سینماسینما، علی نعیمی:
پرداختن به داستان زندگی شخصیت های اسطوره ای که وجهی ملی و واقعی دارند و به دور از افسانه و رویا و در جهان معاصر و در میان مردمان امروز زیست کرده اند یک ریسک بزرگ را همواره با خود به همراه دارد.
اینکه هنوز حافظه تاریخی مردم و قصه های پیرامون شخصیت های معاصر آنقدر قوی و زنده و تازه هست که وقتی پرتره ای سینمایی و داستانی از آن شخصیت را روی پرده ببیند ناخودآگاه به سراغ داشته هایش می رود و در مقام مقایسه بر می آید. غلامرضا تختی ساخته بهرام توکلی فیلمی است که با همه سختی هایی که در اجرا داشته است و تا حدودی توانسته موفق باشد؛ در دام همین قیاس گرفتار می شود.
غلامرضا تختی قهرمان کشتی ایران یکی از شخصیت هایی است که قصه ها و حواشی و رخدادهای زندگی شخصی و حرفه ای اش آنقدر جذاب و پیچیده و دراماتیک است که هر کارگردانی را وادار می کند در مقاطعی از زندگی حرفه ای به ساخت فیلمی از زندگی او فکر کند. مشکل بزرگ فیلم بهرام توکلی که در چند پرده نخست فیلم شاهد آن هستیم امتناع فیلمساز به نزدیک شدن به شخصیت غلامرضا تختی است. توکلی عامدانه و یا سهوا هیچ گاه موفق نشده است چهره ای از تختی را نمایش دهد که همراهی برانگیز و همدلانه باشد.
تختی کودکی تلخ و سخت و غم انگیزی دارد. کودکی ای که از او می تواند یک انسان کینه ای و ناراحت درست کند. اما او می بخشد. او همه چیزش را می بخشد. هستی و زندگی و تمام آن چیزی که به او اعتبار بخشیده می بخشد. بخشندگی امری پسندیده است. اما اینکه چطور اینقدر بی حساب و بدون هیچ پیشینه ای با یک انسان بخشنده روبرو هستیم جای تعجب دارد. تختی در فیلم توکلی شخصیتی منزوی و گوشه گیر است که توانایی حفظ خانواده اش را نیز ندارد.
گویی او در همه اتفاق ها اشتباهی حضور دارد. فعالیت های سیاسی اش خیلی توجیهی ندارد و در همه بزنگاه های تاریخی حضور دارد. توکلی در فیلم تختی یک پوسته رویی و یک شمایل غیرقابل باور از تختی درست کرده است. آنقدری که فیلم از جهات تکنیکی و گریم و طراحی صحنه و فیلمبرداری پیشرو و قابل تحسین است از لحاظ محتوا دارای حفره های عمیقی است که نمی تواند ذهن مخاطب را با خود همراه کند.
شاید به دلیل ترس فیلمساز از قضاوت کردن شخصیت بزرگی همچون تختی است که هیچ گاه نمی تواند به او نزدیک شود. تختی یک کاراکتر تک بعدی است که فیلمساز گویی به احترام اسطوره بودنش او را کاملا سفید خلق کرده. آنقدر سفید که توی ذوق می زند. تختی توکلی گویی هیچ گاه در زندگی اش خطا نکرده است. همواره دست در جیبش می کند و اموالش را می بخشد و تمام شهر به او به چشم یک ناجی ساکت و منفعل نگاه می کنند.
قضاوت درباره فیلم توکلی مجال بیشتری را می طلبد. این شمایل ظاهری و غیرهمدلانه از غلامرضا تختی تنها به درد بیلبوردها و کلیپ های تصویری می خورد. انگار هنوز سینما توان خلق یک تختی واقعی را ندارد. همان جهان پهلوانی که خستگی را خسته کرد و بزرگی را در اوج قدرت و محبوبیت معنی کرد.
منبع: ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تقابل تجارت و واقعیت/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- «روز صفر»؛ مرز باریک صعود و سقوط
- بهرام توکلی سریال «مترجم» را میسازد
- داوران بخش مسابقه ملی جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- آغاز داوری/ یادداشت داوران جشنواره فجر خطاب به مخاطبان سینما
- داوران بخش «سودای سیمرغ» جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران از نگاه نویسندگان سینماسینما (۳)/ شادی حاجی مشهدی، الناز راسخ
- تهیهکننده «نون خ» تکذیب کرد/ نویسندهای به عوامل تولید این سریال اضافه نشده است
- بهرام توکلی به نویسندگان«نون.خ۳» پیوست
- انتشار نخستین عکس از ساعد سهیلی در «روز صفر»
- بدون کانسپت/ نگاهی به فیلم «تختی»
- جزئیات آرای ۱۰ چهره موثر سینما در سال ۱۳۹۷ آکادمی سینماسینما/ رتبه نهم: بهرام توکلی
- سعید ملکان «روز صفر» را میسازد/ صدور سه مجوز ساخت
- قهرمانی متولد می شود/ نگاهی به فیلم «غلامرضا تختی»
- آیین پهلوانی/ نگاهی به فیلم «غلامرضا تختی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار