سینماسینما، شهرام اشرف ابیانه:
حمال طلا / احمق هایی غریب در تقابل با دنیای جدی ای که در آن گیر افتاده اند
فیلم تورج اصلانی چه فیلم خوب و سرخوشی از کار در آمده. ریتم
نیمه اول فیلم کند و کشدار است اما طنز غیر متعارفی در فیلم هست که کم کم در دلت جا باز میکند.
میانه آشفتگی اوضاع ارز و سکه ،داستان دو آدم به آخر خط رسیده و تقلایشان برای بالا کشیدن خود از منجلابی از کثافت که تا گلو در آن فرو رفته اند به بک داستان سینمایی واقعی تبدیل شده با دو شخصیت که از فرط بلاهت یگانه اند.
حمال طلا یک طنز سیاه است با شخصیت پردازی دو تا از بهترین کاراکترهای سینمای ایران.
شخصیت رضا و لویی با آن خصیصه های لورل هاردی گونه شان به دنیای فیلم چنان غنایی داده اند که غافلگیرمان میکنند از این همه سرزندگی در پردازش کاراکترهای داستانی.
باقی آدم های فیلم اما سایه های بی نام و نشان اند. زنی که در موسسه خیریه کار مبکند و ظاهرا معلوم نیست برای چه عاشق اوست و یا صاحب کار عبوس کارگاه طلاسازی از آن جمله اند. به این همه اضافه کنید سه پاره بودن فیلم. معلوم نمیشود ماجرای دزدی طلاها در ابتدا چه ربطی به باقی قصه فیلم دارد؟داستان طلای گمشده میان فضولات انسانی چاه تخلیه شده چرا نیمه کاره رها میشود؟
این ها حمال طلا را از حد و اندازه یک فیلم خوب دور کرده. چیزی که فیلم را سر پا نگه داشته دو شخصیت اصلی فیلمند که میزان حماقت و سادگی و رو دست خوردن مدام شان ،به دنیای فیلم رنگی از شور زندگی داده. چیزی شبیه کمدی کلاسیک هایی لورل و هاردی. احمق هایی غریب در تقابل با دنیای جدی ای که در آن گیر افتاده اند.
آشفته گی / فریدون جیرانی:
وقتی فیلم میسازی فقط برای دل خودت در باره فیلم ها و موسیقی هایی که دوست داری و قصه ای نداری که به دغدغه هایت رنگ و بوی سینمایی دهد تا مخاطبت را نیز شریک احساسی کنی که از سینما و موسیقی میاید یا هر چه دنیایت را تشکیل میدهد ، نتیجه اش میشود یک آشفته گی کامل در کل و شمایل فیلم و جالب آنکه نامش را هم آشفته گی میگذاری. البته نه به این قصد. چون که درست یا نادرست نامی چون فریدون جیرانی را متخصص درام های روان کاوانه مینامند.
از درام روان کاوانه اما فقط به هم ریخته گی قاب ها که به وضوح از مرد سوم کارول رید وام گرفته شده، و به هم ریختگی خط داستانی نصیب مخاطبت شده.
من اگر جای تو بودم فم فاتال فیلمم را مهاز افشار انتخاب نمیکردم که با موی رنگ شده هیچ شباهتی، تو بگو اندازه ذره ای با فم فاتال های فیلم نوآر تاریخ سینما ندارد که هیچ کاریکاتور آنها هم نیست. بهرام رادان هم در شمایل مرد دو چهره اصلا و ابدا جا نمی افتد.
دوست عزیز فیلمساز. میدانم تجربه ات در فیلمسازی نه فقط از من که از خیلی از هم حرفه ای هایت بالاتر است این را هم اما بپذیر حداقل به عنوان مخاطبت ،که این طریق سر و سامان دادن به یک داستان سینمایی آن هم از نوع روانکاوانه نیست.
سال ها پیش در دوره کودکی در کمیک استریپ آمریکایی به زبان انگلیسی داستان جوانی را مرور کردم که برادر دوقلویش را در رودخانه ای غرق کرده و با نامزد برادر مرده ازدواج میکند. سال ها بعد حین شنا در همان رودخانه جنازه پوسیده برادر مرده او را به قعر رودخانه میکشد و خودش در قالب برادر حالا مرده، وارد زندگی نامزد سابق و زن حال حاضر برادر مرده اش میشود.
سال ها بعد آن کمیک استریپ ، داستان دو برادر دوقلو در فیلم جیرانی از آن غرابت و حس و حال گوتیگ داستان کمیک استریپ گمنام آمریکایی خبری نیست. هر چه هست نوعی جلوه نمایی است در مورد همه آنچه فیلمساز ما را فریدون جیرانی کرد. از توانایی های فیلمساز کار کشته گویا حالا حالا قرا نیست استفاده شود برای سر و شکل دادن به نوعی داستان هابیل و قابیلی که منکوب مان کند. ما را به شگفتی وادارد. به دنیایی دعوت کند پر از عجایب. جهانی که روان پیچیده انسانی نام گرفته و دادن صورت سینمایی به آن به حتم کار هر کسی نیست.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به فیلمهای «دوئت»، «رضا» و «حمال طلا»
- گفتوگو با تورج اصلانی/ به بهروز وثوقی گفتم «قیصر» و «گوزنها» را ندیدم
- تیزر فیلم «حمال طلا» منتشر شد
- «حمال طلا» آنلاین اکران میشود
- تورج اصلانی مطرح کرد/ فرهنگ کپی نکردن فیلمها باید بین مردم جا بیفتد
- «آشفتگی» و «مشت آخر» جدیدترین فیلمهای پاییز
- طلای احمقها/ نگاهی به فیلم «حمال طلا»
- انتشار جزییات هزینههای جشنوارهی ملی فجر + جدول
- چه کسی ضربه فنی شد؟/ نگاهی به فیلم «غلامرضا تختی»
- صحبتهای حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در مراسم تجلی اراده ملی / وقتی میتوان از ظرفیت سینما برای پیشرفت کشور استفاده کرد
- «تجلی اراده ملی»، سی و هفتمین دفتر جشنواره فیلم فجر را بست
- نگاهی به دو فیلم «ماجرای نیمروز» و «قسم»
- نگاهی به فیلم «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی/ دل خوش سیری چند؟
- نگاهی اجمالی به سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر / سینمای بی ادعا و مدعیان بی شمار
- نگاهی به لیست کسانی که در جشنواره درخشیدند ولی داوران آنها را ندیدند/ جا ماندههای جشنوارهی سی و هفتم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟