تاریخ انتشار:۱۴۰۳/۰۴/۲۴ - ۱۳:۲۵ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 198570

سینماسینما، فرزانه متین

در سال ۲۰۱۶ کتابی دلهره آور و علمی تخیلی به نام ماده تاریک به نویسندگی بلیک کراچ منتشر شد که برای کسانی که این ژانر را دوست دارند،نوید بخش کتاب خاصی بود.ایده اصلی کتاب کلیشه ای و تکراری بود؛دنیاهای موازی و‌نسخه ی دیگری از زندگی هر شخص.اما این کتاب به افکار و‌عواطف افراد می پرداخت .کتاب در میان مردم محبوب شد تا جایی که لقب بهترین کتاب علمی تخیلی سال ۲۰۱۶ در سایت گودریدز را گرفت.این محبوبیت باعث شد که چند سال بعد سرویس استریم اپل تی وی پلاس تصمیم بگیرد این کتاب را تبدیل به سریال کند.با موافقت نویسنده،فیلم از ماه مارس ۲۰۲۲ وارد فرایند تولید شد.سازنده و فیلمنامه نویس این سریال ۹ قسمتی که همان نویسنده کتاب بود با همکاری یاکوب وربرگمن و روکسن داوسون به عنوان کارگردانان،سرانجام در ۳۰ می ۲۰۲۴ ماده تاریک را منتشر کردند.

ماده تاریک در ژانر درام هیجان انگیز و علمی و تخیلی است و طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است این ایده جذاب همچنان برای طرفداران سرسخت ژانر علمی تخیلی اعتیاد آور است.
داستان در مورد مردی به نام جیسون است که توسط نسخه ی دیگری از خود ربوده می شود و حالا بین تمام نسخه های موازی زندگی اش تصمیم می گیرد تا به زندگی اصلی خود و خانواده اش بازگردد در حالی که بزرگترین دشمن اش در این راه نسخه موازی خودش است.
فیزیک کوانتوم مبنای این سریال است اما بیش از آنکه بخواهد به مباحث علمی بپردازد به زبان ساده ،افکار و عواطف انسان ها در این سریال نشانه گرفته است.
اگر ما به جیسونی که تشکیل خانه و زندگی داده و زن و پسر دوست داشتنی دارد و‌کمتر به شغل و دستاوردهای علمی اش می پردازد،جیسون ۱ لقب بدهیم در قسمت اول می بینیم که با خود فکر می کند ای کاش دارای مرتبه علمی بالاتری بود و به شغلش فکر می کند که ناگهان نسخه دیگری از خودش به نام جیسون ۲ وارد این دنیا می شود و‌او را می رباید.در واقع ما هر فکری که می کنیم ،واقعیت زندگی مان را تشکیل می دهد،دنیای موازی پدیدار می شود و ما را در مسیر افکارمان قرار می دهد.کوچکترین افکار یا کردارمان می توانند در تک تک لحظات زندگی مان تاثیرگذار باشد.
حالا جیسون ۱ در یک دنیای موازی به همراه آماندا که دوست جیسون ۲ که روانپزشک است راهی دنیاهای موازی می شوند تا جیسون ۱ به خانواده اش بازگردد و آماندا به جیسون۲.ماده تاریک به ما نشان می دهد اگر دارای حس خوب و‌امیدوار باشی وارد دنیای بی نظیر و عالی می شوی اما اگر دارای استرس و ناامیدی باشی وارد دنیای پلیدی ها و تاریک می شوی و این تمثیلی از دنیای واقع گرایانه است که در قالب داستان علمی تخیلی به نمایش در آمده است و نشان می دهد که ما بدترین دشمنان خود هستیم.این مسئله از دلایل موفقیت سریال است.
یکی دیگر از عوامل موفقیت این سریال ،بازی های چشمگیر جوئل اجرتون  در نقش جیسون و جنیفر  کانلی در نقش دنیلا همسر جیسون است.جوئل اجرتون از آنجا که در سریال،نسخه های زیادی از وی تکثیر شده به خوبی توانسته در نقش کاراکتر مثبت،منفی،خلافکار،غمگین ،خوشحال و … برآید.
از سویی دیگر این سریال برای برخی یادآور سریال darkساخته آلمان است که اصلا نمی توان این دو سریال را با هم مقایسه کرد.
بخش علمی سریال ماده تاریک یک نمود واقعی دارد و با ابعاد جهانی سر و‌کار دارد.بعد روحی سریال این است در لحظه هایی که تصمیم می گیریم وارد یک‌دنیای موازی دیگر شویم ،احساسات ما در آن دخیل است.
شروع داستان مخصوصا قسمت اولش هیجانی و دلهره آور است اما سایر قسمت ها کند پیش می رود و تا حدی حوصله بر می شود اما قسمت ۸ و ۹ آن دارای ریتمی تند است و لحظاتی پر شور را رقم می زند.ساخت فصل دوم‌ سریال فعلا به طور رسمی تایید نشده است اما همین ۹ اپیزود کاملا چفت و بست دارد و پایان آن باز نیست.
از دلایل موفقیت این سریال  باید گفت بیشتر از آن که بر روی جنبه های علمی تاکید داشته باشد بر روی موضوعات دراماتیک پافشاری می کرد و نویسنده کتاب،سازنده سریال بود که این برای هر اثری یک برگ برنده محسوب می شود.در نهایت باید گفت که سریال ارزش تماشا دارد.

برچسب‌ها:

لینک کوتاه

 

آخرین ها