلم است. که آدمی در لحظاتی از فیلم بابت این جسارت شوکه می شوی .باور پذیری فیلم و بازی درخشان نقش اول زن فیلم چنان است که تو را به یاد رمان های گورکی و جان شیفته می اندازد .سکانس بسیار زیبای پهن کردن برگ های چای در انباری برای حفاظت از باران ؛ بسیار درخشان در آمده است .کارگردان متاثر از اندیشه های کارگردانان سالیان دور سینمای شوروی دنیای خودش را به آنها نزدیک می کند و بخوبی در به تصویر کشورش در آن سال ها موفق است. فیلم بدون آنکه نمایی از جنگ را نشان دهد تاثیرات آن را به خوبی به میان قهرمانان فیلم و تماشاگران خود میبرد .شور زندگی در فیلم تداخل حادثه ها در روستایی دور افتاده است آنچنان است که امید و عشق را در تو زنده می کند؛ و نشان دادن این لحظات که بسیار سخت است که کارگردان بخوبی از پس این ماجرا برآمده است .انتخاب این فیلم شروع خوبی برای بخش مسابقه بوده است .
فیلم دومی که امروز توانستم ببینم در بخش سینمای بزرگان اثری تاثیر گذار به نام “دختر ناشناس”از برادران داردن ”
فیلمی فوق العاده و بدون هیچ هیاهویی . یک فیلم کاملا اروپایی که تاثیر “برسون”بزرگ را میتوانی در این فیلم مشاهده کنی . داستان فیلم درباره پزشک جوان خانواده است. او در یک شب که زنگ مطبش به صدا در میآید در را باز نمی کند زیرا بعد از ساعت اداری ست . پلیس وارد ماجرا می شود زیرا زنگ را دختر نوجوانی در حال فرار زده است و در خواست کمک داشته و با باز نشدن در او کشته میشود ! حال پزشک جوان بدنبال این است که این دختر چه کسی بوده است و در این زنجیره با افراد مختلفی روبرو می شود تا داستان را گره گشایی کند . فیلم آنچنان تاثیر گذارست که هر بار که زنگ مطب به صدا در می آید قلب تماشاگر به دهانش می آید که این بار چه کسی زنگ را به صدا در آورده ست . کارگردانی درخشان و قاب بند ی های بسیار ساده و بی آلایش هر لحظه در فیلم تو را با خود جلو میبرد .پزشک جوان آنچنان با بیمار هایش در هم می پیچد که انگاری یکی از اعضا خانواده آنهاست . پایان درخشان فیلم ما را باز به یاد عباس کیارستمی می اندازد آن هنگام که پزشک جوان دست پیر زن بیمارش را میگیرد که او را به مطب خود ببرد. شاهکاری از عشق و انسانیت .
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





