سینماسینما، یزدان سلحشور:
«سرخپوست» دومین فیلم نیما جاویدیست؛ فیلم اولش «ملبورن»، به گمان من، فیلم خوبی نبود چه در نویسندگی چه در کارگردانی؛ البته فیلم بد هم درجاتی دارد گاهی میشود که نویسنده و کارگردانی، همهی قواعد را به کار بگیرد اما در نهایت ناموفق باشد! مثل همین فیلم ملبورن که تمام قواعد، به جای آنکه نمودی «افزاینده» داشته باشند نمودی «کاهنده» دارند چرا که به جای بدل شدن به «جانمایه اثر»، بدل به «بوتاکس اثر» میشوند یعنی تزریق میشوند و ناشی از طبیعت آن نیستند. [به هر حال، چه من و خیلیها ملبورن را پسندیده باشیم چه نپسندیده باشیم یک خورجین جوایز بینالمللی را با خودش به کشور آورد با این همه فیلم خوبی نبود!] اما حساب «سرخپوست» جداست دقیقاً به این دلیل که هیچ چیزش بوتاکسی نیست با خودش متولد میشود رشد میکند و به «زیبایی» میرسد. یک مکان داریم[زندان] یک شخصیت محوری داریم [زندانیای مشهور به سرخپوست] و یک شخصیت جایگزین داریم[رییس زندان] که قرار است در یک «فیلم کارآگاهی-معمایی ویژه» آیینه «شخصیت محوری» باشد که تا انتهای فیلم، ما نه از او عکسی میبینیم نه صورتی اما حضور دارد و هم بهانه روایت است هم انگیزه روایت و هم وضعیت ثانویه و هم حل معمای نهایی. نوید محمدزاده، در نقش یک ژاور ایرانی در اواسط دهه چهل، همچون دیگرنقشهای خود درخشان است. زندان در حال تخلیه شدن است چون قرار است خراب شود و اضافه شود به فرودگاه در حال توسعه کنارش؛ رییس شهربانی دارد عوض میشود و جانشیناش هم همین سرگرد رییس زندان است که قرار است سرهنگ شود. اطلاعات دیگری هم هست که نباید و نمیشود لو داد چون به به لو رفتن قصه منجر میشود اما همین قدرش را از من بپذیرید که این اطلاعات، تزریقی نیستند؛ هر آجری که در فیلم و در فیلمنامه، روی آجر بعدی قرار میگیرد زاییده نیاز مخاطب و مولود آجر پیشین است حتی نمابندیها و آشنایی ما با مکان و جغرافیای زندان هم تابع همین قانون است و مهمتر از همه اینکه، فیلم برخلاف اکثرآثاری که در چند دهه اخیرِ سینمای ایران دیدهایم دارای «نظرگاه» است و دوربین، باریبههرجهت و صرفاً برای خوشگلی صحنه، هر جایی وول نمیخورد. این فیلم، تولد یک «چهره تازه» را میان سینماگران نسل نو، به ما اعلام میکند.
«جمشیدیه» یلدا جبلی هم دومین اثر اوست به عنوان کارگردان سینما [بعد از «داره صبح میشه» که اثری اپیزودیک بوده] اما دو تلهفیلم هم به عنوان کارگردان در کارنامه دارد همچنان که به عنوان تدوینگر و نویسنده و طراح صحنه و لباس نیز در سینمای ایران حضور داشته و احتمالاً خواهد داشت اما «جمشیدیه» واقعاً فیلم خوبی نیست نه فقط به این دلیل که فیلمنامهاش به جای «توصیف کردن»، توضیح میدهد یا کارگردان در گرفتن بازیِ باورپذیر از بازیگرانش ناتوان است، یا به این دلیل که «نظرگاه» نه در روایت فیلمنامه و نه در روایت فیلم و نه در تدوین، رعایت نمیشود، یا به دلیل کشدار بودن صحنهها و ناتوانی ریتم و اطناب ساختاری روایت سینماییاش، بلکه مهمتر از همه به این دلیل که فیلم با «پیشفرضهای ایدئولوژیک» در ذهن سینماگر متولد شده و این بار، این ایدئولوژی، نوعی «اخلاقیات سانتیمانتالیستی خردهبورژوازی وطنی»ست که قرار است همهی تنشها و انگیزهها و عملکردهای شخصیتهای فیلم بر پایه آن شکل بگیرد حتی بدون آنکه سینماگر سعی کند در «متن روایت» آن را، اول بسازد تا لااقل باورپذیر شود. از این جهت، هیچ تفاوتی میان این فیلم و «دیدن این فیلم جرم است» نمیبینم چرا که آن فیلم هم بر پایه پیشفرضهای ایدئولوژیکی-ولو با تفاوتهای بسیار با «جمشیدیه»- شکل گرفته است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- علی تیموری: هوش، خلاقیت و سختکوشی لازمه بازیگری است
- سیزدهمین جشنواره فیلم بلغارستان میزبان ۱۳ فیلم ایرانی
- «جمشیدیه» به صورت آنلاین اکران میشود
- نوید محمدزاده برنده جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره اورنبورگ روسیه شد
- برترین کارگردانان سال ۹۸ (۳)/ نیما جاویدی، محمدحسین مهدویان
- پیشنهادهایی لذتبخش
- اعلام نامزدهای جشن منتقدان سینما با پیشتازی فیلم نرگس آبیار
- «سرخپوست» و سه فیلم ایرانی دیگر در جشنواره چنای هند
- جایزه ویژه هیات داوران جشنواره فیلم استانبول به «سرخپوست» رسید
- «متری شیش و نیم» و دو فیلم دیگر در جشنواره بینالمللی فیلم هند
- واکنش نیما جاویدی به پخش غیرقانونی «سرخپوست»/ نگذارید اموالمان را به تاراج ببرند
- نمایش «سرخپوست» در جشنواره سالونیکای یونان
- نوید محمدزاده با دو فیلم به یونان میرود
- درباره حرف و حدیثهای اطراف «رد خون»/ دم خروس یا قسم حضرت عباس؟!
- گزارش فروش هفتگی سینمای ایران/ «مسخره باز» در صدر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند