تاریخ انتشار:۱۴۰۳/۰۱/۰۷ - ۱۶:۲۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 195734

فرزانه متین-افعی تهران،سریال جدید نمایش خانگی به کارگردانی سامان مقدم و به نویسندگی پیمان معادی از پلتفرم فیلم نت قابل تماشاست که تا کنون سه قسمت آن پخش شده است.
افعی تهران،یک اثر جناییست که قاتل سریالی آن به نام افعی شناخته شده و قربانیانش متهم به آزارگری جنسی کودکان است و همه ی آن ها را با سم می کشد.
در این سریال جذاب و‌معمایی بازیگرانی چون پیمان معادی،سحر دولتشاهی،آزاده صمدی،مریلازارعی،پژمان جمشیدی و هومن سیدی نقش آفرینی می کنند.
پیمان معادی در نقش آرمان بیانی،منتقد سینماست که رک گویی از صفت بارزش به شمار می رود و آرزویش این است که تا ۵۰ سالگی اش که چیزی به آن نمانده است،فیلم بسازد و از قضا دست روی سوژه ملتهب و جنایی افعی تهران گذاشته است .فیلمنامه ایی که از پلیس تا وزارت ارشاد دست به سانسورش زده اند.
با پخش این سه قسمت از سریال باید گفت سامان مقدم،خارج از بحث جزییات،یک سریال شسته و رفته تحویل مخاطبان داده است و امیدوارم که مانند سایر سریال های دیگر که در ابتدا در اوج هستند و سپس در ورطه ی سقوط افتادند،این سریال این گونه نباشد.هر چند با پخش چند قسمت ابتدایی،نمی توان نظر قطعی داد.
فیلم به خوبی دست روی معضلات اجتماعی گذاشته است از جملهپیشنها نقش از سوی سرمایه گذار برای دوست دخترش،رابطه یک پیرمرد(پدر آرمان که در قسمت اول می میرد) با یک دختر جوان،ترافیک،دست فروشی یک دانشجوی فوق لیسانس سینما،سختی و مشکل در پیدا کردن دارو در ناصر خسرو،بالا رفتن هر روزه قیمت داروهای کمیاب،شکست عاطفی و بیگانه بودن پدر با پسرش که حاصل طلاق است.
ریتم سریال تا اینجا موفق عمل کرده و بازیگران به خوبی در جایگاهشان قرار دارند اما نقش آرمان بیانی به خوبی در قد و‌قواره و قامت پیمان معادی نشسته است.منتقدی که خود دچار فروپاشی روانی است و این نقب زدن به دوران کودکی،رابطه اش با پدر و شاهد بودن مرگ مادرش از کلیدی ترین پیام های فیلم است که بیانی را فردی عصبی ،خشمگین و غرغرو نشان می دهد.اما هدف آرمان از آمدن به تراپیست با بازی تقریبا خنثی سحر دولتشاهی چیست؟آیا او می خواهد گذشته اش را روانکاوی کند یا کمکش کند که با آرامش فیلمش را به سرانجام برساند؟
یکی دیگر از مباحث مهم این سریال،نقد به سانسور و ممیزی است ،منتقدی که مخالف سانسور است اما فیلمنامه اش زیر تیغ سانسور قرار دارد.
یکی از ایراداتی که به فیلم گرفته شده اینست جزییاتی از جنایت ارائه نمی دهد.شاید فیلمساز می خواهد در آینده مخاطب این جزییات را با پیدا شدن قاتل از چشم آرمان به آن نگاه کند.
در نهایت باید گفت که با دستگیری افعی تهران چه رابطه ای بین قاتل و آرمان است .آشنا پنداری و فروپاشی آنی در شخصیت بیانی به هنگام دیدن قاتل ،سریال را به کدام سمت و سو خواهد برد؟

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

 

آخرین ها